transport media logo

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024?

We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, de grondstoffen die vroeg of laat in de fabrieken belanden met het oog op verwerking.

Het werd tijd want de transportvolumes zitten al twee jaar in een dip. Dit blijkt niet alleen uit de cijfers van Viapass over de kilometerheffing, maar ook uit de antwoorden van de transporteurs die hebben deelgenomen aan onze Truck & Business Barometer. Toch is er geen sprake van een recessie en ook het BBP houdt stand. Het verrassende is dat het BBP groeit dankzij de verkoop van diensten en niet van goederen, wat met andere woorden geen extra transportvolume oplevert.

“Wegtransport blijft een kopersmarkt in 2025.”

Transportmedia had op vijf december de eer om talrijke vervoerders uit te nodigen om (onder meer) te luisteren naar de economische prognoses van Philippe Ledent (Senior Economist bij ING Belgium). Met de onzekere macro-economische situatie in het achterhoofd, sprak hij zich vanzelfsprekend met de nodige voorzichtigheid uit. Toch ziet hij enkele lichtpuntjes in 2025: de inflatiepiek ligt achter ons, de centrale banken zullen hun belangrijkste rentetarieven naar alle waarschijnlijk verlagen (tot 150 referentiepunten in Europa), wat uiteindelijk moet leiden tot meer consumptie bij de gezinnen.

Toch moeten we ons de komende twee jaar niet meteen aan een economische heropleving verwachten (de hoop die een jaar geleden nog gekoesterd werd). Dit betekent dat het wegtransport een kopersmarkt zal blijven, maar dan wel met een grote zandkorrel die de aanbestedingsmachine zal doen vastlopen: het chauffeurstekort zal namelijk nog verder toenemen en verstandige verladers moeten erover nadenken om hun transportcapaciteit te verzekeren.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Truck & Business 288 – Magabook #02 (december 2024)

Zuurstof voor de economie graag! Vroeg of laat zullen we een federale regering hebben. Die zal dan snel rond de tafel moeten zitten met de gewestregeringen om economische relancemaatregelen te nemen. De conjunctuur zit namelijk in slechte papieren. De verwachte heropleving voor eind 2024 zit er niet echt aan te komen en de vooruitzichten voor […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.