Grondreserves slinken
Voor het tweede jaar op rij neemt het volume beschikbare grond voor nieuwe economische activiteiten af, ondanks een verdere stijging van de beschikbare opslagruimte met 4,4 %. Dat verklaart wellicht waarom grote vastgoedontwikkelaars zich wagen aan de aankoop van oude industrieterreinen, soms zwaar vervuild. Maar deze sites bieden ook een onverwacht voordeel…
Onder de hotspots met meer dan 500.000 m² opslagruimte kenden Gent en Luik de sterkste groei in de voorbije twee jaar. Antwerpen lijkt zijn plafond van circa 7 miljoen m² te hebben bereikt, terwijl Willebroek en Genk in 2024/2025 weliswaar verder groeiden, zij het minder snel dan in de twee voorgaande jaren.
Deze verzadiging ligt aan de basis van de bouw van nieuwe magazijnen in secundaire hotspots. De opvallendste voorbeelden bevinden zich in Limburg, waar de zones West-Limburg en Pelt-Lommel hun logistieke oppervlakte op twee jaar tijd met respectievelijk 72 % en 103 % zagen toenemen. Deze cijfers bevestigen simpelweg de trends die makelaars sinds 2023 waarnemen.
Er verschijnen ook nieuwe hotspots op onze kaart. Zo groepeerden we alle zones rond Luik tot één hotspot, om plaats te maken voor Lokeren, Zulte-Kruisem en Namen.
Brownfields
Door het slinkende aanbod aan bouwgrond moeten investeerders steeds meer risico’s nemen. De tijd waarin ze zonder moeite bouwrijpe grond kon kopen, is voorbij, en zelfs zwaar vervuilde sites wekken vandaag belangstelling. Enkele recente voorbeelden: het restant van de Renault-site in Vilvoorde (WDP), de voormalige hoogoven van Ougrée (MG Real Estate), de oude stortplaats van Kemira in Willebroek of een deel van de ex-Chertal- site in Luik (gegeerd door de Haven van Luik). Ter vergelijking: de Unigrosite in Sint-Niklaas, de Zwarte Markt in Tessenderlo (gekocht door Alinso) of de
site in Herstal die Intervest herontwikkelde, lijken haast ‘greenfields’ in plaats van ‘brownfields’.
Toch schuilt in al deze sites mogelijk een troef. Omdat ze ooit industriële activiteiten huisvestten, beschikken ze soms over hoogspanningsaansluitingen. En nu de vraag naar elektriciteit voor het opladen van (toekomstige) elektrische vrachtwagens zal toenemen, kan dat een grote meerwaarde zijn.
Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be