Logistics Management 20 (12/2011)

EDITO

De 3PL zeepbel Goed nieuws voor de logistieke dienstverleners: uit onderzoek van Capgemini Consulting blijkt dat het gebruik van 3PL-diensten wereldwijd toeneemt. Vooral in de BRIC-landen is een duidelijke groei zichtbaar. Verladers waarderen daarbij vooral de expertise op vlak van regelgeving en de optimalisatie van hun goederenstromen. Kortom: ze vinden bij de logistieke dienstverleners de schat die ‘added value’ heet. Toch is er ook minder goed nieuws voor de 3PLers uit onze contreien. Toegegeven, ook wij schrokken ons een hoedje toen Walter Goossens, Head of Industrial Leasing bij Jones Lang Lasalle, ons langs de neus weg vertelde dat er bij de verladers een duidelijke trend naar logistieke insourcing waar te nemen valt. “Om de efficiëntie te verhogen”, zo voegde Goossens er nog aan toe. Nadat we even de wenkbrauwen gefronst hadden – wordt een 3PL-er niet net onder de arm genomen om de efficiëntie te verhogen? – wilden we daar toch het fijne van weten. Een logistieke dienstverlener hoort aan het einde van de rit zowel op operationeel als op financieel vlak de beste keuze te zijn. En dat bleek dus niet altijd het geval, toen een aantal Belgische bedrijven hun eindafrekening maakten. Hallo, Capgemini? “Het is van vitaal belang dat 3PL-ers en verladers nauw samenwerken en dat 3PL-ers innovatief blijven door echt toegevoegde waarde te bieden aan verladers en te helpen deze tendens te keren”, zo klinkt het daar. Stellen dat het hele 3PL-verhaal een grote zeepbel is, zou ons meer dan een brug te ver leiden. Het staat buiten kijf dat er voor de logistieke dienstverlener een hoofdrol is weggelegd in de optimalisatie van de goederenstroom. Maar wie applaus wil oogsten aan het eind van de voorstelling, moet meer doen dan alleen zijn tekst kennen.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo