EDITO
Woelige tijden De schuldencrisis, de onrustige financiële markten, het begrotingstekort, de naar onder bijgestelde groeiperspectieven (of het gebrek eraan), … : het zijn woelige tijden voor Europa. Staan we voor een nieuwe economische crisis, met een omvang van die van 2008, of nog erger? Zelfs de meest doorwinterde goeroe durft zich er niet over uit te spreken. Die onzekerheid blijft natuurlijk niet zonder gevolg, en werkt op de moraal van de transporteurs. Die bereiden zich op verschillende manieren voor. Sommigen kiezen eieren voor hun geld en verkopen een florerende zaak, zoals recent nog met Transports Heck, dat overgenomen werd door DB Schenker, of Maes Transport, dat nu onder de vleugels van Jost huist. Over Jost gesproken: naar verluidt is de honger nog lang niet gestild. Namen die momenteel genoemd worden zijn De Bock Gebroeders, om een voet aan grond te krijgen in het containertransport, en Magetra, een bedrijf dat deuren opent naar het toekomstige Trilogiport in Luik… Andere bedrijven, die in de toekomst willen inzetten op value added services, aarzelen niet om hun transportafdeling te sluiten. Rogister (Welkenraedt) bijvoorbeeld, wiens directie uitlegt dat « de sociale lasten in vergelijking met de buurlanden aanzienlijk hoger liggen » (nvdr: een scoop is het zeker niet, maar het is altijd nuttig om het weer onder de aandacht te brengen) en dan “we meer dan 500.000 euro meer betalen dan onze concurrenten in Duitsland en Luxemburg”. Onhoudbaar dus, met de marges van de transportsector in het achterhoofd…