LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures

Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, vertoont ze nu wel duidelijke tekenen van kortademigheid.

Deze economische context gaf aanleiding tot consolidaties in de sector, met als twee belangrijkste de overname van CEVA Logistics door CMA CGM en die van Panalpina door DSV. Andere operaties, dichter bij ons, waren de acquisitie van Rotra door Kuehne + Nagel, van Haesaerts Intermodal door Alders, van Joosen en Nijhof-Wassink in Polen door Katoen Natie, van Euroports door R-Logitech, van KTO door Tailormade Logistics, van Jan Dohmen door Vervaeke, van Ajimex door de groep Pierre, van Antwerp East door VanMoer, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Het is een terugkerend fenomeen: vóór de storm uitbreekt willen tal van bedrijven hun omvang vergroten.

Dat merken we trouwens ook in onze Logistieke Top 1000. In vergelijking met vorig jaar, kenden veel logistieke operatoren een mooie groei in 2019. Die groei was overigens niet altijd extern. Heel wat Belgische logistieke ondernemingen – met H.Essers op kop – hebben een sterke organische groei doorgemaakt. De Top 1000 is niet het meest sexy document om door te nemen, maar je leert er wel heel veel uit! Dit monnikenwerk is inmiddels dé referentie in België geworden.

Voor het overige heeft de redactie dit magazine, zoals altijd, zo divers en interessant mogelijk willen maken.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo