Logistics Management 26 (06/2013)

Supply chain visibility: het visionaire visioen

Een magazine openen met een titel die evengoed op een stripalbum van Suske & Wiske had kunnen staan, het moest er ooit eens van komen. Ook de plot mag er eigenlijk best wel wezen: volgens het steeds groter wordende legertje aan logistieke consultants zijn visibiliteit en transparantie doorheen de supply chain dé oplossing voor zowat alle problemen waar een supply chain manager mee geconfronteerd kan worden. Je hoeft geen visionair te zijn om zo’n (niet al te boude) stelling te bedenken, maar toch krijgen de aanhangers van het genre nu felle tegenwind van het Londense Virtualized Logistics. Juist ja, een consultancybureau. We zitten dus – zoals in elk goed stripverhaal trouwens – met een conflict. Maar wie heeft er nu gelijk? Het staat alleszins buiten kijf dat het monitoren en tracken van goederen voor lagere buffers kan zorgen, de doorlooptijden kan inkorten en bijgevolg dus ook aanzienlijke besparingen met zich mee kan brengen. Kan, niet zal. Volgens virtualized Logistics, een onderdeel van de logistieke dienstverlener SBS Worldwide, hangt het resultaat sterk af wat er met de vergaarde informatie gebeurt. Meer nog, het verzamelen van foute of achterhaalde data kan volgens het consultancybureau zelfs een averechts effect sorteren voor zowel de verlader als de transporteur. Nog volgens Virtualized Logistics is het in de huidige, fluctuerende markt quasi onmogelijk geworden om accurate data over logistieke processen te bemachtigen. Marktintelligentie mag daarom nooit als verworven beschouwd worden, maar is een permanent proces waarvan de complexiteit nog dagelijks toeneemt. Onder het motto: visibiliteit is goed, maar vista is beter. Of, zoals het ons immer nuchtere Belgen betaamt: eerst zien, dan pas geloven…

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo