Transport Management 69 (04/2012)

EDITO

Hijs de groene vlag
Geen dag gaat voorbij zonder dat een groen initiatief voorgesteld wordt. Lees: projecten die voor een belangrijk deel steunen op duurzame ontwikkeling. En dit op alle niveaus van de economische activiteit “transport & logistics”.

De vele initiatieven van constructeurs om hun voertuigen meer “environmentally friendly” te maken, zijn intussen genoegzaam bekend. op dat vlak hebben we een speciale vermelding over voor de eerste elektrische Renault Kangoo Z.E.’s die het samenwerkingsverband van netbeheerders Infrax onlangs in gebruik genomen heeft. Daarbij gaat het weliswaar nog om een pilootproject dat de Vlaamse regering mee stuurt, maar daarom is het niet minder exemplarisch voor een meer fundamentele tendens. Onze nederlandse buren blijven daarbij niet achter. Zo maken vrachtwagens die voldoen aan Euro 5 sinds kort de meerderheid uit (54% van de vloot) boven de Moerdijk. En de groeicurve van “schone voertuigen” – met inbegrip van EEV – is er ronduit steil.

De groene vlag wordt ook almaar vaker gehesen boven het nieuwe industrieel vastgoed dat in onze contreien uit de grond rijst. Denk maar aan het magazijn dat WDP voor Lactalis gebouwd heeft. Dat beschikt over zonnepanelen, koelinstallaties zonder freon en is als eerste in zijn soort 100 % LED-verlicht. ook is er het pand dat Montea voor rekening van Coca-Cola in Heppignies ontwikkeld heeft. Dat is als eerste distributiecentrum bedacht met het “Haute Qualité   Environnementale”-certificaat, een norm voor projecten die ecologisch verantwoord zijn en dit zowel op basis van hun ontwerp als qua beheer in de dagelijkse praktijk. Twee voorbeelden die overduidelijk illustreren hoe producenten – hier Lactalis en Coca-Cola – steeds nadrukkelijker op “duurzaamheid” gericht zijn. Een trend die de vervoerders/logistiek dienstverleners die voor hen werken aan het denken dient te zetten…
Bepaalde van deze transportoperatoren blijven trouwens niet achter. Denk maar aan DPD, dat via een actie met als werktitel “Total Zero”, garandeert dat de pakjes Co2-neutraal vervoerd zijn. Deze voorbeelden tonen dat er geen twijfel meer over bestaat: duurzame ontwikkeling groeit op een… duurzame manier uit tot een concurrentievoordeel in de transportsector.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo