Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

 

Uitdagingen en veerkracht

Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich bij de kopgroep hebben aangesloten dankzij nieuwe gebouwen.

Deze investeringen zijn noodzakelijk omdat de vraag naar logistiek vastgoed toeneemt. Twee factoren zijn in dit verband van belang: de opmars van e-commerce en omnichannel retailing, uiteraard, maar ook de trend om meer buffervoorraden aan te leggen. De wereldwijde crisis in de toeleveringsketens – waaraan wij het ‘Spotlight’ artikel wijden – heeft de tekortkomingen van een te ver doorgedreven just-in time blootgelegd.

De ‘resilience’ of veerkracht van de toeleveringsketens hangt af van een nieuwe aanpak inzake voorraadvorming en de geografische spreiding ervan. Uit ons ‘Trends’ artikel kunnen we concluderen dat een nieuwe manier van werken essentieel zal zijn om echt veerkrachtige ketens te creëren.

Dit vormt uiteraard een grote uitdaging, en dat op een moment dat de inspanningen moeten worden opgevoerd om de toeleveringsketens groener te maken. In dit verband kan intermodaal vervoer een belangrijke rol spelen, zoals Van Moer Logistics heeft aangetoond. Tegelijkertijd zullen de inspanningen om handling apparatuur te elektrificeren moeten worden versneld, terwijl de doorbraak van waterstof wordt voorbereid.

In dit magazine gaan we dieper in op deze verschillende uitdagingen. Ze geven stof tot nadenken nu dit turbulente jaar bijna ten einde loopt.

Veel plezier bij het lezen!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo