Carte blanche: er zal uit deze crisis iets positiefs voortvloeien

Hoe heeft de sector van transport en logistiek het gedaan in deze zware periode van crisis? Om te beginnen hebben onze klanten nog maar eens aangetoond in hoeverre onze transporteurs flexibel kunnen zijn. Sommige ondernemingen hebben tijdelijk voertuigen moeten stil zetten, andere moesten in allerijl extra capaciteit vinden voor het transport van essentiële goederen. Hun flexibiliteit heeft tal van bedrijven in staat gesteld een antwoord te geven op de grote uitdagingen waaraan het niet ontbrak in de crisis van het coronavirus.

Onze sector heeft ook nog maar eens aangetoond tot welk niveau de transporten noodzakelijk zijn om de rekken op tijd en voldoende te vullen. TVM weet dat al lang, maar het grote publiek had een grote crisis nodig om te ontdekken van welk een professionalisme onze chauffeurs blijk geven. Laat ons hopen dat iedereen zich hun inspanningen in gedachten houdt als we terugkeren naar de dagelijkse verkeersopstoppingen.

Dat brengt er ons toe ons af te vragen of we nog lang onze tijd willen verliezen op de weg, nu dat de werknemers hebben aangetoond – vaak in moeilijke omstandigheden met kleine kinderen in huis – dat telewerken functioneert en zelfs voordelen heeft op het vlak van productiviteit en evenwicht tussen werk en privéleven. Ik hoop dat de ondernemingen en werknemers hun benadering van de werktijd gaan veranderen na de crisis en dat men veel vaker van huis uit zal gaan werken. Tijdens deze periode heeft het VIAS instituut aanzienlijk minder ongevallen met doden of lichamelijke letsels geregistreerd op de weg ten opzichte van de jongste drie jaren. Bedenk maar eens wat het effect zou zijn als de mensen structureel gaan overstappen op telewerken. Onze wegen zouden heel wat kalmer en veiliger worden voor de beroepschauffeurs…
Het is duidelijk dat niets meer zal zijn als voor het coronavirus, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijze slechter zijn dan voorheen. In tegendeel! We kunnen er sterker uitkomen op voorwaarde dat we blijk geven van creativiteit, innovatiekracht en flexibiliteit. Men mag nooit een goede crisis verspillen, zei Churchill, die wist waarover hij praatte.

Frank Van Nueten,
Algemeen directeur van TVM Belgium.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo