TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus-september 2020)


EN TOEN KWAM COVID-19…

En zeggen dat we ons in dit editoriaal hadden kunnen verheugen met uitstekende gezondheid van de bouwsector en de weg- en waterbouw het afgelopen jaar! Zoals het jaarrapport van Sigma voor 2019 uitwijst, brak het afgelopen jaar opnieuw records! Stel u voor: 7.300 machines werden verkocht in ons land, waaronder meer dan 5.000 machines van minder dan 10 ton en meer dan 2.000 machines van minder dan 8 t. Alles samen een stijging met meer dan 10 %, en dat na 2018, een jaar waarin al alle records gebroken werden. Wie wordt niet blij van zo’n statistieken?

En toen kwam dat verschrikkelijke Covid-19, met in zijn zog de vertraging van de activiteit, de annulering van bestellingen en andere professionele miserie. Zelfs zonder dat virus keek de economie al aan tegen een groeivertraging in het licht van onder andere de Brexit en de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. Die vertraging liet zich al duidelijk voelen op de markt van de bouwmachines in België, met voor het begin van het jaar een daling met 20 % voor de grote machines en 10 % voor de kleine machines. Dus wat gaat dat geven na de pandemie?

Vandaar de dubbele oproep die gelanceerd werd door Dries Van Haut, de voorzitter van Sigma, aan het adres van de Belgische autoriteiten: “Verleng de tijdelijke steunmaatregelen zo lang als dat nodig is om uit deze economische en gezondheidscrisis te geraken en waak erover dat er genoeg investeringen en maatregelen zijn, en vooral snel, om de logistieke, industriële en bouwactiviteit op peil te houden.”

Om op een positieve noot te eindigen, wil ik u herinneren aan enkele cijfers (uit het jaarrapport van de Confederatie Bouw) die het belang van de bouwsector in ons land ten volle aantonen. De bouw, dat is:

  • 7 % van de private tewerkstelling
  • 17,4 % van het totale aantal ondernemingen
  • 5,3 % van de toegevoegde waarde
  • 47,5 miljard (in 2018) van de omzet
  • 275.000 werknemers en zelfstandigen

 

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo