Scania S650 V8: de passie blijft

2019 staat synoniem voor 50 jaar V8 bij Scania, de enige grote constructeur die nog een dergelijk type motor maakt. Ondenkbaar dus dat we niet opnieuw een exemplaar op onze route zouden testen.

Gepassioneerden zullen het volmondig beamen: een V8 staat voor een levende legende, passie en emotie, ook al heeft de overstap naar Euro 6 gevolgen gehad voor de zo bijzondere sound. Scania is één van die zeldzame constructeurs die nog grote vermogens aanbiedt van meer dan 700 pk. Voor de chauffeur verbergt zich achter een reële behoefte aan koppel en vermogen enerzijds de fierheid en de behoefte aan erkenning, maar anderzijds ook de wil om zijn passie niet op te geven voor de rede. Dat heeft een prijs. Kan men zich nog op een verantwoorde manier plezier verschaffen? Kunnen de huidige systemen in die context nog voor een redelijk verbruik zorgen?

R of S? Een moeilijke keuze!

Cabine. De Scania puristen accepteren nog altijd niet dat het de nieuwe R en S cabines bij het verlaten van de fabriek aan een zekere uitstraling ontbreekt. Ze verwijten Scania een te grote soberheid. Het design zorgt voor het vreemde gevoel dat de voorkant ons aankijkt… wat mede verklaard wordt door de nieuwe extra lampen die vooraan onder de voorruit gemonteerd worden. Bekeken van de zijkant, ontvangt het profiel met de subtiel weggewerkte spoilers aan de achterkant bijna unaniem goedkeuring.
De S cabine vervangt de oude R Topline cabine. Ten opzichte van de R cabine is het verschil subtiel, maar reëel: er is geen motortunnel, waardoor de interieurhoogte 2.070 mm bedraagt in plaats van 1.910 mm. Dat zorgt voor een gevoel van ruimte en welbehagen. Reken daarbij ook op een vierde opstaptrede, maar als men zich willen laten zien, is zo’n detail snel vergeten.

Om de 50 jaar van de V8 te vieren zijn er drie kleuren beschikbaar: grijs, bordeaux en zwart, met ‘goudgele’ stickers die aan het jubileum herinneren. Wat niet veranderde is onder de zwarte en positief agressieve grille aan de linkerkant het type cabine en het vermogen (S650) en aan de rechterkant een V8 logo. De complete aankleding zorgt daarbij voor een mooie, algemene harmonie.
Ergonomie blijft één van de sterke punten van Scania. Het instrumentenbord is volledig en biedt dankzij de lage positie een uitstekend zicht. Het zeer aangename stuurwiel is aan de onderkant afgeplat. Er zijn talloze bedieningselementen op gemonteerd om op termijn zelfs te kunnen rijden zonder de twee pedalen.
De afwerkingskwaliteit is zonder compromis, zowel voor wat de gekozen materialen betreft als voor de globale afwerking. Scania is niet vergeten dat een chauffeur van zijn V8 toch een speciale V8 toets verlangt: deurbekleding in leer met rode inlegstukken, V8 logo, lederen stuurwiel en nieuwe inlegstukken, een rode rand rondom de wijzerplaten, een gepersonaliseerde achterwand voor de V8 en als afwerking van het geheel een luxe zetel in leer met een V8 logo in de hoofdsteun. Klasse…

Een V8 in vier uitvoeringen

Herinneren we er aan dat het motorblok een inhoud heeft van 16,4 liter. De 650 pk uitvoering, die we hebben getest, situeert zich in de top van het gamma, nog enkel voorgegaan door de 730 pk versie. Er zijn nog twee andere vermogensniveaus leverbaar: 520 en 580 pk. De S650 bereikt zijn maximaal vermogen bij 1900 o/m, terwijl zijn koppel (3.300 Nm) constant blijft tussen de 950 en 1350 o/m. Wanneer we de motorcurves aandachtiger bekijken is het geen verrassing dat we niet langer op het gehoor kunnen rijden, maar wel met de ogen. De ruime, groene zone verlaten zorgt voor een snel verlies aan vermogen en een stijgend brandstofverbruik.
Ons testvoertuig was uiteraard voorzien van de 297 kW (404 pk) motorrem, aangevuld met een Scania R4100D remvertrager van 500 kW (680 pk). De eindoverbrenging tenslotte was 2,92 en de wielbasis 3.750 mm.

Rijindrukken. Het avontuur begint met het sluiten van het portier, wat reeds laat vermoeden dat de geluidsisolatie uitstekend is. Dat wordt al snel bevestigd: wat een stilte bij het rijden, met een speciale vermelding voor de retarder die zijn efficiëntie kon demonstreren op de E411: het tijdelijk ontkoppelen laat bovendien toe brandstof te sparen.
Het rijcomfort is één van de sterkste punten van dit model: men profiteert duidelijk van het verplaatsen met 50 mm van de vooras. De nieuwe ophanging is eveneens zeer geslaagd.

Prestaties en verbruik. We hebben dit keer volledig vertrouwd op de voorspellende cruise control. We moeten het eigenlijk niet herhalen, zijn gedrag is voorbeeldig, zowel in het beheer van de schakelmomenten, het afremmen of het overschakelen op vrijloop. Een gemotiveerde chauffeur kan slechts het resultaat van deze robot benaderen.
Onze S650 heeft het testparcours afgelegd met een gemiddelde snelheid van 84,97 km/u en een verbruik van 30,74 l/100 km. Dat is lichtjes beter dan de S730, maar wel minder goed dan de 500 pk en 520 pk die we reeds hebben getest (gedeeltelijk ook omwille van de werken op de E25). Dat terzijde, bevestigen de cijfers dat het rijden met een V8 niet echt een afstraffing is op het gebied van brandstof, eerder het tegendeel.

Besluit. Scania, dat is geschiedenis en vooral een reputatie. Indien Scania was gedwongen de V8 uit het gamma te schrappen, dan was dat vernietigend geweest voor het merkimago. Maar nu zijn het merkimago, het rijcomfort, de fierheid van de chauffeur allemaal elementen die samenwerken om van de S650 een echte ‘King of the Road’ te maken.

Technische steekkaart Scania S650 V8

• Type: 4×2 trekker
• Cabine: CS20H
• Motortype: Scania DC16 118 650pk
• Cilinderinhoud: 16.4 liter
• Maximum vermogen: 650 pk (479 kW) bij 1900 o/m
• Maximum koppel: 3.300 Nm tussen 950 en 1350 o/m
• Emissieniveau: Euro 6
• Versnellingsbak: geautomatiseerd 12 verhoudingen Scania GRS0925R
• Remmen: schijven, EBS
• Wielbasis: 3.750 mm
• Overbrengingsverhouding: 2.92
• Voorbanden: 315/70 R22.5
• Achterbanden: 315/70 R22.5
• Ophanging cabine: veerbladen vooraan, lucht achteraan

blank

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo