De chauffeur, een steeds schaarser goed
Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen…
In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford Trucks met veel tamtam zijn komst op de Europese markt aan (in België verdeeld door garage Herman Noyens), waarmee de kring van vrachtwagenfabrikanten tot acht werd uitgebreid. En onlangs nog zette ook het Duitse verhuurbedrijf Easy Rent in ons land voet aan de grond met een aanbod van wegtrekkers en ook bouwvoertuigen. Nog verrassender is dat, ter gelegenheid van de inhuldiging van een waterstoftankstation in de haven van Antwerpen, de CMB groep via haar dochteronderneming CMB-Tech het eerste prototype van een zelf ontworpen waterstoftruck lanceerde, op basis van een Ford F-Max!
Transporteurs zijn wanhopig op zoek naar chauffeurs. Volgens de driemaandelijkse barometer van ManpowerGroup verklaart 83% van de ondervraagde Belgische transportbedrijven dat ze moeilijkheden ondervinden om hun vacatures in te vullen, met een piek van 91% in Wallonië. Deze trend wordt grotendeels bevestigd door onze meest recente Truck & Business Barometer, waarin ook de zeer slechte timing van dit tekort wordt benadrukt: “het komt op een moment dat Belgische transporteurs verwachten dat hun transportvolumes met meer dan 5% zullen toenemen, terwijl de bezettingsgraad (die sinds het begin van de pandemie hun achilleshiel was) zich herstelt (voor 51,2%) of weer tot een aanvaardbaar niveau is teruggekeerd (voor 34%).” Als onmiddellijk gevolg daarvan zijn de Belgische transporteurs genoodzaakt om 11% van hun omzet weigeren wegens een gebrek aan beschikbare chauffeurs, en dit percentage zou de komende maanden nog kunnen stijgen…
Het is al duurzaamheid wat de klok slaat. We twijfelden er niet aan dat de Belgische transporteurs zich grote zorgen maakten over het milieu. De uitstekende studie “Fuels for the Future”, die ING onlangs publiceerde, bevestigt dit op treffende wijze: 80% van de deelnemers (167 van hen) wil “uitstootvrij” worden. Bovendien zegt 53% van de deelnemers dat louter milieuoverwegingen de belangrijkste drijfveer zijn voor de energietransitie in hun sector.
Tot slot wil ik de lancering in de verf zetten van de eerste “TRANSPORT&LOGISTICS.TV”, die in mei op Canal Z werd uitgezonden. Een programma voor 100% gewijd aan de actoren van het transport en de logistiek die actief zijn in Wallonië en Brussel. Deze première was een groot succes (we hadden aanvankelijk 30 minuten zendtijd gepland, maar dat is uiteindelijk meer dan het dubbele geworden!). We willen u ook uitnodigen om de uitzending te (her)bekijken op het Youtube-kanaal van TRANSPORTMEDIA.
Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.