Hier en daar horen we al dat de komst van zelfrijdende trucks DE oplossing is voor het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dat is natuurlijk onzin, al was het maar omdat voertuigen die echt zelfsturend zijn uiteraard veel te laat op de markt zullen komen. De meeste trucks die vandaag worden verkocht, zijn trouwens al gedeeltelijk autonoom. Bij noodgevallen kunnen ze zelf remmen of ze volgen een bepaalde rijstrook. Om nog verder te gaan, hoeven we er ‘enkel’ sensoren en een pak intelligente software aan toe te vogen. Nog veel vooruitgang te boeken En daar wringt het schoentje. Veel experts twijfelen eraan of de huidige technologie (camera’s, antennes, radars en lidars) wel aangepast zijn aan de eisen die met het verkeer op de open weg gepaard gaan. Zoals (onder andere) Volvo Trucks met zijn zelfrijdende prototypes in een (Zweedse) mijn of bij de (Braziliaanse) landbouw aantoonde, werkt het echter al heel goed in een gesloten omgeving of zelfs bij de vuilnisophaling. En in België zal De Lijn in 2020 zelfrijdende bussen op het tarmac van de luchthaven van Brussel laten rijden. “De automatisering zal zich ontwikkelen aan een snelheid die van sector tot sector kan verschillen”, vertelt Peter Himpe (Managing Director bij Volvo Group Belux). “Maar we brengen pas een nieuwe technologie op de markt als die minstens even veilig is als de bestaande technologie. En op dit ogenblik zijn we nog niet in staat om te zeggen of en wanneer we een truck kunnen voorstellen die zonder chauffeur aan boord de openbare weg op kan. Bij alle scenario’s waar we vandaag aan denken, is er altijd een chauffeur aanwezig die het stuur kan overnemen. Maar in bepaalde omstandigheden laat die chauffeur het voertuig het commando voeren. Volgens ons zal de chauffeur minstens een toezichthoudende rol blijven vervullen, in de cabine of, voor bepaalde maneuvers, vanop afstand.” Maar voor we zover zijn, moeten eerst nog enorme uitdagingen worden overwonnen: technologische uitdagingen (blijkbaar zijn zelfs de huidige lidars niet fijn genoeg afgesteld). Uitdagingen wat de infrastructuur betreft (momenteel is geen enkel cloudsysteem vandaag in staat om de petabytes aan gegevens te beheren die een grote hoeveelheid zelfsturende voertuigen zouden produceren). En uitdagingen naar de wet toe (krijgt een robot of een zelfrijdend voertuig op een dag een rechtspersoonlijkheid?). Het zijn slechts enkele voorbeelden. De truck zonder cabine De truck zonder cabine bestaat al, of toch het prototype ervan. Een enkele ‘bestuurder’ controleert vanop afstand verschillende T-Pods. Hij gebruikt hierbij een platform met kunstmatige intelligentie dat door Nvidia is ontwikkeld. De T-Pod wordt momenteel getest bij Asta Zero, een testomgeving waarbij een van de partners/aandeelhouders… Volvo AB is.