Logistics Management 20 (12/2011)

EDITO

De 3PL zeepbel Goed nieuws voor de logistieke dienstverleners: uit onderzoek van Capgemini Consulting blijkt dat het gebruik van 3PL-diensten wereldwijd toeneemt. Vooral in de BRIC-landen is een duidelijke groei zichtbaar. Verladers waarderen daarbij vooral de expertise op vlak van regelgeving en de optimalisatie van hun goederenstromen. Kortom: ze vinden bij de logistieke dienstverleners de schat die ‘added value’ heet. Toch is er ook minder goed nieuws voor de 3PLers uit onze contreien. Toegegeven, ook wij schrokken ons een hoedje toen Walter Goossens, Head of Industrial Leasing bij Jones Lang Lasalle, ons langs de neus weg vertelde dat er bij de verladers een duidelijke trend naar logistieke insourcing waar te nemen valt. “Om de efficiëntie te verhogen”, zo voegde Goossens er nog aan toe. Nadat we even de wenkbrauwen gefronst hadden – wordt een 3PL-er niet net onder de arm genomen om de efficiëntie te verhogen? – wilden we daar toch het fijne van weten. Een logistieke dienstverlener hoort aan het einde van de rit zowel op operationeel als op financieel vlak de beste keuze te zijn. En dat bleek dus niet altijd het geval, toen een aantal Belgische bedrijven hun eindafrekening maakten. Hallo, Capgemini? “Het is van vitaal belang dat 3PL-ers en verladers nauw samenwerken en dat 3PL-ers innovatief blijven door echt toegevoegde waarde te bieden aan verladers en te helpen deze tendens te keren”, zo klinkt het daar. Stellen dat het hele 3PL-verhaal een grote zeepbel is, zou ons meer dan een brug te ver leiden. Het staat buiten kijf dat er voor de logistieke dienstverlener een hoofdrol is weggelegd in de optimalisatie van de goederenstroom. Maar wie applaus wil oogsten aan het eind van de voorstelling, moet meer doen dan alleen zijn tekst kennen.

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo