TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2022)

 

Dealer, beroep met toekomst?

Ze hebben eens te meer hun professionalisme, hun toekomstvisie en hun enthousiasme bewezen. Wie zijn ‘ze’? De dealers die hun kandidatuur kwamen verdedigen voor de jury van de Super Best Dealer VAN. Hoewel zij, net als al hun collega’s, voor ernstige uitdagingen staan, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Levertijden. Op korte termijn, en zelfs op middellange termijn, verwachten sommigen geen verbetering op dat gebied vóór volgend jaar… Lange levertijden zijn het grootste probleem voor de dealers. En er is geen mirakeloplossing in zicht. Zij moeten dus creatief zijn door de gebruikstijd van bestaande voertuigen te verlengen, door tweedehandsvoertuigen in te zetten om tijdelijk goede klanten uit de nood te helpen, en zelfs, in het geval van ‘multibrand’-groepen, door de klant van zijn favoriete merk te laten afstappen en naar merken te leiden die minder met logistieke problemen te kampen hebben.

Langere openingstijden. Om de professionele klanten beter van dienst te zijn, en naar het voorbeeld van de dealers die ook vrachtwagens verkopen, verruimen steeds meer dealers van lichte bedrijfsvoertuigen hun openingsuren (’s avonds, zaterdagmorgen). Dit is goed voor de klant, maar helemaal niet gemakkelijk te organiseren qua personeel voor de dealer, die nu al heel wat kopzorgen heeft om arbeidskrachten te vinden.

Elektrificatie. Over een paar jaar zullen we geen keus meer hebben: het wordt elektrisch of (bijna) niets. Het is dan ook aan de dealers om hun klanten ervan te overtuigen het over een andere boeg te gooien. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want zij worden helemaal niet geholpen door een onaantrekkelijk fiscaal regime in ons land en een wisselvallig overheidsbeleid. Dit gezegd zijnde: de elektrificatie van de wagenparken zal het aantal bezoeken aan de werkplaats onvermijdelijk doen dalen, en dit kan ook nieuwe commerciële kansen bieden. Denken we maar aan de dealer die zijn eigen recyclingcentrum voor batterijen opricht.

Agentschapscontracten. En alsof dat nog niet genoeg was, worden de dealers nu geconfronteerd met wat wel eens tot een regelrechte aardbeving zou kunnen leiden. De omvang ervan is vooralsnog zeer moeilijk in te schatten. We hebben het over de door sommige merken gewenste overstap van dealercontracten naar agentcontracten, een systeem waarbij de verkoop bij de importeur ligt en de levering bij de dealer. Zal de rol van de dealer hierdoor tot een schijntje worden herleid? Dit is althans wat Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren, vreest.

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo