transport media logo

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond

Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun CO2- uitstoot met 90% moeten verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2019). Tegen die tijd moeten zowel elektrische oplossingen (eerder voor bestelwagens en regionaal transport) als waterstof (voor het internationaal transport) opstaan en tonen dat ze er klaar voor zijn. Hierbij gaat het niet alleen over autonomie, maar ook over laadinfrastructuur.

e-Trova en CMB.Tech: twee Belgen die zich nadrukkelijk manifesteren op de markt van elektrische voertuigen enerzijds, en waterstofvoertuigen anderzijds. e-Trova is dus die jonge Belgische onderneming die erin slaagt om binnen de 48 uur (!) een vrachtwagen met verbrandingsmotor om te bouwen tot een elektrische vrachtwagen. Het prototype rijdt zonder problemen rond en de homologatie is nog een kwestie van tijd. Bij CMB.Tech wordt een nieuwe Ford F-Max (in tegenstelling tot e-Trova dat met bestaande voertuigen werkt) aangepast om op waterstof te rijden. In de Haven van Antwerpen is er nu al een operationele werkplaats en het orderboekje dikt aan (met onder meer Van Moer en Altrea). De verantwoordelijken bij CMB.Tech zien het groot: bewijs hiervan is een getekende bestelbon van enkele honderden Ford F-Max.

Samen sterker. Het doet al enkele tientallen jaren de ronde maar nu is het er echt van gekomen: de drie beroepsorganisaties van transporteurs (Febetra, TLV en UPTR) hebben een confederatie in het leven geroepen. De naam? Transport & Logistics Belgium (de verwarring met de beurzen van Easyfairs moeten we erbij nemen…). Dit initiatief verdient applaus. De grote dossiers die op tafel liggen voor de transporteurs hebben nog meer kans op slagen met vereende krachten.

Veel leesplezier!

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.