Transport Management 67 (11/2011)

EDITO

Woelige tijden De schuldencrisis, de  onrustige financiële markten, het begrotingstekort, de naar onder bijgestelde groeiperspectieven (of het gebrek eraan), … : het zijn woelige tijden voor Europa. Staan we voor een nieuwe economische crisis, met een omvang van die van 2008, of nog erger? Zelfs de meest doorwinterde goeroe durft zich er niet over uit te spreken. Die onzekerheid blijft natuurlijk niet zonder gevolg, en werkt op de moraal van de transporteurs. Die bereiden zich op verschillende manieren voor. Sommigen kiezen eieren voor hun geld en verkopen een florerende zaak, zoals recent nog met Transports Heck, dat overgenomen werd door DB Schenker, of Maes Transport, dat nu onder de vleugels van Jost huist. Over Jost gesproken: naar verluidt is de honger nog lang niet gestild. Namen die momenteel genoemd worden zijn De Bock Gebroeders, om een voet aan grond te krijgen in het containertransport, en Magetra, een bedrijf dat deuren opent naar het toekomstige Trilogiport in Luik… Andere bedrijven, die in de toekomst willen inzetten op value added services, aarzelen niet om hun transportafdeling te sluiten. Rogister (Welkenraedt) bijvoorbeeld, wiens directie uitlegt dat « de sociale lasten in vergelijking met de buurlanden aanzienlijk hoger liggen » (nvdr: een scoop is het zeker niet, maar het is altijd nuttig om het weer onder de aandacht te brengen) en dan “we meer dan 500.000 euro meer betalen dan onze concurrenten in Duitsland en Luxemburg”. Onhoudbaar dus, met de marges van de transportsector in het achterhoofd…

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo