Eerste indrukken in de cabine van de MAN TGX

20 jaar na de TGA, plaats voor de nieuwe TGX. Achter de bescheiden evolutie van de buitenkant schuilen uitstekende verrassingen in de interieurinrichting.

De aangename verrassingen beginnen reeds bij het openen van het portier en meteen stuiten we op een eerste exclusiviteit: een verticale lijn met vier bedieningselementen is weggewerkt in het onderste gedeelte van het portier. Dat is een goed idee. Je hoeft niet langer aan boord te klimmen om het dak te openen, de koppelschotel te verlichten, de vier waarschuwingslichten in te schakelen of de zijruiten te bedienen.

Herwaardering van de stuurpost

Om tot op de stuurpost te geraken heeft MAN de goede beslissing genomen om geen vier opstaptreden te voorzien en vast te houden aan het huidige systeem. Goed gespreid, maken deze opstaptreden het in- en uitstappen gemakkelijker. Eens aan boord wordt de nieuwe inrichting pas duidelijk merkbaar. De lage motortunnel is er nog wel, maar het is vooral het dashboard dat de toon aangeeft. Het nieuwe stuurwiel is aangenaam in de hand, met de juiste omvang en kan nu eenvoudiger geregeld worden dan voordien. De verstelknop is verplaatst naar de linkerkant van de stuurkolom. Het werkt efficiënt, maar een pedaal om het stuur in te stellen blijft zijn voorstanders houden om het stuur met twee handen te kunnen vastnemen.

Het nieuwe instrumentenbord is moderner en beter ingedeeld, met onder meer schuifladen in het centrale gedeelte en een wegklapbaar tafeltablet rechts. Het geheel is bovendien beter afgewerkt. Tegenover de chauffeur bevindt zich nu een enkel scherm met alle informatie. De toerenteller is rechts geïnstalleerd, terwijl de waarschuwingslichten in het midden geplaatst zijn, ideaal.

De nieuwe, elektronische parkeerrem heeft een plaatsje rechts van het instrumentengedeelte. Dan hebben we nog de nieuwe bedieningshendel voor de versnellingsbak rechts van de stuurkolom, die de klassieke functies biedt (neutraal, vooruit & achteruit, motorrem & hulprem, handgeschakelde modus of het inschakelen van lagere of hogere versnellingen), maar ook de keuze uit de modi Performance, Manoeuvre en Economy. De hendel komt altijd terug in de vertrekstand wanneer je de niveaus van de motorrem/remvertrager activeert, terwijl een simpele druk op het rempedaal volstaat om de snelheid vast te houden in afdalingen. Eveneens nieuw is de bediening van de voorspellende Cruise Control, links op het stuurwiel. Die werkt precies en efficiënt.

Bekijken we tevens twee belangrijke en lang verwachte evoluties: een voorruit met een lagere hoogte en minder imposante achteruitkijkspiegels. Die werden nog niet vervangen door camera’s (dat is voorzien voor 2021). Ze zijn evenwel een echte sprong vooruit op het gebied van zichtbereik. Parallel daarmee is de zonneklep nu uit één stuk en elektrisch. Perfect.

Een andere exclusieve vernieuwing is de draaibediening van de MAN SmartSelect en de polssteun. Dat opent nieuwe perspectieven voor de chauffeur om toegang te krijgen tot extra bedieningen en het komt eenvoudig en efficiënt over.

Heel wat positieve punten dus, maar we betreuren toch nog twee zaken: de afwezigheid van een momentane virtuele coach (die moet geconsulteerd worden onder de vorm van rapporten via de App na het traject) en de simplistische contactsleutel, die noch plooibaar is, noch voorzien van welke bediening dan ook, behalve dan de vergrendeling en ontgrendeling. We blijven er sprakeloos van, maar dat mag ons plezier niet bederven om opnieuw een MAN cabine te zien op topniveau.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo