Logistics Management 21 (03/2012)

EDITO

Economisch interbellum 2011 was over de hele lijn best wel een goed jaar voor LOGISTICS Management, zowel op redactioneel als op commercieel vlak. Een goed verstaander leidt daaruit af dat a) er veel nieuws te rapen viel in de logistieke sector en b) de adverteerders over voldoende reclamebudgetten beschikten om hun nieuwigheden via de vakpers wereldkundig te maken. Volgens een ongeschreven wet in de media betekent dat ook dat onze lezers relatief goed geboerd hebben in 2011, met dank aan de – weliswaar ingrijpende – besparingsmaatregelen die jullie de voorbije jaren hebben getroffen. Alle optimisme ten spijt ging vorig jaar 1 bedrijf op 84 op de fles, een uiterst alarmerend cijfer. Vooral in de horeca ging het er ongemeen hard aan toe, maar ook de transportsector zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. Logistieke dienstverleners bleven door de bank genomen buiten schot, vermits de goederenvolumes op de keper beschouwd nauwelijks moesten onderdoen voor die van recordjaar 2008. Met dank aan een uitstekend eerste semester, want in het najaar was het vet alweer van de soep. Een definitieve wapenstilstand lijkt nog lang niet aan de orde, gezien de torenhoge – hier past slechts één woord – belasting die het bedrijfsleven de komende jaren zal moeten torsen. Transporteurs maken zich op voor een nieuwe turbulente periode, terwijl het water bij sommigen al langer aan de lippen staat. Dalende goederenvolumes en een krimpend consumentenvertrouwen doen ook de logistieke dienstverleners weifelen, waardoor ook het woord ‘investering’ bij de meesten weer naar de achtergrond verschuift. Over een gunstig gesternte kunnen we het dit jaar dus niet hebben, maar toch willen we als vakblad graag op de barricaden gaan staan voor een positieve mentaliteit. Of om het met een toepasselijke spreuk te zeggen: de pessimist blijft bij de pakken zitten, de optimist heeft ze al lang bezorgd…

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo