Transport Management 70 (06/2012)

EDITO

Transport, rendabel? Zoals elk jaar deze tijd komt Trends Top Transport opnieuw boven water. Het is een unieke tool: we zijn immers de enigen die u een klassement kunnen voorschotelen van de 1.000 grootste transportaanbieders in de ruime zin van het woord (inclusief expediteurs, vervoerders en bedrijven die gespecialiseerd zijn in stockage). Zoals gewoonlijk wordt deze klassering becommentarieerd door Trends Top Transport. Wij serveren u alvast de voornaamste conclusies. De sterken worden sterker. In de top 20 zien 18 bedrijven hun zakencijfer gevoelig toenemen, waardoor hun positie op de voorposten versterkt wordt. Bij de sterkste stijgers vinden we UPS Europe (+ 195 miljoen EUR) en DHL Global Forwarding (+ 96 miljoen), maar ook « echte » transporteurs zoals Jost & Cie, dat een goeie 50 miljoen euro vooruit gaat. Eeuwige rivaal Essers eindigt 33 miljoen hoger. De rentabiliteit zit niet bij de transporteurs. De TOP 50 inzake rentabiliteit wordt gedomineerd door expediteurs en logistieke dienstverleners. De TOP 5 bestaat uit Westerlund (papierlogistiek), SKF Logistics Services (de logistieke poot van SKF), Adpo (chemische opslag) en Elite Paloumé Forwarders (expediteur die « logistics provider » geworden is). Om de eerste wegvervoerder te vinden moeten we al ver zakken in het klassement, en bovendien zijn ze op twee vingers te tellen! Sigtraco  indigt op een mooie 21e plaats, De Swaef Transport staat 15 plaatsen verderop. Transporteurs klagen dus niet voor niets over hun penibele marges… Een voorsmaakje van de regionale klassementen. De regionale TOP 50 stellen we u voor in onze volgende editie (september). Toch konden we niet aan de verleiding weerstaan u al een voorsmaakje van deze klassementen te bezorgen. In Brussel domineert UPS Europe (592 miljoen), voor Ziegler (105 miljoen), Xpedys, GLS en Intertrans (een ander bedrijf onder de Ziegler-vleugels). In Wallonië is Gefco (95 miljoen) aan het feest, voor Sedis, de onvermijdelijke Jost, TNT en Fockedey Transport. In  laanderen tot slot bezetten DHL (368 miljoen), MSC Home Terminal, Essers, PSA Antwerp en Schenker de eerste plaatsen. Veel leesplezier en afspraak in september voor de hoogmis van het transport op de IAA in Hannover!

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo