Motor komt op toerental
De economische heropleving heeft zich in 2017 versneld voortgezet. Dit heeft vanzelfsprekend een impact op zowel de transportvolumes als de logistieke bedrijvigheid. De analyse van de jongste cijfers in België (de cijfers van 2016) spreekt boekdelen. Het BBP is gestegen, de toegevoegde waarde en de omzet van de logistieke spelers doen zelfs nog beter. De totale oppervlakte aan logistieke gebouwen heeft bovendien een record bereikt. Onze ‘Top 1000 van de Logistiek’ is dit jaar dan ook nog interessanter dan de vorige jaren. Deze groei verhoogt de druk op het wegtransport, dat met stijgende capaciteitsproblemen kampt. De dramatische congestie op onze wegen is één van de oorzaken. De logistieke bedrijven lonken dus meer en meer naar andere transportmodi. In Vlaanderen, waar het probleem de grootste proporties aanneemt, werd een nieuw initiatief boven de doopvont gehouden: Multimodaal.Vlaanderen. We hadden een gesprek met Peter Lagey, de business unit manager van dit platform. In deze editie bekijken we ook verschillende logistieke projecten in de binnenhavens. De opverende economie zorgt tevens voor een toenemende bedrijvigheid in de magazijnen. Dat dwingt tot een verregaande optimalisering van de activiteiten. De fabrikanten van goederenbehandelingsmateriaal spelen een belangrijke rol in dit verhaal. In deze uitgave komen de huidige en toekomstige trends aan bod. Ik heb geen glazen bol, maar deze positieve evolutie zou een vervolg moeten krijgen in 2018. Tenzij er een politieke aardverschuiving plaatsvindt. De artikels in deze editie bieden voldoende stof tot nadenken om het nieuwe jaar met kennis van zaken aan te vatten. Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.