LINK2LOGISTICS Management 62 (juni 2022)

Van ‘just-in-time’ tot ‘just-in-case’

Tot voor enkele jaren stond de logistiek in het teken van de globalisering van industrie en handel, samen met de wens om de voorraden zo veel mogelijk te beperken. Als gevolg daarvan zijn de toeleveringsketens langer geworden en zijn ‘just-in-time’-leveringen wijdverbreid geraakt. Beide trends werden nog versterkt door de opkomst van e-commerce.

De Covid-19-crisis en de daaruit voortvloeiende verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketens veroorzaakten een eerste grote onderbreking. De blokkade van het Suezkanaal leidde vervolgens tot het besef dat onze afhankelijkheid van deze lange ketens ons kwetsbaar maakt. De oorlog in Oekraïne heeft deze beweging nog versneld, omdat hij ons laat zien hoezeer een kettingreactie mogelijk is. De sancties tegen Rusland hebben enige invloed gehad op de internationale handel, maar niet al te veel. Maar wat als China Taiwan zou binnenvallen? Dit scenario, dat tot voor kort als onrealistisch werd beschouwd, is nu aannemelijk geworden. De gevolgen zouden dramatisch zijn voor de internationale handel.

Op middellange en lange termijn zou deze bewustwording moeten leiden tot de repatriëring van bepaalde industrieën. Men spreekt al jaren over nearshoring, maar net als Zuster Anna zagen we nog niets komen. Dit zou nu moeten veranderen. Op korte termijn betekent dit dat het ‘just-in-time’-model grotendeels achterhaald is. De beweging is al ingezet: de opslagruimten zitten barstensvol onder invloed van de ‘just-in case’-gedachte. Veel bedrijven leggen overtollige voorraden aan ‘voor het geval dat’.

Als gevolg hiervan hebben alle logistieke hotspots van het land het verzadigingspunt bereikt en zijn nu zelfs traditioneel minder aantrekkelijke streken in trek, zoals u kunt lezen in ons dossier ‘Logistics in Belgium’.

Een ander gevolg is dat de logistiek nog efficiënter zal moeten worden om de kosten van te grote voorraden te compenseren. Gezien het personeelstekort zal de tendens naar automatisering en robotisering zich dus versnellen. Zozeer zelfs dat de robotisering van bepaalde administratieve taken al in gang is gezet.

Al deze ontwikkelingen laten ons zien hoe dynamisch en boeiend de logistieke sector is. Het magazine dat u in handen houdt, bevestigt dit alleen maar. Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen? Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo