Transport Management 70 (06/2012)

EDITO

Transport, rendabel? Zoals elk jaar deze tijd komt Trends Top Transport opnieuw boven water. Het is een unieke tool: we zijn immers de enigen die u een klassement kunnen voorschotelen van de 1.000 grootste transportaanbieders in de ruime zin van het woord (inclusief expediteurs, vervoerders en bedrijven die gespecialiseerd zijn in stockage). Zoals gewoonlijk wordt deze klassering becommentarieerd door Trends Top Transport. Wij serveren u alvast de voornaamste conclusies. De sterken worden sterker. In de top 20 zien 18 bedrijven hun zakencijfer gevoelig toenemen, waardoor hun positie op de voorposten versterkt wordt. Bij de sterkste stijgers vinden we UPS Europe (+ 195 miljoen EUR) en DHL Global Forwarding (+ 96 miljoen), maar ook « echte » transporteurs zoals Jost & Cie, dat een goeie 50 miljoen euro vooruit gaat. Eeuwige rivaal Essers eindigt 33 miljoen hoger. De rentabiliteit zit niet bij de transporteurs. De TOP 50 inzake rentabiliteit wordt gedomineerd door expediteurs en logistieke dienstverleners. De TOP 5 bestaat uit Westerlund (papierlogistiek), SKF Logistics Services (de logistieke poot van SKF), Adpo (chemische opslag) en Elite Paloumé Forwarders (expediteur die « logistics provider » geworden is). Om de eerste wegvervoerder te vinden moeten we al ver zakken in het klassement, en bovendien zijn ze op twee vingers te tellen! Sigtraco  indigt op een mooie 21e plaats, De Swaef Transport staat 15 plaatsen verderop. Transporteurs klagen dus niet voor niets over hun penibele marges… Een voorsmaakje van de regionale klassementen. De regionale TOP 50 stellen we u voor in onze volgende editie (september). Toch konden we niet aan de verleiding weerstaan u al een voorsmaakje van deze klassementen te bezorgen. In Brussel domineert UPS Europe (592 miljoen), voor Ziegler (105 miljoen), Xpedys, GLS en Intertrans (een ander bedrijf onder de Ziegler-vleugels). In Wallonië is Gefco (95 miljoen) aan het feest, voor Sedis, de onvermijdelijke Jost, TNT en Fockedey Transport. In  laanderen tot slot bezetten DHL (368 miljoen), MSC Home Terminal, Essers, PSA Antwerp en Schenker de eerste plaatsen. Veel leesplezier en afspraak in september voor de hoogmis van het transport op de IAA in Hannover!

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo