Transport Management 69 (04/2012)

EDITO

Hijs de groene vlag
Geen dag gaat voorbij zonder dat een groen initiatief voorgesteld wordt. Lees: projecten die voor een belangrijk deel steunen op duurzame ontwikkeling. En dit op alle niveaus van de economische activiteit “transport & logistics”.

De vele initiatieven van constructeurs om hun voertuigen meer “environmentally friendly” te maken, zijn intussen genoegzaam bekend. op dat vlak hebben we een speciale vermelding over voor de eerste elektrische Renault Kangoo Z.E.’s die het samenwerkingsverband van netbeheerders Infrax onlangs in gebruik genomen heeft. Daarbij gaat het weliswaar nog om een pilootproject dat de Vlaamse regering mee stuurt, maar daarom is het niet minder exemplarisch voor een meer fundamentele tendens. Onze nederlandse buren blijven daarbij niet achter. Zo maken vrachtwagens die voldoen aan Euro 5 sinds kort de meerderheid uit (54% van de vloot) boven de Moerdijk. En de groeicurve van “schone voertuigen” – met inbegrip van EEV – is er ronduit steil.

De groene vlag wordt ook almaar vaker gehesen boven het nieuwe industrieel vastgoed dat in onze contreien uit de grond rijst. Denk maar aan het magazijn dat WDP voor Lactalis gebouwd heeft. Dat beschikt over zonnepanelen, koelinstallaties zonder freon en is als eerste in zijn soort 100 % LED-verlicht. ook is er het pand dat Montea voor rekening van Coca-Cola in Heppignies ontwikkeld heeft. Dat is als eerste distributiecentrum bedacht met het “Haute Qualité   Environnementale”-certificaat, een norm voor projecten die ecologisch verantwoord zijn en dit zowel op basis van hun ontwerp als qua beheer in de dagelijkse praktijk. Twee voorbeelden die overduidelijk illustreren hoe producenten – hier Lactalis en Coca-Cola – steeds nadrukkelijker op “duurzaamheid” gericht zijn. Een trend die de vervoerders/logistiek dienstverleners die voor hen werken aan het denken dient te zetten…
Bepaalde van deze transportoperatoren blijven trouwens niet achter. Denk maar aan DPD, dat via een actie met als werktitel “Total Zero”, garandeert dat de pakjes Co2-neutraal vervoerd zijn. Deze voorbeelden tonen dat er geen twijfel meer over bestaat: duurzame ontwikkeling groeit op een… duurzame manier uit tot een concurrentievoordeel in de transportsector.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo