Hou uw waardevolle mensen!
In deze editie van Transport Management duiken we onder meer in de lange wachtrijen waarmee chauffeurs en transporteurs dagelijks geconfronteerd worden aan de containerterminals in de haven van Antwerpen. Eén van hen vertelde ons dat hij drie uitstekende chauffeurs heeft zien vertrekken, ontmoedigd omdat ze vaker stil stonden dan reden. Oké, dat is een op zichzelf staand geval, maar in een sector die het al zo moeilijk heeft om nieuwe chauffeurs aan te trekken, is dat ronduit zonde.
Toch draait het wegvervoer op dit moment nog niet op volle toeren. Afhankelijk van de week of de deelsector staan er nog altijd vrachtwagens stil. Je zou dus kunnen denken dat het chauffeurstekort minder nijpend is dan vroeger. Maar dat is een misvatting. Structureel blijft het steeds moeilijker om chauffeurs te vinden. Het is dus des te belangrijker om de mensen die je hebt, ook effectief aan boord te houden.
Juist in economisch mindere tijden is de verleiding groot om te snoeien in voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het schrappen van bonussen of andere extra’s. Dat levert op korte termijn misschien wat financiële ademruimte op, maar de schade op middellange termijn – bijvoorbeeld wanneer de economie weer aantrekt – kan groot zijn.
Want dat herstel komt er. De economie beweegt nu eenmaal in golven. In Nederland publiceerde ING onlangs een studie waaruit blijkt dat de industriële activiteit niet langer afneemt, en dat de transportvolumes weer stijgen. Zolang de inflatie en energieprijzen onder controle blijven, wint de consument aan koopkracht, en dat werkt door in de transportsector.
En als een deel van het wagenpark momenteel toch stilvalt, waarom dan die tijd niet gebruiken voor nuttige opleidingen? Elke euro die geïnvesteerd wordt in degelijke vorming, betaalt zich later terug. Bijvoorbeeld in de vorm van minder schadegevallen of een lager brandstofverbruik. Handig toch?
Claude Yvens,
Hoofdredacteur.