TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2022)

 

Dealer, beroep met toekomst?

Ze hebben eens te meer hun professionalisme, hun toekomstvisie en hun enthousiasme bewezen. Wie zijn ‘ze’? De dealers die hun kandidatuur kwamen verdedigen voor de jury van de Super Best Dealer VAN. Hoewel zij, net als al hun collega’s, voor ernstige uitdagingen staan, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Levertijden. Op korte termijn, en zelfs op middellange termijn, verwachten sommigen geen verbetering op dat gebied vóór volgend jaar… Lange levertijden zijn het grootste probleem voor de dealers. En er is geen mirakeloplossing in zicht. Zij moeten dus creatief zijn door de gebruikstijd van bestaande voertuigen te verlengen, door tweedehandsvoertuigen in te zetten om tijdelijk goede klanten uit de nood te helpen, en zelfs, in het geval van ‘multibrand’-groepen, door de klant van zijn favoriete merk te laten afstappen en naar merken te leiden die minder met logistieke problemen te kampen hebben.

Langere openingstijden. Om de professionele klanten beter van dienst te zijn, en naar het voorbeeld van de dealers die ook vrachtwagens verkopen, verruimen steeds meer dealers van lichte bedrijfsvoertuigen hun openingsuren (’s avonds, zaterdagmorgen). Dit is goed voor de klant, maar helemaal niet gemakkelijk te organiseren qua personeel voor de dealer, die nu al heel wat kopzorgen heeft om arbeidskrachten te vinden.

Elektrificatie. Over een paar jaar zullen we geen keus meer hebben: het wordt elektrisch of (bijna) niets. Het is dan ook aan de dealers om hun klanten ervan te overtuigen het over een andere boeg te gooien. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want zij worden helemaal niet geholpen door een onaantrekkelijk fiscaal regime in ons land en een wisselvallig overheidsbeleid. Dit gezegd zijnde: de elektrificatie van de wagenparken zal het aantal bezoeken aan de werkplaats onvermijdelijk doen dalen, en dit kan ook nieuwe commerciële kansen bieden. Denken we maar aan de dealer die zijn eigen recyclingcentrum voor batterijen opricht.

Agentschapscontracten. En alsof dat nog niet genoeg was, worden de dealers nu geconfronteerd met wat wel eens tot een regelrechte aardbeving zou kunnen leiden. De omvang ervan is vooralsnog zeer moeilijk in te schatten. We hebben het over de door sommige merken gewenste overstap van dealercontracten naar agentcontracten, een systeem waarbij de verkoop bij de importeur ligt en de levering bij de dealer. Zal de rol van de dealer hierdoor tot een schijntje worden herleid? Dit is althans wat Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren, vreest.

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo