TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond

Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun CO2- uitstoot met 90% moeten verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2019). Tegen die tijd moeten zowel elektrische oplossingen (eerder voor bestelwagens en regionaal transport) als waterstof (voor het internationaal transport) opstaan en tonen dat ze er klaar voor zijn. Hierbij gaat het niet alleen over autonomie, maar ook over laadinfrastructuur.

e-Trova en CMB.Tech: twee Belgen die zich nadrukkelijk manifesteren op de markt van elektrische voertuigen enerzijds, en waterstofvoertuigen anderzijds. e-Trova is dus die jonge Belgische onderneming die erin slaagt om binnen de 48 uur (!) een vrachtwagen met verbrandingsmotor om te bouwen tot een elektrische vrachtwagen. Het prototype rijdt zonder problemen rond en de homologatie is nog een kwestie van tijd. Bij CMB.Tech wordt een nieuwe Ford F-Max (in tegenstelling tot e-Trova dat met bestaande voertuigen werkt) aangepast om op waterstof te rijden. In de Haven van Antwerpen is er nu al een operationele werkplaats en het orderboekje dikt aan (met onder meer Van Moer en Altrea). De verantwoordelijken bij CMB.Tech zien het groot: bewijs hiervan is een getekende bestelbon van enkele honderden Ford F-Max.

Samen sterker. Het doet al enkele tientallen jaren de ronde maar nu is het er echt van gekomen: de drie beroepsorganisaties van transporteurs (Febetra, TLV en UPTR) hebben een confederatie in het leven geroepen. De naam? Transport & Logistics Belgium (de verwarring met de beurzen van Easyfairs moeten we erbij nemen…). Dit initiatief verdient applaus. De grote dossiers die op tafel liggen voor de transporteurs hebben nog meer kans op slagen met vereende krachten.

Veel leesplezier!

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 284 (april 2023)

De kunst van het tussen de regels door lezen Op 10 maart werd een grote Litouwse transporteur schuldig bevonden aan een reeks overtredingen van de wetgeving op het wegtransport. 39 chauffeurs werden tewerkgesteld in België en Nederland, en met een minibus naar de Benelux gebracht om vervolgens slechts om de vijf tot twaalf weken naar […]

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo