TRANSPORT Management 105 (maart 2020)


Let the trucks shine!

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste editie van de ‘Transport & Logistics Awards’… Deze cijfers zijn vanzelfsprekend geen weergave van het enthousiasme, de passie en de gelukzalige blik op de gezichten van de winnaars. Hiervoor verwijs ik u graag naar de aftermovie op www.transportmedia.be of op ons YouTube-kanaal. Een speciale en terechte vermelding voor Jacky Mouligneau, een grote meneer uit het wegtransport, die wij met heel veel plezier een welverdiende Lifetime Achievement Award mochten overhandigen. Na een zeer geslaagde loopbaan bij Scania, gaf hij negentien jaar lang het beste van zichzelf in verschillende topfuncties bij Febiac. Op die manier groeide hij de voorbije decennia uit tot een graag geziene persoonlijkheid binnen de sector van het wegtransport.

9 ondernemingen op 10 (92% om precies te zijn) hebben een tekort. Een tekort aan arbeidskrachten wel te verstaan. Dit cijfer komt andermaal naar voor in de door Manpower gepubliceerde barometer. Ter vergelijking: in de horeca gaat over ‘slechts’ 65% en in de industrie over 47%. Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek lanceert binnenkort een communicatiecampagne om meer werknemers uit andere sectoren aan te trekken. Laat ons hopen dat de impact van deze campagne in verhouding staat met de (grootschalige) middelen…

Nieuwe gezichten op onze wegen. De vrachtwagensector wordt al decennialang gedomineerd door dezelfde zeven namen (DAF Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania, Volvo Trucks). Met de onvermijdelijke opkomst van alternatieve aandrijvingen (en dan vooral elektriciteit en waterstof) moet de ‘Big 7’ meer en meer rekening houden met enkele nieuwkomers. Nikola, Tesla en Hyundai kwamen eerder al aan bod. Thor Trucks en Hyzon lijken iets minder voor de hand te leggen. Het wordt hoe dan ook wennen!

Let the trucks shine! Op 20 juni zal het TransportMedia-team een langgekoesterde droom in vervulling zien gaan: alle truckliefhebbers op één happening bijeenbrengen. Brussels Kart Expo in Groot-Bijgaarden wordt de ‘the place to be’ voor de aftrap van Passion4Trucks. Op de volgende pagina’s krijgt u alvast een voorproevertje. Heeft u interesse in deze megaparty voor chauffeurs, eigenrijders en transporteurs? Stuur dan een mailtje naar info@transportmedia.be!

Tot binnenkort,

Christophe Duckers (christophe.duckers@transportmedia.be)
Managing Director

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo