LINK2LOGISTICS Management 50 (mei 2019)

Verleden, heden en toekomst

Link2Logistics Management is reeds aan zijn 50ste nummer toe. In die vijftig magazines heeft de redactie de grote trends geschetst en ze geïllustreerd aan de hand van case studies. Ze stelde dossiers samen om meer achtergrondinformatie te geven en maakte interviews die tot nadenken stemmen. Maar daar laten we het uiteraard niet bij. Getuige daarvan het voorbeeld dat u in handen heeft. Daarin belichten we twee grote thema’s: de technologische en robotinnovatie, enerzijds, en logistiek België, anderzijds. De innovatie gaat met reuzenschreden vooruit. Het volstaat tien tot twaalf jaar terug te gaan in de tijd om zich daarvan goed bewust te zijn. Tablets en smartphones waren indertijd nog maar de embryo’s van wat we nu kennen, om maar één voorbeeld te geven. Maar dat mag ons niet doen vergeten dat heel wat innovaties die ‘voor binnen minder dan tien jaar’ aangekondigd werden, nog steeds op zich laten wachten of compleet van de radar verdwenen zijn. Innovatie kan ook een processie van Echternach zijn. Hetzelfde geldt voor logistiek België. Dat kent hoogten en laagten. Tien jaar geleden verkeerde het in topvorm, maar daarna is het een beetje ingedommeld. Of liever, logistiek België heeft niet goed gereageerd op de omstandigheden die ontstaan zijn na de crisis van 2008. Politieke kringen zitten daar voor iets tussen, maar ook heel wat bedrijven die op de korte termijn focusten en de lange termijn uit het oog verloren. Sinds een paar jaar is de wind echter aan het draaien. Een firma als Bleckmann – zie het interview met haar CEO Johan Millau – behoort voortaan tot de tenoren van de fashion logistiek (ook in e-commerce); België is omhooggeklommen in de Logistics Performance Index; de havens doen het goed en er waait ook een nieuwe wind in Wallonië. Dat laatste kunt u zelf ontdekken tijdens de Best of Wallonia, een nieuw informatie- en netwerkevent. Wij wijden er een groot deel van dit magazine aan. Afspraak op 28 mei in Namen! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo