transport media logo

LOGISTICS Management 72 (december 2024)

Groei en paradoxen

De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel.

De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector.

Als werkgever moet je creatief en aantrekkelijk zijn. In ons Panorama (pag. 6) ontdek je hoe Delhaize de aandacht van kandidaten trekt en de voorwaarden creëert voor hen om ‘in het aas te happen’.

Rekrutering houdt evenwel een paradox in, zoals blijkt uit onze podcast over dit onderwerp (pag. 56): je moet aantrekkelijk zijn, kandidaten op hun gemak stellen en inclusief zijn, terwijl je er tegelijk voor moet zorgen dat ze het juiste profiel hebben.

Automatisering heeft op zijn beurt een grote impact op de manier waarop magazijnen worden beheerd en ingericht, en dus op het aanbod van leveranciers van apparatuur. Zij moeten providers van logistieke oplossingen worden en een ‘One-Stop-Shop’ aanbieden (pag. 46).

Deze ontwikkelingen worden weerspiegeld in onze TOP 1000 Logistics (pag. 11). België blijft groeien als logistiek platform, zowel in vierkante meters als in toegevoegde waarde. Ook de werkgelegenheid neemt toe, maar in mindere mate, omdat de automatisering het personeelstekort effectief compenseert.

De belangrijkste spelers in dit groeiverhaal zijn Eutraco, DSV, K+N, Bleckmann, H.Essers en Jost. Het betreft vooral organische groei. Maar, zoals Serge Gregoir (Eutraco) in ons VIP-interview (pag. 36) aangeeft, maken de marktomstandigheden en het gebrek aan grond het moeilijk om die organische groei voort te zetten. Vandaar dat er wellicht een nieuwe periode van externe groei zit aan te komen.

Dit is slechts een klein deel van de inhoud van dit nummer. We nodigen jullie uit om ook de andere actualiteit te ontdekken en wensen jullie alvast veel leesgenot!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.