transport media logo

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures

Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, vertoont ze nu wel duidelijke tekenen van kortademigheid.

Deze economische context gaf aanleiding tot consolidaties in de sector, met als twee belangrijkste de overname van CEVA Logistics door CMA CGM en die van Panalpina door DSV. Andere operaties, dichter bij ons, waren de acquisitie van Rotra door Kuehne + Nagel, van Haesaerts Intermodal door Alders, van Joosen en Nijhof-Wassink in Polen door Katoen Natie, van Euroports door R-Logitech, van KTO door Tailormade Logistics, van Jan Dohmen door Vervaeke, van Ajimex door de groep Pierre, van Antwerp East door VanMoer, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het is een terugkerend fenomeen: vóór de storm uitbreekt willen tal van bedrijven hun omvang vergroten.

Dat merken we trouwens ook in onze Logistieke Top 1000. In vergelijking met vorig jaar, kenden veel logistieke operatoren een mooie groei in 2019. Die groei was overigens niet altijd extern. Heel wat Belgische logistieke ondernemingen – met H.Essers op kop – hebben een sterke organische groei doorgemaakt. De Top 1000 is niet het meest sexy document om door te nemen, maar je leert er wel heel veel uit! Dit monnikenwerk is inmiddels dé referentie in België geworden.

Voor het overige heeft de redactie dit magazine, zoals altijd, zo divers en interessant mogelijk willen maken.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.