LINK2LOGISTICS Management 50 (mei 2019)

Verleden, heden en toekomst

Link2Logistics Management is reeds aan zijn 50ste nummer toe. In die vijftig magazines heeft de redactie de grote trends geschetst en ze geïllustreerd aan de hand van case studies. Ze stelde dossiers samen om meer achtergrondinformatie te geven en maakte interviews die tot nadenken stemmen. Maar daar laten we het uiteraard niet bij. Getuige daarvan het voorbeeld dat u in handen heeft. Daarin belichten we twee grote thema’s: de technologische en robotinnovatie, enerzijds, en logistiek België, anderzijds. De innovatie gaat met reuzenschreden vooruit. Het volstaat tien tot twaalf jaar terug te gaan in de tijd om zich daarvan goed bewust te zijn. Tablets en smartphones waren indertijd nog maar de embryo’s van wat we nu kennen, om maar één voorbeeld te geven. Maar dat mag ons niet doen vergeten dat heel wat innovaties die ‘voor binnen minder dan tien jaar’ aangekondigd werden, nog steeds op zich laten wachten of compleet van de radar verdwenen zijn. Innovatie kan ook een processie van Echternach zijn. Hetzelfde geldt voor logistiek België. Dat kent hoogten en laagten. Tien jaar geleden verkeerde het in topvorm, maar daarna is het een beetje ingedommeld. Of liever, logistiek België heeft niet goed gereageerd op de omstandigheden die ontstaan zijn na de crisis van 2008. Politieke kringen zitten daar voor iets tussen, maar ook heel wat bedrijven die op de korte termijn focusten en de lange termijn uit het oog verloren. Sinds een paar jaar is de wind echter aan het draaien. Een firma als Bleckmann – zie het interview met haar CEO Johan Millau – behoort voortaan tot de tenoren van de fashion logistiek (ook in e-commerce); België is omhooggeklommen in de Logistics Performance Index; de havens doen het goed en er waait ook een nieuwe wind in Wallonië. Dat laatste kunt u zelf ontdekken tijdens de Best of Wallonia, een nieuw informatie- en netwerkevent. Wij wijden er een groot deel van dit magazine aan. Afspraak op 28 mei in Namen! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (augustus-september 2023)

Meer dan één bedrijf op de twee kampt met een tekort aan werknemers We winden er geen doekjes om: de bouwsector heeft het hoogste aantal openstaande vacatures van de hele Belgische economie! Het gaat daarbij over een totaal van 14.000 vacatures in ons land, van bouwvakkers, projectleiders en dakdekkers tot werfleiders (bron: Statbel, cijfers 2022). […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2023)

Er loopt een rode draad door alle huidige gesprekken in de distributie van bedrijfsvoertuigen: hoe gaan de constructeurs en hun netwerken onderling een nieuw evenwicht vinden? Zoals u in dit nummer zult zien, evolueert de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen in de richting van het agentschapsmodel, met alle risico’s en kansen van dien voor de […]

TRUCK & BUSINESS 285 (juli 2023)

Een verloren legislatuur! Nooit eerder werd een legislatuur gekenmerkt door zoveel veranderingen in de transportwereld. Ga maar na: het begon al vóór Covid, toen de elektrische vrachtwagen nog een vaag vooruitzicht was. Maar in vier jaar tijd is er in België helemaal niets gebeurd. Enkele inspanningen van Vlaanderen om de aankoop van twee zero-emissie vrachtwagens […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo