Wanneer het algoritme het stuur overneemt
De rekensom is elke bedrijfsleider bekend: hoe lever je sneller, tegen lagere kosten én met een kleinere CO₂- voetafdruk? In die voortdurende zoektocht naar optimalisatie kunnen ze voortaan rekenen op een stevige bondgenoot: artificiële intelligentie.
Allerminst een futuristische gimmick, ze zit vandaag al in de cabine én in de dispatching. Ze berekent de meest efficiënte routes, en dat dynamisch: in real time rekening houdend met weer en verkeer, en met wegwerkzaamheden. Ze spoort ook lege ritten op, optimaliseert de beladingsgraad en stimuleert zuiniger rijgedrag. Meer nog: door de staat van motor en banden te monitoren, voorspelt ze pannes nog vóór ze zich voordoen.
Een concreet voorbeeld? Dat van DHL Freight zegt veel. Het bedrijf, geconfronteerd met stijgende kosten, koos voor een intelligent planningssysteem. De balans: 15% minder lege ritten, 10% brandstofbesparing en betrouwbaardere leveringen. Het algoritme vervangt de chauffeurs niet, het wordt hun stille copiloot.
Maar AI tot dé oplossing voor alle problemen uitroepen, is een brug te ver. Voorlopig althans. Afspraak in het volgende nummer van Truck & Business, waarin de redactie een volledig dossier wijdt aan de steeds nauwere band tussen de transportwereld en artificiële intelligentie.
Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.


