Wordt 2025 beter dan 2024?
We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, de grondstoffen die vroeg of laat in de fabrieken belanden met het oog op verwerking.
Het werd tijd want de transportvolumes zitten al twee jaar in een dip. Dit blijkt niet alleen uit de cijfers van Viapass over de kilometerheffing, maar ook uit de antwoorden van de transporteurs die hebben deelgenomen aan onze Truck & Business Barometer. Toch is er geen sprake van een recessie en ook het BBP houdt stand. Het verrassende is dat het BBP groeit dankzij de verkoop van diensten en niet van goederen, wat met andere woorden geen extra transportvolume oplevert.
“Wegtransport blijft een kopersmarkt in 2025.”
Transportmedia had op vijf december de eer om talrijke vervoerders uit te nodigen om (onder meer) te luisteren naar de economische prognoses van Philippe Ledent (Senior Economist bij ING Belgium). Met de onzekere macro-economische situatie in het achterhoofd, sprak hij zich vanzelfsprekend met de nodige voorzichtigheid uit. Toch ziet hij enkele lichtpuntjes in 2025: de inflatiepiek ligt achter ons, de centrale banken zullen hun belangrijkste rentetarieven naar alle waarschijnlijk verlagen (tot 150 referentiepunten in Europa), wat uiteindelijk moet leiden tot meer consumptie bij de gezinnen.
Toch moeten we ons de komende twee jaar niet meteen aan een economische heropleving verwachten (de hoop die een jaar geleden nog gekoesterd werd). Dit betekent dat het wegtransport een kopersmarkt zal blijven, maar dan wel met een grote zandkorrel die de aanbestedingsmachine zal doen vastlopen: het chauffeurstekort zal namelijk nog verder toenemen en verstandige verladers moeten erover nadenken om hun transportcapaciteit te verzekeren.
Claude Yvens,
Hoofdredacteur.