Transport Management 69 (04/2012)

EDITO

Hijs de groene vlag
Geen dag gaat voorbij zonder dat een groen initiatief voorgesteld wordt. Lees: projecten die voor een belangrijk deel steunen op duurzame ontwikkeling. En dit op alle niveaus van de economische activiteit “transport & logistics”.

De vele initiatieven van constructeurs om hun voertuigen meer “environmentally friendly” te maken, zijn intussen genoegzaam bekend. op dat vlak hebben we een speciale vermelding over voor de eerste elektrische Renault Kangoo Z.E.’s die het samenwerkingsverband van netbeheerders Infrax onlangs in gebruik genomen heeft. Daarbij gaat het weliswaar nog om een pilootproject dat de Vlaamse regering mee stuurt, maar daarom is het niet minder exemplarisch voor een meer fundamentele tendens. Onze nederlandse buren blijven daarbij niet achter. Zo maken vrachtwagens die voldoen aan Euro 5 sinds kort de meerderheid uit (54% van de vloot) boven de Moerdijk. En de groeicurve van “schone voertuigen” – met inbegrip van EEV – is er ronduit steil.

De groene vlag wordt ook almaar vaker gehesen boven het nieuwe industrieel vastgoed dat in onze contreien uit de grond rijst. Denk maar aan het magazijn dat WDP voor Lactalis gebouwd heeft. Dat beschikt over zonnepanelen, koelinstallaties zonder freon en is als eerste in zijn soort 100 % LED-verlicht. ook is er het pand dat Montea voor rekening van Coca-Cola in Heppignies ontwikkeld heeft. Dat is als eerste distributiecentrum bedacht met het “Haute Qualité   Environnementale”-certificaat, een norm voor projecten die ecologisch verantwoord zijn en dit zowel op basis van hun ontwerp als qua beheer in de dagelijkse praktijk. Twee voorbeelden die overduidelijk illustreren hoe producenten – hier Lactalis en Coca-Cola – steeds nadrukkelijker op “duurzaamheid” gericht zijn. Een trend die de vervoerders/logistiek dienstverleners die voor hen werken aan het denken dient te zetten…
Bepaalde van deze transportoperatoren blijven trouwens niet achter. Denk maar aan DPD, dat via een actie met als werktitel “Total Zero”, garandeert dat de pakjes Co2-neutraal vervoerd zijn. Deze voorbeelden tonen dat er geen twijfel meer over bestaat: duurzame ontwikkeling groeit op een… duurzame manier uit tot een concurrentievoordeel in de transportsector.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo