TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus-september 2020)


EN TOEN KWAM COVID-19…

En zeggen dat we ons in dit editoriaal hadden kunnen verheugen met uitstekende gezondheid van de bouwsector en de weg- en waterbouw het afgelopen jaar! Zoals het jaarrapport van Sigma voor 2019 uitwijst, brak het afgelopen jaar opnieuw records! Stel u voor: 7.300 machines werden verkocht in ons land, waaronder meer dan 5.000 machines van minder dan 10 ton en meer dan 2.000 machines van minder dan 8 t. Alles samen een stijging met meer dan 10 %, en dat na 2018, een jaar waarin al alle records gebroken werden. Wie wordt niet blij van zo’n statistieken?

En toen kwam dat verschrikkelijke Covid-19, met in zijn zog de vertraging van de activiteit, de annulering van bestellingen en andere professionele miserie. Zelfs zonder dat virus keek de economie al aan tegen een groeivertraging in het licht van onder andere de Brexit en de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. Die vertraging liet zich al duidelijk voelen op de markt van de bouwmachines in België, met voor het begin van het jaar een daling met 20 % voor de grote machines en 10 % voor de kleine machines. Dus wat gaat dat geven na de pandemie?

Vandaar de dubbele oproep die gelanceerd werd door Dries Van Haut, de voorzitter van Sigma, aan het adres van de Belgische autoriteiten: “Verleng de tijdelijke steunmaatregelen zo lang als dat nodig is om uit deze economische en gezondheidscrisis te geraken en waak erover dat er genoeg investeringen en maatregelen zijn, en vooral snel, om de logistieke, industriële en bouwactiviteit op peil te houden.”

Om op een positieve noot te eindigen, wil ik u herinneren aan enkele cijfers (uit het jaarrapport van de Confederatie Bouw) die het belang van de bouwsector in ons land ten volle aantonen. De bouw, dat is:

  • 7 % van de private tewerkstelling
  • 17,4 % van het totale aantal ondernemingen
  • 5,3 % van de toegevoegde waarde
  • 47,5 miljard (in 2018) van de omzet
  • 275.000 werknemers en zelfstandigen

 

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo