transport media logo

Sommige fabrikanten willen de CO2-doelstellingen afzwakken

Volgens Transport & Environment hebben zes fabrikanten van zware vrachtwagens (Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler, Iveco en Ford Trucks) de Europese Commissie schriftelijk verzocht om de CO2-reductiedoelstellingen die hun voor 2030 zijn opgelegd, te verlagen. Het gaat dus niet om een officiële stap van hun vereniging ACEA, maar de stap komt op een moment dat de verkoop van elektrische vrachtwagens nog steeds (ver) achterblijft bij het vereiste niveau.

Om de doelstelling van -45 % ten opzichte van de gemiddelde uitstoot in 2019/2020 te halen, zou in 2026 één op de tien vrachtwagens CO2-neutraal moeten zijn en zou dit aandeel tot 2030 elk jaar met 5 % moeten stijgen. Dat zijn de cijfers die Thomas Fabian (Chief Commercial Vehicles Officer van de automobielfabrikantenvereniging ACEA) vorige week tijdens de Commercial Vehicle Outlook-conferentie van Dekra in Berlijn heeft gepresenteerd. De laatste cijfers van de fabrikanten laten echter zien dat we nog ver van dat doel verwijderd zijn: de ACEA schat het marktaandeel van elektrische vrachtwagens op 3,6 %, maar zelfs dat cijfer lijkt optimistisch. De marktleider (Volvo Group) haalt 3,7 %, maar de volgende fabrikanten liggen ver achter: 1,8 % bij Daimler Truck, 0,7 % bij Scania en nog lagere cijfers bij de andere merken.

De vooruitzichten voor 2026 zijn nauwelijks beter als we afgaan op de cijfers die de fabrikanten over hun orderportefeuilles bekendmaken: 4,4 % bij Volvo Group, 1,5 % bij MAN en 0,6 % bij Scania (minder dan in 2025). Met andere woorden, hoe meer tijd verstrijkt, hoe groter het risico dat de kloof tussen de marktcijfers en de te bereiken doelstelling groter wordt. De oorzaken van deze geringe vooruitgang zijn bekend: gebrek aan laadinfrastructuur, gebrek aan elektriciteit in bepaalde regio’s, moeilijkheid om eventuele extra kosten door te berekenen aan de klanten en een nog steeds ongunstige TCO. En de waarschijnlijke uitstel van de ETS2-verordening, die vanaf 2027 gunstig zou zijn geweest voor elektrische vrachtwagens, zal de situatie er niet beter op maken.

De zes fabrikanten vragen de Commissie dan ook om de verordening inzake CO2-doelstellingen te wijzigen. Volgens T&E zou het gaan om het genereren van emissierechten, wat het ambitieniveau van de regelgeving in gevaar zou brengen en de productie zou kunnen vertragen en de verkoop van emissievrije vrachtwagens in 2030 met 27 % zou kunnen doen dalen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.