LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures

Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, vertoont ze nu wel duidelijke tekenen van kortademigheid.

Deze economische context gaf aanleiding tot consolidaties in de sector, met als twee belangrijkste de overname van CEVA Logistics door CMA CGM en die van Panalpina door DSV. Andere operaties, dichter bij ons, waren de acquisitie van Rotra door Kuehne + Nagel, van Haesaerts Intermodal door Alders, van Joosen en Nijhof-Wassink in Polen door Katoen Natie, van Euroports door R-Logitech, van KTO door Tailormade Logistics, van Jan Dohmen door Vervaeke, van Ajimex door de groep Pierre, van Antwerp East door VanMoer, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het is een terugkerend fenomeen: vóór de storm uitbreekt willen tal van bedrijven hun omvang vergroten.

Dat merken we trouwens ook in onze Logistieke Top 1000. In vergelijking met vorig jaar, kenden veel logistieke operatoren een mooie groei in 2019. Die groei was overigens niet altijd extern. Heel wat Belgische logistieke ondernemingen – met H.Essers op kop – hebben een sterke organische groei doorgemaakt. De Top 1000 is niet het meest sexy document om door te nemen, maar je leert er wel heel veel uit! Dit monnikenwerk is inmiddels dé referentie in België geworden.

Voor het overige heeft de redactie dit magazine, zoals altijd, zo divers en interessant mogelijk willen maken.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo