LINK2LOGISTICS Management 44 (december 2017 – januari 2018)

Motor komt op toerental

De economische heropleving heeft zich in 2017 versneld voortgezet. Dit heeft vanzelfsprekend een impact op zowel de transportvolumes als de logistieke bedrijvigheid. De analyse van de jongste cijfers in België (de cijfers van 2016) spreekt boekdelen. Het BBP is gestegen, de toegevoegde waarde en de omzet van de logistieke spelers doen zelfs nog beter. De totale oppervlakte aan logistieke gebouwen heeft bovendien een record bereikt. Onze ‘Top 1000 van de Logistiek’ is dit jaar dan ook nog interessanter dan de vorige jaren. Deze groei verhoogt de druk op het wegtransport, dat met stijgende capaciteitsproblemen kampt. De dramatische congestie op onze wegen is één van de oorzaken. De logistieke bedrijven lonken dus meer en meer naar andere transportmodi. In Vlaanderen, waar het probleem de grootste proporties aanneemt, werd een nieuw initiatief boven de doopvont gehouden: Multimodaal.Vlaanderen. We hadden een gesprek met Peter Lagey, de business unit manager van dit platform. In deze editie bekijken we ook verschillende logistieke projecten in de binnenhavens. De opverende economie zorgt tevens voor een toenemende bedrijvigheid in de magazijnen. Dat dwingt tot een verregaande optimalisering van de activiteiten. De fabrikanten van goederenbehandelingsmateriaal spelen een belangrijke rol in dit verhaal. In deze uitgave komen de huidige en toekomstige trends aan bod. Ik heb geen glazen bol, maar deze positieve evolutie zou een vervolg moeten krijgen in 2018. Tenzij er een politieke aardverschuiving plaatsvindt. De artikels in deze editie bieden voldoende stof tot nadenken om het nieuwe jaar met kennis van zaken aan te vatten. Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.    

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo