TRUCK & BUSINESS 265 (mei 2018)

Digitaliseren, ja maar tot hoever?

Dit nummer van Truck & Business is in grote mate onder het centrale thema Transport 4.0 geplaatst. Digitalisering houdt niet op met het verstoren van de gevestigde denkschema’s en we hebben (in alle bescheidenheid) niet getracht een stand van zaken op te stellen (het beweegt voortdurend), maar u een projectie te bieden van een gedigitaliseerd transport. Hiermee hebben we risico’s genomen, want zoals Pierre Dac het zegt “vooruitzien is moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft”. Gun ons dus een zekere foutmarge voor de artikels op de bladzijden 44 tot 62. In zekere mate hopen we zelfs dat we ons vergist hebben. Een 100 % gedigitaliseerd transport heeft iets beangstigends, zeker voor iemand die geboren is in de 20ste eeuw. Als we het even zwart willen inzien dan kunnen we ons een systeem van wegtransport voorstellen dat slechts functioneert met autonome vrachtwagens zonder chauffeur, beheerd door een zelflerend systeem met kunstmatige intelligentie. De menselijke factor zou er vooral beschouwd worden als een foutenrisico of van traagheid in plaats van een createur van toegevoegde waarde. Kijken we op een niveau dat gemakkelijker te begrijpen is eens naar de volledig autonome voertuigen. De meest optimistische visies zien die al op bepaalde wegen binnen de vijf jaar. De realisten verwachten ze niet voor 2035. Persoonlijk zou ik niet in de plaats van de transporteur willen staan die moet afrekenen met het risico van kaping van zijn autonome vrachtwagens… Maar misschien zal het niet langer de transporteur zijn die de risico’s moet dragen. Wie heeft er uiteindelijk zin in om voertuigen te bezitten die zelf rijden? Ze gebruiken ja! Maar ze aankopen? Wie wordt dan de transporteur van morgen? Een constructeur van bedrijfsvoertuigen op zoek naar een businessmodel? Amazon? Alibaba? Ik heb echt geen antwoord op die vraag, maar het huidige ritme van de digitale veranderingen die aan de transporteurs van vandaag opgelegd wordt, zal misschien niet zo snel gaan als de apostels van ‘alles digitaal’ voorzien. Een voorbeeld? In 2017 stelde Daimler Fleetboard voor als nieuwe ontwikkelingspool voor digitale oplossingen met een ‘startup’ instelling vorm gegeven door de CEO Daniela Gerd Tom Markotten. Enkele maanden later was dezelfde CEO reeds benoemd tot CEO van een andere startup ‘by Daimler’ (Moovel). Het lijkt er sterk op dat het conservatisme van een gedeelte van het ecosysteem van het wegtransport daar voor veel tussen zat. Dat geeft natuurlijk geen enkele transporteur het excuus om zijn digitale ommezwaai niet voor te bereiden. Misschien beter laat dan nooit, maar dan wel met het risico dat men ondertussen is gepasseerd door anderen die sneller waren.   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo