Logistics Management 26 (06/2013)

Supply chain visibility: het visionaire visioen

Een magazine openen met een titel die evengoed op een stripalbum van Suske & Wiske had kunnen staan, het moest er ooit eens van komen. Ook de plot mag er eigenlijk best wel wezen: volgens het steeds groter wordende legertje aan logistieke consultants zijn visibiliteit en transparantie doorheen de supply chain dé oplossing voor zowat alle problemen waar een supply chain manager mee geconfronteerd kan worden. Je hoeft geen visionair te zijn om zo’n (niet al te boude) stelling te bedenken, maar toch krijgen de aanhangers van het genre nu felle tegenwind van het Londense Virtualized Logistics. Juist ja, een consultancybureau. We zitten dus – zoals in elk goed stripverhaal trouwens – met een conflict. Maar wie heeft er nu gelijk? Het staat alleszins buiten kijf dat het monitoren en tracken van goederen voor lagere buffers kan zorgen, de doorlooptijden kan inkorten en bijgevolg dus ook aanzienlijke besparingen met zich mee kan brengen. Kan, niet zal. Volgens virtualized Logistics, een onderdeel van de logistieke dienstverlener SBS Worldwide, hangt het resultaat sterk af wat er met de vergaarde informatie gebeurt. Meer nog, het verzamelen van foute of achterhaalde data kan volgens het consultancybureau zelfs een averechts effect sorteren voor zowel de verlader als de transporteur. Nog volgens Virtualized Logistics is het in de huidige, fluctuerende markt quasi onmogelijk geworden om accurate data over logistieke processen te bemachtigen. Marktintelligentie mag daarom nooit als verworven beschouwd worden, maar is een permanent proces waarvan de complexiteit nog dagelijks toeneemt. Onder het motto: visibiliteit is goed, maar vista is beter. Of, zoals het ons immer nuchtere Belgen betaamt: eerst zien, dan pas geloven…

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo