transport media logo

LOGISTICS Management 36 (12/2015)

Belgische KMO’s verlekkerd op export en e-commerce!

UPS heeft zopas een zeer interessante studie uitgevoerd bij 10.000 KMO’s uit 7 Europese landen (Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk). In het onderzoek werd gepeild naar de prestaties van de bedrijven op het vlak van export, met speciale aandacht voor het gedeelte dat via onlineverkoop werd gerealiseerd. De resultaten zijn vooral heel bemoedigend voor de Belgen. Van alle betrokken landen, behoorden de Belgische KMO’s tot de meest optimistische: 42% verwacht zich aan een stijging van het exportvolume in de loop van de komende 12 maanden. En er is nog goed nieuws: België kende de sterkste groei op het vlak van e-commerce. Hierbij gaat het om een achtvoud in vergelijking met vorig jaar. Indien we deze groei uitdrukken in cijfers, komt het erop neer dat 52% van de KMO’s gebruik maakt van het internet om de producten aan de man te brengen. Het leeuwendeel van de transacties van onze KMO’s speelt zich af in een B2B-omgeving. 82% van het exportvolume is bestemd voor bedrijven, terwijl dit aandeel in Duitsland op 61% ligt. Het is met andere woorden duidelijk dat het groeipotentieel van onze Belgische ondernemingen eerder in de B2C-markt moet gezocht worden. Toch is er een keerzijde aan dit positieve verhaal: onze KMO’s zijn nog altijd te passief. Het is vooral op vraag van de klanten dat ze de stap richting het buitenland zetten. Deze klanten zijn voornamelijk bekommerd over de fysieke veiligheid van hun zendingen. En zo kunnen we opnieuw op een positieve noot eindigen. Deze veiligheidsproblematiek is namelijk een kolfje naar de hand van iedere volwaardige logistieke partner! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2025)

De dealer? Meer dan ooit een strategische partner! In slechts enkele jaren tijd is de rol van de dealer fundamenteel veranderd. Van klassieke voertuigverdeler is hij uitgegroeid tot een volwaardige strategische partner van de vlootbeheerder. Hij bewaakt niet alleen de perationele beschikbaarheid van de vloot, maar oefent ook een grote invloed uit op de exploitatiekosten. […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2025)

Hoe het hoofd koel houden? Hij werd geboren op 9 juni 1934, is een typisch cartoonfiguurtje en verscheen voor het eerst in de reeks ‘Silly Symphonies’ (letterlijk: ‘Dwaze symfonieën’). Driftig, knorrig en onuitstaanbaar misschien, maar Donald Duck wist toch uit te groeien tot een geliefd personage. Of Donald T., al even driftig en karikaturaal maar […]

LOGISTICS Management 74 (juni 2025)

Toonaangevende projecten en logistieke hotspots Ook dit jaar was de uitreiking van de Transport & Logistics Awards in Mechelen een schot in de roos. Het evenement van TransportMedia was opnieuw ‘the place to be’ om te netwerken en toonaangevende projecten en verwezenlijkingen in de sector te ontdekken. De award voor Logistics Project of the Year […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.