Logistics Management 26 (06/2013)

Supply chain visibility: het visionaire visioen

Een magazine openen met een titel die evengoed op een stripalbum van Suske & Wiske had kunnen staan, het moest er ooit eens van komen. Ook de plot mag er eigenlijk best wel wezen: volgens het steeds groter wordende legertje aan logistieke consultants zijn visibiliteit en transparantie doorheen de supply chain dé oplossing voor zowat alle problemen waar een supply chain manager mee geconfronteerd kan worden. Je hoeft geen visionair te zijn om zo’n (niet al te boude) stelling te bedenken, maar toch krijgen de aanhangers van het genre nu felle tegenwind van het Londense Virtualized Logistics. Juist ja, een consultancybureau. We zitten dus – zoals in elk goed stripverhaal trouwens – met een conflict. Maar wie heeft er nu gelijk? Het staat alleszins buiten kijf dat het monitoren en tracken van goederen voor lagere buffers kan zorgen, de doorlooptijden kan inkorten en bijgevolg dus ook aanzienlijke besparingen met zich mee kan brengen. Kan, niet zal. Volgens virtualized Logistics, een onderdeel van de logistieke dienstverlener SBS Worldwide, hangt het resultaat sterk af wat er met de vergaarde informatie gebeurt. Meer nog, het verzamelen van foute of achterhaalde data kan volgens het consultancybureau zelfs een averechts effect sorteren voor zowel de verlader als de transporteur. Nog volgens Virtualized Logistics is het in de huidige, fluctuerende markt quasi onmogelijk geworden om accurate data over logistieke processen te bemachtigen. Marktintelligentie mag daarom nooit als verworven beschouwd worden, maar is een permanent proces waarvan de complexiteit nog dagelijks toeneemt. Onder het motto: visibiliteit is goed, maar vista is beter. Of, zoals het ons immer nuchtere Belgen betaamt: eerst zien, dan pas geloven…

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo