LOGISTICS Management 36 (12/2015)

Belgische KMO’s verlekkerd op export en e-commerce!

UPS heeft zopas een zeer interessante studie uitgevoerd bij 10.000 KMO’s uit 7 Europese landen (Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk). In het onderzoek werd gepeild naar de prestaties van de bedrijven op het vlak van export, met speciale aandacht voor het gedeelte dat via onlineverkoop werd gerealiseerd. De resultaten zijn vooral heel bemoedigend voor de Belgen. Van alle betrokken landen, behoorden de Belgische KMO’s tot de meest optimistische: 42% verwacht zich aan een stijging van het exportvolume in de loop van de komende 12 maanden. En er is nog goed nieuws: België kende de sterkste groei op het vlak van e-commerce. Hierbij gaat het om een achtvoud in vergelijking met vorig jaar. Indien we deze groei uitdrukken in cijfers, komt het erop neer dat 52% van de KMO’s gebruik maakt van het internet om de producten aan de man te brengen. Het leeuwendeel van de transacties van onze KMO’s speelt zich af in een B2B-omgeving. 82% van het exportvolume is bestemd voor bedrijven, terwijl dit aandeel in Duitsland op 61% ligt. Het is met andere woorden duidelijk dat het groeipotentieel van onze Belgische ondernemingen eerder in de B2C-markt moet gezocht worden. Toch is er een keerzijde aan dit positieve verhaal: onze KMO’s zijn nog altijd te passief. Het is vooral op vraag van de klanten dat ze de stap richting het buitenland zetten. Deze klanten zijn voornamelijk bekommerd over de fysieke veiligheid van hun zendingen. En zo kunnen we opnieuw op een positieve noot eindigen. Deze veiligheidsproblematiek is namelijk een kolfje naar de hand van iedere volwaardige logistieke partner! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo