Facts & figures
Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, vertoont ze nu wel duidelijke tekenen van kortademigheid.
Deze economische context gaf aanleiding tot consolidaties in de sector, met als twee belangrijkste de overname van CEVA Logistics door CMA CGM en die van Panalpina door DSV. Andere operaties, dichter bij ons, waren de acquisitie van Rotra door Kuehne + Nagel, van Haesaerts Intermodal door Alders, van Joosen en Nijhof-Wassink in Polen door Katoen Natie, van Euroports door R-Logitech, van KTO door Tailormade Logistics, van Jan Dohmen door Vervaeke, van Ajimex door de groep Pierre, van Antwerp East door VanMoer, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het is een terugkerend fenomeen: vóór de storm uitbreekt willen tal van bedrijven hun omvang vergroten.
Dat merken we trouwens ook in onze Logistieke Top 1000. In vergelijking met vorig jaar, kenden veel logistieke operatoren een mooie groei in 2019. Die groei was overigens niet altijd extern. Heel wat Belgische logistieke ondernemingen – met H.Essers op kop – hebben een sterke organische groei doorgemaakt. De Top 1000 is niet het meest sexy document om door te nemen, maar je leert er wel heel veel uit! Dit monnikenwerk is inmiddels dé referentie in België geworden.
Voor het overige heeft de redactie dit magazine, zoals altijd, zo divers en interessant mogelijk willen maken.
Veel leesplezier!
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.