TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond

Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun CO2- uitstoot met 90% moeten verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2019). Tegen die tijd moeten zowel elektrische oplossingen (eerder voor bestelwagens en regionaal transport) als waterstof (voor het internationaal transport) opstaan en tonen dat ze er klaar voor zijn. Hierbij gaat het niet alleen over autonomie, maar ook over laadinfrastructuur.

e-Trova en CMB.Tech: twee Belgen die zich nadrukkelijk manifesteren op de markt van elektrische voertuigen enerzijds, en waterstofvoertuigen anderzijds. e-Trova is dus die jonge Belgische onderneming die erin slaagt om binnen de 48 uur (!) een vrachtwagen met verbrandingsmotor om te bouwen tot een elektrische vrachtwagen. Het prototype rijdt zonder problemen rond en de homologatie is nog een kwestie van tijd. Bij CMB.Tech wordt een nieuwe Ford F-Max (in tegenstelling tot e-Trova dat met bestaande voertuigen werkt) aangepast om op waterstof te rijden. In de Haven van Antwerpen is er nu al een operationele werkplaats en het orderboekje dikt aan (met onder meer Van Moer en Altrea). De verantwoordelijken bij CMB.Tech zien het groot: bewijs hiervan is een getekende bestelbon van enkele honderden Ford F-Max.

Samen sterker. Het doet al enkele tientallen jaren de ronde maar nu is het er echt van gekomen: de drie beroepsorganisaties van transporteurs (Febetra, TLV en UPTR) hebben een confederatie in het leven geroepen. De naam? Transport & Logistics Belgium (de verwarring met de beurzen van Easyfairs moeten we erbij nemen…). Dit initiatief verdient applaus. De grote dossiers die op tafel liggen voor de transporteurs hebben nog meer kans op slagen met vereende krachten.

Veel leesplezier!

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo