Transport Management 70 (06/2012)

EDITO

Transport, rendabel? Zoals elk jaar deze tijd komt Trends Top Transport opnieuw boven water. Het is een unieke tool: we zijn immers de enigen die u een klassement kunnen voorschotelen van de 1.000 grootste transportaanbieders in de ruime zin van het woord (inclusief expediteurs, vervoerders en bedrijven die gespecialiseerd zijn in stockage). Zoals gewoonlijk wordt deze klassering becommentarieerd door Trends Top Transport. Wij serveren u alvast de voornaamste conclusies. De sterken worden sterker. In de top 20 zien 18 bedrijven hun zakencijfer gevoelig toenemen, waardoor hun positie op de voorposten versterkt wordt. Bij de sterkste stijgers vinden we UPS Europe (+ 195 miljoen EUR) en DHL Global Forwarding (+ 96 miljoen), maar ook « echte » transporteurs zoals Jost & Cie, dat een goeie 50 miljoen euro vooruit gaat. Eeuwige rivaal Essers eindigt 33 miljoen hoger. De rentabiliteit zit niet bij de transporteurs. De TOP 50 inzake rentabiliteit wordt gedomineerd door expediteurs en logistieke dienstverleners. De TOP 5 bestaat uit Westerlund (papierlogistiek), SKF Logistics Services (de logistieke poot van SKF), Adpo (chemische opslag) en Elite Paloumé Forwarders (expediteur die « logistics provider » geworden is). Om de eerste wegvervoerder te vinden moeten we al ver zakken in het klassement, en bovendien zijn ze op twee vingers te tellen! Sigtraco  indigt op een mooie 21e plaats, De Swaef Transport staat 15 plaatsen verderop. Transporteurs klagen dus niet voor niets over hun penibele marges… Een voorsmaakje van de regionale klassementen. De regionale TOP 50 stellen we u voor in onze volgende editie (september). Toch konden we niet aan de verleiding weerstaan u al een voorsmaakje van deze klassementen te bezorgen. In Brussel domineert UPS Europe (592 miljoen), voor Ziegler (105 miljoen), Xpedys, GLS en Intertrans (een ander bedrijf onder de Ziegler-vleugels). In Wallonië is Gefco (95 miljoen) aan het feest, voor Sedis, de onvermijdelijke Jost, TNT en Fockedey Transport. In  laanderen tot slot bezetten DHL (368 miljoen), MSC Home Terminal, Essers, PSA Antwerp en Schenker de eerste plaatsen. Veel leesplezier en afspraak in september voor de hoogmis van het transport op de IAA in Hannover!

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo