transport media logo

TRUCK & BUSINESS 265 (mei 2018)

Digitaliseren, ja maar tot hoever?

Dit nummer van Truck & Business is in grote mate onder het centrale thema Transport 4.0 geplaatst. Digitalisering houdt niet op met het verstoren van de gevestigde denkschema’s en we hebben (in alle bescheidenheid) niet getracht een stand van zaken op te stellen (het beweegt voortdurend), maar u een projectie te bieden van een gedigitaliseerd transport. Hiermee hebben we risico’s genomen, want zoals Pierre Dac het zegt “vooruitzien is moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft”. Gun ons dus een zekere foutmarge voor de artikels op de bladzijden 44 tot 62. In zekere mate hopen we zelfs dat we ons vergist hebben. Een 100 % gedigitaliseerd transport heeft iets beangstigends, zeker voor iemand die geboren is in de 20ste eeuw. Als we het even zwart willen inzien dan kunnen we ons een systeem van wegtransport voorstellen dat slechts functioneert met autonome vrachtwagens zonder chauffeur, beheerd door een zelflerend systeem met kunstmatige intelligentie. De menselijke factor zou er vooral beschouwd worden als een foutenrisico of van traagheid in plaats van een createur van toegevoegde waarde. Kijken we op een niveau dat gemakkelijker te begrijpen is eens naar de volledig autonome voertuigen. De meest optimistische visies zien die al op bepaalde wegen binnen de vijf jaar. De realisten verwachten ze niet voor 2035. Persoonlijk zou ik niet in de plaats van de transporteur willen staan die moet afrekenen met het risico van kaping van zijn autonome vrachtwagens… Maar misschien zal het niet langer de transporteur zijn die de risico’s moet dragen. Wie heeft er uiteindelijk zin in om voertuigen te bezitten die zelf rijden? Ze gebruiken ja! Maar ze aankopen? Wie wordt dan de transporteur van morgen? Een constructeur van bedrijfsvoertuigen op zoek naar een businessmodel? Amazon? Alibaba? Ik heb echt geen antwoord op die vraag, maar het huidige ritme van de digitale veranderingen die aan de transporteurs van vandaag opgelegd wordt, zal misschien niet zo snel gaan als de apostels van ‘alles digitaal’ voorzien. Een voorbeeld? In 2017 stelde Daimler Fleetboard voor als nieuwe ontwikkelingspool voor digitale oplossingen met een ‘startup’ instelling vorm gegeven door de CEO Daniela Gerd Tom Markotten. Enkele maanden later was dezelfde CEO reeds benoemd tot CEO van een andere startup ‘by Daimler’ (Moovel). Het lijkt er sterk op dat het conservatisme van een gedeelte van het ecosysteem van het wegtransport daar voor veel tussen zat. Dat geeft natuurlijk geen enkele transporteur het excuus om zijn digitale ommezwaai niet voor te bereiden. Misschien beter laat dan nooit, maar dan wel met het risico dat men ondertussen is gepasseerd door anderen die sneller waren.   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.