Featured Video Play Icon

Liege Airport neemt een belang in Liege Logistics Intermodal en plant een nieuwe Railport

Liege Airport heeft een participatie van 10% genomen in de spoor-weg terminal Liege Logistics Intermodal van de Novandi groep. Op middellange termijn wordt een belangrijke capaciteitsuitbreiding van de terminal voorzien, terwijl op termijn een tweede rail-wegterminal kan worden gebouwd in de nieuwe bedrijvenparken rond de luchthaven.

De LLI Intermodale weg-spoor terminal verwerkt momenteel twaalf treinen per week, waarvan negen naar Italië en drie vanuit China. De terminal bereikt echter een verzadigingspunt omdat er geen portaalkranen zijn om containers verticaal te behandelen. Reachstackers nemen veel vloeroppervlakte in beslag. Liege Airport van haar kant wil haar businessmodel ontwikkelen tot een servicebedrijf voor grote logistieke dienstverleners die, volgens haar CEO Laurent Jossart, veel meer dan luchtvaartmaatschappijen beslissen waar goederen zullen opstijgen en waar ze zullen landen. In het kader van dit strategisch plan heeft Sowaer (Société Wallonne des Aéroports) een concessie verleend aan de Weerts groep voor de bouw van nieuwe magazijnen in de Fontaine zone, maar het nemen van een participatie in een bedrijf als LLI is een belangrijke primeur voor de Waalse luchthaven.

Concreet is het de bedoeling financiering vrij te maken voor de aankoop van portaalkranen om de capaciteit van de terminal te verhogen tot 45 treinen per week, wat overeenkomt met 180.000 TEU per jaar. Tegelijkertijd zal de infrastructuur van de terminal op een aantal punten worden verbeterd: de sporen zullen worden verlengd tot de Europese norm van 740 meter, er zal een rangeerterrein worden aangelegd en de toegang tot de terminal zal worden gemoderniseerd. Als alles volgens plan verloopt, zal deze eerste fase van het project drie tot vier jaar duren, in samenwerking met Infrabel.

In een tweede fase wil Liege Airport een gloednieuwe Railport creëren in een nieuw bedrijventerrein naast de luchthaven (de De Cubber-vlakte). Deze Railport zou een nieuwe opslag- en behandelingsfaciliteit voor containers omvatten, alsook een piggyback platform om opleggers rechtstreeks op treinwagons te laden. Het doel is om bij te dragen aan een modal shift van de weg naar het spoor, maar ook om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van logistieke bedrijven aan dit soort multimodale oplossingen, met de stiekeme hoop dat zij activiteiten met toegevoegde waarde zullen ontwikkelen in nieuwe tweedelijnsmagazijnen.

lees ook

TRANSPORTMEDIA.TV

 

Abonneer nu!

Volg Transportmedia op youtube

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo