TRANSPORT Management 84 (07/2015)

Wanneer het federale niveau de Gewesten tegenspreekt…

Tijdens een interview dat onlangs in onze gids “TRANSPORT & VAN in Belgium” verscheen, kwam federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant niet alleen bijzonder fel uit de hoek, maar nam ze ook standpunten in die, zwak uitgedrukt, niet echt overeenkwamen met die van haar collega’s van de regionale niveaus. Ze neemt geen blad voor de mond en benadrukt dat ze niet ziet “hoe de kilometerheffing de mobiliteit in ons land zou verbeteren.” En ze gaat verder: “De taks zal de uitgaven van de bedrijven de hoogte in jagen, wat gevolgen zal hebben voor de consument.” Tot slot wijst ze nog op “de concurrentie tussen de gewesten onderling, meer bepaald op het vlak van de compensaties die door de deelstaten aan de Belgische transportbedrijven zijn toegekend.” Van die concurrentie “zullen de bedrijven van bepaalde regio’s te lijden hebben.” En wat dacht u? Het is allemaal de schuld van de heren Weyts (Vlaanderen), Di Antonio (Wallonië) en Smet (Brussel) … De ontevredenheid van de transporteurs, met als hoogtepunt de betoging van 18 juni waarbij 250 trucks de straten van Brussel bezetten, is volledig gerechtvaardigd. Voor de werkgeversfederaties was die manifestatie puur machtsvertoon. Zij waren in de wolken met de grote opkomst, hoewel het – zoals vaak in dit soort situaties – hoofdzakelijk de (heel) kleine bedrijfjes waren die zich op straat vertoonden. De grote transporteurs hielden zich veel meer op de achtergrond. Jammer. En jammer ook, dat de vakbonden zich niet bij deze actie hebben aangesloten. ACV-Transcom aarzelde geen moment om rond te bazuinen dat het niet principieel tegen de kilometerheffing was “want doordat ze zowel voor Belgen als voor buitenlanders geldt, kan het een middel worden in de strijd tegen sociale dumping”. De kunst van de contradictie in al haar glorie! Dit gezegd zijnde, los van de vastberadenheid van de deelnemers van de betoging, welke resultaten mogen we er eigenlijk van verwachten? Laten we al meteen realistisch zijn: het is niet omdat een aantal manifestanten rode mutsen droeg (uitgedeeld door de UPTR), dat de taks/heffing in navolging van de écotaxe in Frankrijk na de felle Bretoense weerstand, zal worden afgeschaft. De Belgische politieke wereld heeft nauwelijks manoeuvreerruimte, want Europa kant zich tegen elke vorm van steun aan de sector. We zullen dus creatief moeten zijn. Aan de Waalse kant wordt gewag gemaakt van “mesurekes” (een verlaging van de verkeersbelasting voor voertuigen van minder dan 12 ton, steun voor de vernieuwing van het “eigen” wagenpark, …). Aan de Vlaamse kant blijft het stil… behalve dat eraan wordt gedacht het betalende netwerk nog uit te breiden “indien blijkt dat het vrachtverkeer alternatieve routes zoekt die gratis zijn”… De federaties van de sector… hun belangrijkste eis gaat over de vrijstelling van RSZ voor de onproductieve uren (wachttijden tijdens het laden en lossen). Zal daarop worden ingegaan? Dat is allesbehalve zeker. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo