Groei en paradoxen
De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel.
De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector.
Als werkgever moet je creatief en aantrekkelijk zijn. In ons Panorama (pag. 6) ontdek je hoe Delhaize de aandacht van kandidaten trekt en de voorwaarden creëert voor hen om ‘in het aas te happen’.
Rekrutering houdt evenwel een paradox in, zoals blijkt uit onze podcast over dit onderwerp (pag. 56): je moet aantrekkelijk zijn, kandidaten op hun gemak stellen en inclusief zijn, terwijl je er tegelijk voor moet zorgen dat ze het juiste profiel hebben.
Automatisering heeft op zijn beurt een grote impact op de manier waarop magazijnen worden beheerd en ingericht, en dus op het aanbod van leveranciers van apparatuur. Zij moeten providers van logistieke oplossingen worden en een ‘One-Stop-Shop’ aanbieden (pag. 46).
Deze ontwikkelingen worden weerspiegeld in onze TOP 1000 Logistics (pag. 11). België blijft groeien als logistiek platform, zowel in vierkante meters als in toegevoegde waarde. Ook de werkgelegenheid neemt toe, maar in mindere mate, omdat de automatisering het personeelstekort effectief compenseert.
De belangrijkste spelers in dit groeiverhaal zijn Eutraco, DSV, K+N, Bleckmann, H.Essers en Jost. Het betreft vooral organische groei. Maar, zoals Serge Gregoir (Eutraco) in ons VIP-interview (pag. 36) aangeeft, maken de marktomstandigheden en het gebrek aan grond het moeilijk om die organische groei voort te zetten. Vandaar dat er wellicht een nieuwe periode van externe groei zit aan te komen.
Dit is slechts een klein deel van de inhoud van dit nummer. We nodigen jullie uit om ook de andere actualiteit te ontdekken en wensen jullie alvast veel leesgenot!
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.