Logistics Management 20 (12/2011)

EDITO

De 3PL zeepbel Goed nieuws voor de logistieke dienstverleners: uit onderzoek van Capgemini Consulting blijkt dat het gebruik van 3PL-diensten wereldwijd toeneemt. Vooral in de BRIC-landen is een duidelijke groei zichtbaar. Verladers waarderen daarbij vooral de expertise op vlak van regelgeving en de optimalisatie van hun goederenstromen. Kortom: ze vinden bij de logistieke dienstverleners de schat die ‘added value’ heet. Toch is er ook minder goed nieuws voor de 3PLers uit onze contreien. Toegegeven, ook wij schrokken ons een hoedje toen Walter Goossens, Head of Industrial Leasing bij Jones Lang Lasalle, ons langs de neus weg vertelde dat er bij de verladers een duidelijke trend naar logistieke insourcing waar te nemen valt. “Om de efficiëntie te verhogen”, zo voegde Goossens er nog aan toe. Nadat we even de wenkbrauwen gefronst hadden – wordt een 3PL-er niet net onder de arm genomen om de efficiëntie te verhogen? – wilden we daar toch het fijne van weten. Een logistieke dienstverlener hoort aan het einde van de rit zowel op operationeel als op financieel vlak de beste keuze te zijn. En dat bleek dus niet altijd het geval, toen een aantal Belgische bedrijven hun eindafrekening maakten. Hallo, Capgemini? “Het is van vitaal belang dat 3PL-ers en verladers nauw samenwerken en dat 3PL-ers innovatief blijven door echt toegevoegde waarde te bieden aan verladers en te helpen deze tendens te keren”, zo klinkt het daar. Stellen dat het hele 3PL-verhaal een grote zeepbel is, zou ons meer dan een brug te ver leiden. Het staat buiten kijf dat er voor de logistieke dienstverlener een hoofdrol is weggelegd in de optimalisatie van de goederenstroom. Maar wie applaus wil oogsten aan het eind van de voorstelling, moet meer doen dan alleen zijn tekst kennen.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo