Transport Management 67 (11/2011)

EDITO

Woelige tijden De schuldencrisis, de  onrustige financiële markten, het begrotingstekort, de naar onder bijgestelde groeiperspectieven (of het gebrek eraan), … : het zijn woelige tijden voor Europa. Staan we voor een nieuwe economische crisis, met een omvang van die van 2008, of nog erger? Zelfs de meest doorwinterde goeroe durft zich er niet over uit te spreken. Die onzekerheid blijft natuurlijk niet zonder gevolg, en werkt op de moraal van de transporteurs. Die bereiden zich op verschillende manieren voor. Sommigen kiezen eieren voor hun geld en verkopen een florerende zaak, zoals recent nog met Transports Heck, dat overgenomen werd door DB Schenker, of Maes Transport, dat nu onder de vleugels van Jost huist. Over Jost gesproken: naar verluidt is de honger nog lang niet gestild. Namen die momenteel genoemd worden zijn De Bock Gebroeders, om een voet aan grond te krijgen in het containertransport, en Magetra, een bedrijf dat deuren opent naar het toekomstige Trilogiport in Luik… Andere bedrijven, die in de toekomst willen inzetten op value added services, aarzelen niet om hun transportafdeling te sluiten. Rogister (Welkenraedt) bijvoorbeeld, wiens directie uitlegt dat « de sociale lasten in vergelijking met de buurlanden aanzienlijk hoger liggen » (nvdr: een scoop is het zeker niet, maar het is altijd nuttig om het weer onder de aandacht te brengen) en dan “we meer dan 500.000 euro meer betalen dan onze concurrenten in Duitsland en Luxemburg”. Onhoudbaar dus, met de marges van de transportsector in het achterhoofd…

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo