TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed

Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen…

In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford Trucks met veel tamtam zijn komst op de Europese markt aan (in België verdeeld door garage Herman Noyens), waarmee de kring van vrachtwagenfabrikanten tot acht werd uitgebreid. En onlangs nog zette ook het Duitse verhuurbedrijf Easy Rent in ons land voet aan de grond met een aanbod van wegtrekkers en ook bouwvoertuigen. Nog verrassender is dat, ter gelegenheid van de inhuldiging van een waterstoftankstation in de haven van Antwerpen, de CMB groep via haar dochteronderneming CMB-Tech het eerste prototype van een zelf ontworpen waterstoftruck lanceerde, op basis van een Ford F-Max!

Transporteurs zijn wanhopig op zoek naar chauffeurs. Volgens de driemaandelijkse barometer van ManpowerGroup verklaart 83% van de ondervraagde Belgische transportbedrijven dat ze moeilijkheden ondervinden om hun vacatures in te vullen, met een piek van 91% in Wallonië. Deze trend wordt grotendeels bevestigd door onze meest recente Truck & Business Barometer, waarin ook de zeer slechte timing van dit tekort wordt benadrukt: “het komt op een moment dat Belgische transporteurs verwachten dat hun transportvolumes met meer dan 5% zullen toenemen, terwijl de bezettingsgraad (die sinds het begin van de pandemie hun achilleshiel was) zich herstelt (voor 51,2%) of weer tot een aanvaardbaar niveau is teruggekeerd (voor 34%).” Als onmiddellijk gevolg daarvan zijn de Belgische transporteurs genoodzaakt om 11% van hun omzet weigeren wegens een gebrek aan beschikbare chauffeurs, en dit percentage zou de komende maanden nog kunnen stijgen…

Het is al duurzaamheid wat de klok slaat. We twijfelden er niet aan dat de Belgische transporteurs zich grote zorgen maakten over het milieu. De uitstekende studie “Fuels for the Future”, die ING onlangs publiceerde, bevestigt dit op treffende wijze: 80% van de deelnemers (167 van hen) wil “uitstootvrij” worden. Bovendien zegt 53% van de deelnemers dat louter milieuoverwegingen de belangrijkste drijfveer zijn voor de energietransitie in hun sector.

Tot slot wil ik de lancering in de verf zetten van de eerste “TRANSPORT&LOGISTICS.TV”, die in mei op Canal Z werd uitgezonden. Een programma voor 100% gewijd aan de actoren van het transport en de logistiek die actief zijn in Wallonië en Brussel. Deze première was een groot succes (we hadden aanvankelijk 30 minuten zendtijd gepland, maar dat is uiteindelijk meer dan het dubbele geworden!). We willen u ook uitnodigen om de uitzending te (her)bekijken op het Youtube-kanaal van TRANSPORTMEDIA.

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo