Logistics Management 26 (06/2013)

Supply chain visibility: het visionaire visioen

Een magazine openen met een titel die evengoed op een stripalbum van Suske & Wiske had kunnen staan, het moest er ooit eens van komen. Ook de plot mag er eigenlijk best wel wezen: volgens het steeds groter wordende legertje aan logistieke consultants zijn visibiliteit en transparantie doorheen de supply chain dé oplossing voor zowat alle problemen waar een supply chain manager mee geconfronteerd kan worden. Je hoeft geen visionair te zijn om zo’n (niet al te boude) stelling te bedenken, maar toch krijgen de aanhangers van het genre nu felle tegenwind van het Londense Virtualized Logistics. Juist ja, een consultancybureau. We zitten dus – zoals in elk goed stripverhaal trouwens – met een conflict. Maar wie heeft er nu gelijk? Het staat alleszins buiten kijf dat het monitoren en tracken van goederen voor lagere buffers kan zorgen, de doorlooptijden kan inkorten en bijgevolg dus ook aanzienlijke besparingen met zich mee kan brengen. Kan, niet zal. Volgens virtualized Logistics, een onderdeel van de logistieke dienstverlener SBS Worldwide, hangt het resultaat sterk af wat er met de vergaarde informatie gebeurt. Meer nog, het verzamelen van foute of achterhaalde data kan volgens het consultancybureau zelfs een averechts effect sorteren voor zowel de verlader als de transporteur. Nog volgens Virtualized Logistics is het in de huidige, fluctuerende markt quasi onmogelijk geworden om accurate data over logistieke processen te bemachtigen. Marktintelligentie mag daarom nooit als verworven beschouwd worden, maar is een permanent proces waarvan de complexiteit nog dagelijks toeneemt. Onder het motto: visibiliteit is goed, maar vista is beter. Of, zoals het ons immer nuchtere Belgen betaamt: eerst zien, dan pas geloven…

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo