Geconfronteerd met de torenhoge stijging van de brandstofprijzen, zullen de Belgische vervoerders een forse verhoging van de kilometerheffing in Vlaanderen niet kunnen opvangen. Dat is in essentie de boodschap die Philippe Degraef, directeur van Febetra, gisteren bracht tijdens een hoorzitting voor de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement. “Voor een klassieke Euro 6-vrachtwagen kan de stijging van de kilometerheffing oplopen tot 40 %. De combinatie van deze stijging met die van de dieselprijs is het recept voor een ongekende faillissementsgolf. Hoewel de overheid geen invloed heeft op de olieprijs, heeft ze dat wel op de kilometerheffing. We vragen de Vlaamse regering dan ook om de verhoging met minstens zes maanden uit te stellen. Geef onze vervoerders de financiële ademruimte die ze zo hard nodig hebben om het hoofd boven water te houden. Wij staan achter de ecologische transitie zoals voorzien in het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP), maar dat is alleen mogelijk als de bedrijven die deze transitie moeten doorvoeren niet failliet gaan door een opeenstapeling van kosten.”



