TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus-september 2020)


EN TOEN KWAM COVID-19…

En zeggen dat we ons in dit editoriaal hadden kunnen verheugen met uitstekende gezondheid van de bouwsector en de weg- en waterbouw het afgelopen jaar! Zoals het jaarrapport van Sigma voor 2019 uitwijst, brak het afgelopen jaar opnieuw records! Stel u voor: 7.300 machines werden verkocht in ons land, waaronder meer dan 5.000 machines van minder dan 10 ton en meer dan 2.000 machines van minder dan 8 t. Alles samen een stijging met meer dan 10 %, en dat na 2018, een jaar waarin al alle records gebroken werden. Wie wordt niet blij van zo’n statistieken?

En toen kwam dat verschrikkelijke Covid-19, met in zijn zog de vertraging van de activiteit, de annulering van bestellingen en andere professionele miserie. Zelfs zonder dat virus keek de economie al aan tegen een groeivertraging in het licht van onder andere de Brexit en de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. Die vertraging liet zich al duidelijk voelen op de markt van de bouwmachines in België, met voor het begin van het jaar een daling met 20 % voor de grote machines en 10 % voor de kleine machines. Dus wat gaat dat geven na de pandemie?

Vandaar de dubbele oproep die gelanceerd werd door Dries Van Haut, de voorzitter van Sigma, aan het adres van de Belgische autoriteiten: “Verleng de tijdelijke steunmaatregelen zo lang als dat nodig is om uit deze economische en gezondheidscrisis te geraken en waak erover dat er genoeg investeringen en maatregelen zijn, en vooral snel, om de logistieke, industriële en bouwactiviteit op peil te houden.”

Om op een positieve noot te eindigen, wil ik u herinneren aan enkele cijfers (uit het jaarrapport van de Confederatie Bouw) die het belang van de bouwsector in ons land ten volle aantonen. De bouw, dat is:

  • 7 % van de private tewerkstelling
  • 17,4 % van het totale aantal ondernemingen
  • 5,3 % van de toegevoegde waarde
  • 47,5 miljard (in 2018) van de omzet
  • 275.000 werknemers en zelfstandigen

 

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo