Transport Management 69 (04/2012)

EDITO

Hijs de groene vlag
Geen dag gaat voorbij zonder dat een groen initiatief voorgesteld wordt. Lees: projecten die voor een belangrijk deel steunen op duurzame ontwikkeling. En dit op alle niveaus van de economische activiteit “transport & logistics”.

De vele initiatieven van constructeurs om hun voertuigen meer “environmentally friendly” te maken, zijn intussen genoegzaam bekend. op dat vlak hebben we een speciale vermelding over voor de eerste elektrische Renault Kangoo Z.E.’s die het samenwerkingsverband van netbeheerders Infrax onlangs in gebruik genomen heeft. Daarbij gaat het weliswaar nog om een pilootproject dat de Vlaamse regering mee stuurt, maar daarom is het niet minder exemplarisch voor een meer fundamentele tendens. Onze nederlandse buren blijven daarbij niet achter. Zo maken vrachtwagens die voldoen aan Euro 5 sinds kort de meerderheid uit (54% van de vloot) boven de Moerdijk. En de groeicurve van “schone voertuigen” – met inbegrip van EEV – is er ronduit steil.

De groene vlag wordt ook almaar vaker gehesen boven het nieuwe industrieel vastgoed dat in onze contreien uit de grond rijst. Denk maar aan het magazijn dat WDP voor Lactalis gebouwd heeft. Dat beschikt over zonnepanelen, koelinstallaties zonder freon en is als eerste in zijn soort 100 % LED-verlicht. ook is er het pand dat Montea voor rekening van Coca-Cola in Heppignies ontwikkeld heeft. Dat is als eerste distributiecentrum bedacht met het “Haute Qualité   Environnementale”-certificaat, een norm voor projecten die ecologisch verantwoord zijn en dit zowel op basis van hun ontwerp als qua beheer in de dagelijkse praktijk. Twee voorbeelden die overduidelijk illustreren hoe producenten – hier Lactalis en Coca-Cola – steeds nadrukkelijker op “duurzaamheid” gericht zijn. Een trend die de vervoerders/logistiek dienstverleners die voor hen werken aan het denken dient te zetten…
Bepaalde van deze transportoperatoren blijven trouwens niet achter. Denk maar aan DPD, dat via een actie met als werktitel “Total Zero”, garandeert dat de pakjes Co2-neutraal vervoerd zijn. Deze voorbeelden tonen dat er geen twijfel meer over bestaat: duurzame ontwikkeling groeit op een… duurzame manier uit tot een concurrentievoordeel in de transportsector.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo