TRUCK & BUSINESS 265 (mei 2018)

Digitaliseren, ja maar tot hoever?

Dit nummer van Truck & Business is in grote mate onder het centrale thema Transport 4.0 geplaatst. Digitalisering houdt niet op met het verstoren van de gevestigde denkschema’s en we hebben (in alle bescheidenheid) niet getracht een stand van zaken op te stellen (het beweegt voortdurend), maar u een projectie te bieden van een gedigitaliseerd transport. Hiermee hebben we risico’s genomen, want zoals Pierre Dac het zegt “vooruitzien is moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft”. Gun ons dus een zekere foutmarge voor de artikels op de bladzijden 44 tot 62. In zekere mate hopen we zelfs dat we ons vergist hebben. Een 100 % gedigitaliseerd transport heeft iets beangstigends, zeker voor iemand die geboren is in de 20ste eeuw. Als we het even zwart willen inzien dan kunnen we ons een systeem van wegtransport voorstellen dat slechts functioneert met autonome vrachtwagens zonder chauffeur, beheerd door een zelflerend systeem met kunstmatige intelligentie. De menselijke factor zou er vooral beschouwd worden als een foutenrisico of van traagheid in plaats van een createur van toegevoegde waarde. Kijken we op een niveau dat gemakkelijker te begrijpen is eens naar de volledig autonome voertuigen. De meest optimistische visies zien die al op bepaalde wegen binnen de vijf jaar. De realisten verwachten ze niet voor 2035. Persoonlijk zou ik niet in de plaats van de transporteur willen staan die moet afrekenen met het risico van kaping van zijn autonome vrachtwagens… Maar misschien zal het niet langer de transporteur zijn die de risico’s moet dragen. Wie heeft er uiteindelijk zin in om voertuigen te bezitten die zelf rijden? Ze gebruiken ja! Maar ze aankopen? Wie wordt dan de transporteur van morgen? Een constructeur van bedrijfsvoertuigen op zoek naar een businessmodel? Amazon? Alibaba? Ik heb echt geen antwoord op die vraag, maar het huidige ritme van de digitale veranderingen die aan de transporteurs van vandaag opgelegd wordt, zal misschien niet zo snel gaan als de apostels van ‘alles digitaal’ voorzien. Een voorbeeld? In 2017 stelde Daimler Fleetboard voor als nieuwe ontwikkelingspool voor digitale oplossingen met een ‘startup’ instelling vorm gegeven door de CEO Daniela Gerd Tom Markotten. Enkele maanden later was dezelfde CEO reeds benoemd tot CEO van een andere startup ‘by Daimler’ (Moovel). Het lijkt er sterk op dat het conservatisme van een gedeelte van het ecosysteem van het wegtransport daar voor veel tussen zat. Dat geeft natuurlijk geen enkele transporteur het excuus om zijn digitale ommezwaai niet voor te bereiden. Misschien beter laat dan nooit, maar dan wel met het risico dat men ondertussen is gepasseerd door anderen die sneller waren.   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo