LINK2LOGISTICS Management 50 (mei 2019)

Verleden, heden en toekomst

Link2Logistics Management is reeds aan zijn 50ste nummer toe. In die vijftig magazines heeft de redactie de grote trends geschetst en ze geïllustreerd aan de hand van case studies. Ze stelde dossiers samen om meer achtergrondinformatie te geven en maakte interviews die tot nadenken stemmen. Maar daar laten we het uiteraard niet bij. Getuige daarvan het voorbeeld dat u in handen heeft. Daarin belichten we twee grote thema’s: de technologische en robotinnovatie, enerzijds, en logistiek België, anderzijds. De innovatie gaat met reuzenschreden vooruit. Het volstaat tien tot twaalf jaar terug te gaan in de tijd om zich daarvan goed bewust te zijn. Tablets en smartphones waren indertijd nog maar de embryo’s van wat we nu kennen, om maar één voorbeeld te geven. Maar dat mag ons niet doen vergeten dat heel wat innovaties die ‘voor binnen minder dan tien jaar’ aangekondigd werden, nog steeds op zich laten wachten of compleet van de radar verdwenen zijn. Innovatie kan ook een processie van Echternach zijn. Hetzelfde geldt voor logistiek België. Dat kent hoogten en laagten. Tien jaar geleden verkeerde het in topvorm, maar daarna is het een beetje ingedommeld. Of liever, logistiek België heeft niet goed gereageerd op de omstandigheden die ontstaan zijn na de crisis van 2008. Politieke kringen zitten daar voor iets tussen, maar ook heel wat bedrijven die op de korte termijn focusten en de lange termijn uit het oog verloren. Sinds een paar jaar is de wind echter aan het draaien. Een firma als Bleckmann – zie het interview met haar CEO Johan Millau – behoort voortaan tot de tenoren van de fashion logistiek (ook in e-commerce); België is omhooggeklommen in de Logistics Performance Index; de havens doen het goed en er waait ook een nieuwe wind in Wallonië. Dat laatste kunt u zelf ontdekken tijdens de Best of Wallonia, een nieuw informatie- en netwerkevent. Wij wijden er een groot deel van dit magazine aan. Afspraak op 28 mei in Namen! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo