Tijdens de inhuldiging van de 3R-Port-terminal van Euroports Inland Terminals benadrukte de Waalse minister van Mobiliteit, François Desquesnes, nogmaals zijn wens om de vier autonome havens van Wallonië samen te brengen in een overkoepelende organisatie. Een geheel waarin de politieke wil bestaat om particuliere spelers te integreren.
In 2025, tijdens de Dag van de Intermodaliteit georganiseerd door de SPW Mobiliteit en Infrastructuur, had François Desquesnes officieel zijn voornemen aangekondigd om de vier Waalse binnenhavens dichter bij elkaar te brengen. Momenteel zijn er vier binnenhavens: de Autonome Haven van Luik (derde binnenhaven van Europa, ongeveer 16,4 miljoen ton/jaar), de Autonome Haven van het Centrum en het Westen (PACO, 6,8 miljoen ton), de Autonome Haven van Charleroi (4,7 miljoen ton) en de Autonome Haven van Namen (4,8 miljoen ton).
“Het is logisch om deze vier havens te laten samenwerken”, verklaarde François Desquesnes. “We gaan ze dus samenbrengen in één groot geheel dat publieke en private actoren verenigt in een partnerschap waarbij we uiteraard zullen toezien op het vermijden van belangenconflicten. Er zijn zeer duidelijke regels op dit gebied. Het doel is uiteraard om de terreinen die aan de waterweg grenzen beter te benutten en het gebruik van binnenvaartvervoer in Wallonië te vergroten.” Deze woorden klonken als muziek in de oren van Stéphane Jaumot (Managing Director van Euroports Inland Terminals), die in zijn openingsrede al naar deze samenwerking had verwezen. Ook de leden van Walports (de vereniging die de bedrijven langs de Waalse waterweg samenbrengt) zullen de uitspraken van de minister hebben gewaardeerd.



