LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2022)

Logistics in Belgium, anno 2022
Wat wordt de volgende hotspot?

In 2021 werd onze vrijheid opnieuw aan banden gelegd, maar de tweede helft van het jaar werd vooral gekenmerkt door verschillende macro-economische factoren die veel bedrijven ertoe hebben aangezet hun voorraden te vergroten of zelfs speculatieve voorraden aan te leggen. De vraag naar (nieuwe) magazijnruimte blijft dus groot, maar de beschikbaarheid van terreinen heeft nu een directe weerslag op het vermogen van de Belgische logistieke hotspots om zich verder te ontwikkelen.

Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be

Zoals makelaar JLL onder meer opmerkt, wijst het globale transactievolume nog steeds op een zeer dynamische markt, maar worden de prestaties van de verschillende regio’s nu rechtstreeks beïnvloed door de beschikbare oppervlakte: het aantal transacties daalt sterk op de as Antwerpen – Gent en vooral op de as Antwerpen – Brussel.

We stellen daarentegen een stijging vast op de as Antwerpen – Luik, die het grootste volume aan transacties aantrekt, niet dankzij hun aantal, maar eerder door de gemiddelde oppervlakte ervan. Die zegt veel over de aan de gang zijnde verschuiving: de gemiddelde oppervlakte bedraagt 8.171 m2 /transactie tussen Antwerpen en Brussel en 15.982 m2 /transactie tussen Antwerpen, Limburg en Luik.

Gent in pole positie
Volgens de ontwikkelaars van logistieke projecten is de reconversie van oude bedrijventerreinen geen afdoende oplossing om de toekomst van de sector veilig te stellen. Niettemin dient het spectaculaire succes van Genk met de voormalige Ford-site als voorbeeld. Zoals we verderop in dit dossier zullen zien, zijn alle ogen nu gericht op Tessenderlo en zijn vroegere ‘Zwarte Markt’, maar dit is niet de enige site die een mooie logistieke toekomst in het verschiet heeft: zodra de omliggende wegenwerken van de baan zijn (en het terrein opgeruimd is), zal de voormalige Renault-site ook nieuwe logistieke activiteiten kunnen huisvesten. Ze is overigens ideaal gelegen voor last-mile-logistiek. Deze nieuwe projecten zijn echter niet te vergelijken met het potentieel dat Gent te bieden heeft en waar een groot deel van de toekomstige investeringen geconcentreerd zal zijn. In Vlaanderen is dit nu de enige plek waar nog zeer grote stukken grond beschikbaar zijn. Elders richten de projectontwikkelaars zich op iets meer afgelegen gebieden, zoals Herentals of Dendermonde.

In Wallonië is de timing van de uitbreiding van industrieterreinen niet altijd ideaal. Doornik zit nog steeds in een goede dynamiek, maar het is vooral in Luik dat nieuwe terreinen lang op zich laten wachten, nu Trilogiport bijna volzet is en het tot 2024 zal duren voor ten noorden van de luchthaven nieuwe gronden beschikbaar worden. Het is bovendien nog niet zeker dat de reconversie van de site van Arcelor-Mittal in Herstal ruimte zal vrijmaken voor logistieke activiteiten.


Inhoud

P.04 De 50 logistieke hotspots in België – kaart

P.06 Hotspot Limburg

P.08 Hotspot Waals-Brabant

P.10 De 50 logistieke hotspots in België – detailfiches

P.17 De strategische leveranciers van de logistieke sector in België


 

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen? Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo