Logistics Management 26 (06/2013)

Supply chain visibility: het visionaire visioen

Een magazine openen met een titel die evengoed op een stripalbum van Suske & Wiske had kunnen staan, het moest er ooit eens van komen. Ook de plot mag er eigenlijk best wel wezen: volgens het steeds groter wordende legertje aan logistieke consultants zijn visibiliteit en transparantie doorheen de supply chain dé oplossing voor zowat alle problemen waar een supply chain manager mee geconfronteerd kan worden. Je hoeft geen visionair te zijn om zo’n (niet al te boude) stelling te bedenken, maar toch krijgen de aanhangers van het genre nu felle tegenwind van het Londense Virtualized Logistics. Juist ja, een consultancybureau. We zitten dus – zoals in elk goed stripverhaal trouwens – met een conflict. Maar wie heeft er nu gelijk? Het staat alleszins buiten kijf dat het monitoren en tracken van goederen voor lagere buffers kan zorgen, de doorlooptijden kan inkorten en bijgevolg dus ook aanzienlijke besparingen met zich mee kan brengen. Kan, niet zal. Volgens virtualized Logistics, een onderdeel van de logistieke dienstverlener SBS Worldwide, hangt het resultaat sterk af wat er met de vergaarde informatie gebeurt. Meer nog, het verzamelen van foute of achterhaalde data kan volgens het consultancybureau zelfs een averechts effect sorteren voor zowel de verlader als de transporteur. Nog volgens Virtualized Logistics is het in de huidige, fluctuerende markt quasi onmogelijk geworden om accurate data over logistieke processen te bemachtigen. Marktintelligentie mag daarom nooit als verworven beschouwd worden, maar is een permanent proces waarvan de complexiteit nog dagelijks toeneemt. Onder het motto: visibiliteit is goed, maar vista is beter. Of, zoals het ons immer nuchtere Belgen betaamt: eerst zien, dan pas geloven…

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo