transport media logo

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet

De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe.

Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf ervaring kan opdoen, is het in de huidige economisch moeilijke periode een grote gok om meer elektrische dan dieselvrachtwagens te kopen. Persoonlijk ken ik maar één bedrijf dat die stap zet (VPD). En zelfs als de productie bij alle fabrikanten versnelt, zal uiteindelijk de vraag bepalen hoe snel nieuwe vrachtwagens elektrisch worden… of niet.

Rekenen op een andere realiteit is op zijn best een illusie en op zijn slechtst een complete ontkenning van de principes van de vrije markt.

Toch zitten de fabrikanten klem door de doelstellingen die de Europese Commissie hen heeft opgelegd. Als ze deze in 2030 niet halen, moeten ze forse boetes betalen. Voorlopig verschuilen velen zich achter het (gedeeltelijk terechte) argument van een tekort aan (semi-)publieke laadinfrastructuur. Maar dit argument zal niet lang meer standhouden. Oplaadpunt-exploitanten zullen al snel verantwoording moeten afleggen aan hun aandeelhouders over de gemiddelde rendabiliteit van elke laadpaal, die voorlopig erg laag moet zijn.

En zo komt het idee op tafel om extra druk uit te oefenen op de wagenparken. Dit voorstel werd in 2024 al afgewezen, maar duikt nu weer op: grote vloten verplichten om een bepaald percentage emissievrije voertuigen aan te schaffen. Een briljant idee… op papier, maar tegelijkertijd onuitvoerbaar en oneerlijk. Hoe de vlootdrempels ook worden vastgesteld, er zullen altijd bedrijven zijn die ze weten te omzeilen. En op een moment dat Europa streeft naar administratieve vereenvoudiging, is dit een compleet tegenstrijdige maatregel.

Misschien ligt de oplossing in België, waar het systeem voor bedrijfswagens nu als voorbeeld dient voor heel Europa. Maar verplichte aankoopdoelstellingen? Nee, bedankt!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.