LINK2LOGISTICS Management 54 (juni 2020)


Trends en analyses

In dit magazine komt de coronaviruscrisis niet prominent naar voren, verre van zelfs. De roeping van een magazine is niet te focussen op de actualiteit, maar op trends, analyses en perspectieven. Pas als de crisis effectief achter de rug is, kunnen we conclusies voor de langere termijn trekken en de gevolgen ervan beoordelen. Ik denk dat velen van ons ‘corona-moeheid’ ervaren en artikelen willen lezen die geen verband houden met de crisis. In deze editie blikken we terug op twee bedrijven die een trofee hebben gewonnen tijdens de Transport & Logistics Awards 2020: Urbike (Logistics Project of the Year) en Weerts Supply Chain (Logistics Employer of the Year). U kunt lezen hoe verdiend hun onderscheidingen waren.

U zal ook ontdekken waarom Colruyt een aandeel nam in het Franse logistieke robotica-bedrijf Scallog. De ‘goods-to-man’-systemen voor e-commerce en reserveonderdelen zouden de robotisering van het orderverzamelen kunnen versnellen. Een evolutie die ook een boost zou kunnen krijgen door de anderhalve meter regel, die soms moeilijk toe te passen is in magazijnen.

Maar de absolute hoofdschotel is ons jaarlijkse dossier Logistics in Belgium, met fiches die de 50 logistieke hotspots in het land beschrijven. Het bevestigt, indien nodig, dat de sector het goed doet in België – we zullen de veerkracht van de sector kunnen beoordelen zodra de turbulentie veroorzaakt door het virus is afgenomen – en dat het moeilijk blijft om aan de landeisen te voldoen. We hebben twee hotspots gekozen om dit fenomeen te bestuderen: de Waaslandhaven in Vlaanderen enerzijds en de regio rond de luchthaven van Luik anderzijds.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo