LOGISTICS Management 36 (12/2015)

Belgische KMO’s verlekkerd op export en e-commerce!

UPS heeft zopas een zeer interessante studie uitgevoerd bij 10.000 KMO’s uit 7 Europese landen (Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk). In het onderzoek werd gepeild naar de prestaties van de bedrijven op het vlak van export, met speciale aandacht voor het gedeelte dat via onlineverkoop werd gerealiseerd. De resultaten zijn vooral heel bemoedigend voor de Belgen. Van alle betrokken landen, behoorden de Belgische KMO’s tot de meest optimistische: 42% verwacht zich aan een stijging van het exportvolume in de loop van de komende 12 maanden. En er is nog goed nieuws: België kende de sterkste groei op het vlak van e-commerce. Hierbij gaat het om een achtvoud in vergelijking met vorig jaar. Indien we deze groei uitdrukken in cijfers, komt het erop neer dat 52% van de KMO’s gebruik maakt van het internet om de producten aan de man te brengen. Het leeuwendeel van de transacties van onze KMO’s speelt zich af in een B2B-omgeving. 82% van het exportvolume is bestemd voor bedrijven, terwijl dit aandeel in Duitsland op 61% ligt. Het is met andere woorden duidelijk dat het groeipotentieel van onze Belgische ondernemingen eerder in de B2C-markt moet gezocht worden. Toch is er een keerzijde aan dit positieve verhaal: onze KMO’s zijn nog altijd te passief. Het is vooral op vraag van de klanten dat ze de stap richting het buitenland zetten. Deze klanten zijn voornamelijk bekommerd over de fysieke veiligheid van hun zendingen. En zo kunnen we opnieuw op een positieve noot eindigen. Deze veiligheidsproblematiek is namelijk een kolfje naar de hand van iedere volwaardige logistieke partner! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo