LOGISTICS Management 36 (12/2015)

Belgische KMO’s verlekkerd op export en e-commerce!

UPS heeft zopas een zeer interessante studie uitgevoerd bij 10.000 KMO’s uit 7 Europese landen (Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk). In het onderzoek werd gepeild naar de prestaties van de bedrijven op het vlak van export, met speciale aandacht voor het gedeelte dat via onlineverkoop werd gerealiseerd. De resultaten zijn vooral heel bemoedigend voor de Belgen. Van alle betrokken landen, behoorden de Belgische KMO’s tot de meest optimistische: 42% verwacht zich aan een stijging van het exportvolume in de loop van de komende 12 maanden. En er is nog goed nieuws: België kende de sterkste groei op het vlak van e-commerce. Hierbij gaat het om een achtvoud in vergelijking met vorig jaar. Indien we deze groei uitdrukken in cijfers, komt het erop neer dat 52% van de KMO’s gebruik maakt van het internet om de producten aan de man te brengen. Het leeuwendeel van de transacties van onze KMO’s speelt zich af in een B2B-omgeving. 82% van het exportvolume is bestemd voor bedrijven, terwijl dit aandeel in Duitsland op 61% ligt. Het is met andere woorden duidelijk dat het groeipotentieel van onze Belgische ondernemingen eerder in de B2C-markt moet gezocht worden. Toch is er een keerzijde aan dit positieve verhaal: onze KMO’s zijn nog altijd te passief. Het is vooral op vraag van de klanten dat ze de stap richting het buitenland zetten. Deze klanten zijn voornamelijk bekommerd over de fysieke veiligheid van hun zendingen. En zo kunnen we opnieuw op een positieve noot eindigen. Deze veiligheidsproblematiek is namelijk een kolfje naar de hand van iedere volwaardige logistieke partner! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo