LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2022)

Logistics in Belgium, anno 2022
Wat wordt de volgende hotspot?

In 2021 werd onze vrijheid opnieuw aan banden gelegd, maar de tweede helft van het jaar werd vooral gekenmerkt door verschillende macro-economische factoren die veel bedrijven ertoe hebben aangezet hun voorraden te vergroten of zelfs speculatieve voorraden aan te leggen. De vraag naar (nieuwe) magazijnruimte blijft dus groot, maar de beschikbaarheid van terreinen heeft nu een directe weerslag op het vermogen van de Belgische logistieke hotspots om zich verder te ontwikkelen.

Claude Yvens – claude.yvens@transportmedia.be

Zoals makelaar JLL onder meer opmerkt, wijst het globale transactievolume nog steeds op een zeer dynamische markt, maar worden de prestaties van de verschillende regio’s nu rechtstreeks beïnvloed door de beschikbare oppervlakte: het aantal transacties daalt sterk op de as Antwerpen – Gent en vooral op de as Antwerpen – Brussel.

We stellen daarentegen een stijging vast op de as Antwerpen – Luik, die het grootste volume aan transacties aantrekt, niet dankzij hun aantal, maar eerder door de gemiddelde oppervlakte ervan. Die zegt veel over de aan de gang zijnde verschuiving: de gemiddelde oppervlakte bedraagt 8.171 m2 /transactie tussen Antwerpen en Brussel en 15.982 m2 /transactie tussen Antwerpen, Limburg en Luik.

Gent in pole positie
Volgens de ontwikkelaars van logistieke projecten is de reconversie van oude bedrijventerreinen geen afdoende oplossing om de toekomst van de sector veilig te stellen. Niettemin dient het spectaculaire succes van Genk met de voormalige Ford-site als voorbeeld. Zoals we verderop in dit dossier zullen zien, zijn alle ogen nu gericht op Tessenderlo en zijn vroegere ‘Zwarte Markt’, maar dit is niet de enige site die een mooie logistieke toekomst in het verschiet heeft: zodra de omliggende wegenwerken van de baan zijn (en het terrein opgeruimd is), zal de voormalige Renault-site ook nieuwe logistieke activiteiten kunnen huisvesten. Ze is overigens ideaal gelegen voor last-mile-logistiek. Deze nieuwe projecten zijn echter niet te vergelijken met het potentieel dat Gent te bieden heeft en waar een groot deel van de toekomstige investeringen geconcentreerd zal zijn. In Vlaanderen is dit nu de enige plek waar nog zeer grote stukken grond beschikbaar zijn. Elders richten de projectontwikkelaars zich op iets meer afgelegen gebieden, zoals Herentals of Dendermonde.

In Wallonië is de timing van de uitbreiding van industrieterreinen niet altijd ideaal. Doornik zit nog steeds in een goede dynamiek, maar het is vooral in Luik dat nieuwe terreinen lang op zich laten wachten, nu Trilogiport bijna volzet is en het tot 2024 zal duren voor ten noorden van de luchthaven nieuwe gronden beschikbaar worden. Het is bovendien nog niet zeker dat de reconversie van de site van Arcelor-Mittal in Herstal ruimte zal vrijmaken voor logistieke activiteiten.


Inhoud

P.04 De 50 logistieke hotspots in België – kaart

P.06 Hotspot Limburg

P.08 Hotspot Waals-Brabant

P.10 De 50 logistieke hotspots in België – detailfiches

P.17 De strategische leveranciers van de logistieke sector in België


 

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo