transport media logo

LOGISTICS in Belgium (juni 2025)

Grondreserves slinken

Voor het tweede jaar op rij neemt het volume beschikbare grond voor nieuwe economische activiteiten af, ondanks een verdere stijging van de beschikbare opslagruimte met 4,4 %. Dat verklaart wellicht waarom grote vastgoedontwikkelaars zich wagen aan de aankoop van oude industrieterreinen, soms zwaar vervuild. Maar deze sites bieden ook een onverwacht voordeel…

Onder de hotspots met meer dan 500.000 m² opslagruimte kenden Gent en Luik de sterkste groei in de voorbije twee jaar. Antwerpen lijkt zijn plafond van circa 7 miljoen m² te hebben bereikt, terwijl Willebroek en Genk in 2024/2025 weliswaar verder groeiden, zij het minder snel dan in de twee voorgaande jaren.

Deze verzadiging ligt aan de basis van de bouw van nieuwe magazijnen in secundaire hotspots. De opvallendste voorbeelden bevinden zich in Limburg, waar de zones West-Limburg en Pelt-Lommel hun logistieke oppervlakte op twee jaar tijd met respectievelijk 72 % en 103 % zagen toenemen. Deze cijfers bevestigen simpelweg de trends die makelaars sinds 2023 waarnemen.

Er verschijnen ook nieuwe hotspots op onze kaart. Zo groepeerden we alle zones rond Luik tot één hotspot, om plaats te maken voor Lokeren, Zulte-Kruisem en Namen.

Brownfields
Door het slinkende aanbod aan bouwgrond moeten investeerders steeds meer risico’s nemen. De tijd waarin ze zonder moeite bouwrijpe grond kon kopen, is voorbij, en zelfs zwaar vervuilde sites wekken vandaag belangstelling. Enkele recente voorbeelden: het restant van de Renault-site in Vilvoorde (WDP), de voormalige hoogoven van Ougrée (MG Real Estate), de oude stortplaats van Kemira in Willebroek of een deel van de ex-Chertal- site in Luik (gegeerd door de Haven van Luik). Ter vergelijking: de Unigrosite in Sint-Niklaas, de Zwarte Markt in Tessenderlo (gekocht door Alinso) of de
site in Herstal die Intervest herontwikkelde, lijken haast ‘greenfields’ in plaats van ‘brownfields’.
Toch schuilt in al deze sites mogelijk een troef. Omdat ze ooit industriële activiteiten huisvestten, beschikken ze soms over hoogspanningsaansluitingen. En nu de vraag naar elektriciteit voor het opladen van (toekomstige) elektrische vrachtwagens zal toenemen, kan dat een grote meerwaarde zijn.

Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2025)

De dealer? Meer dan ooit een strategische partner! In slechts enkele jaren tijd is de rol van de dealer fundamenteel veranderd. Van klassieke voertuigverdeler is hij uitgegroeid tot een volwaardige strategische partner van de vlootbeheerder. Hij bewaakt niet alleen de perationele beschikbaarheid van de vloot, maar oefent ook een grote invloed uit op de exploitatiekosten. […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2025)

Hoe het hoofd koel houden? Hij werd geboren op 9 juni 1934, is een typisch cartoonfiguurtje en verscheen voor het eerst in de reeks ‘Silly Symphonies’ (letterlijk: ‘Dwaze symfonieën’). Driftig, knorrig en onuitstaanbaar misschien, maar Donald Duck wist toch uit te groeien tot een geliefd personage. Of Donald T., al even driftig en karikaturaal maar […]

LOGISTICS Management 74 (juni 2025)

Toonaangevende projecten en logistieke hotspots Ook dit jaar was de uitreiking van de Transport & Logistics Awards in Mechelen een schot in de roos. Het evenement van TransportMedia was opnieuw ‘the place to be’ om te netwerken en toonaangevende projecten en verwezenlijkingen in de sector te ontdekken. De award voor Logistics Project of the Year […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.