TRUCK & BUSINESS 265 (mei 2018)

Digitaliseren, ja maar tot hoever?

Dit nummer van Truck & Business is in grote mate onder het centrale thema Transport 4.0 geplaatst. Digitalisering houdt niet op met het verstoren van de gevestigde denkschema’s en we hebben (in alle bescheidenheid) niet getracht een stand van zaken op te stellen (het beweegt voortdurend), maar u een projectie te bieden van een gedigitaliseerd transport. Hiermee hebben we risico’s genomen, want zoals Pierre Dac het zegt “vooruitzien is moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreft”. Gun ons dus een zekere foutmarge voor de artikels op de bladzijden 44 tot 62. In zekere mate hopen we zelfs dat we ons vergist hebben. Een 100 % gedigitaliseerd transport heeft iets beangstigends, zeker voor iemand die geboren is in de 20ste eeuw. Als we het even zwart willen inzien dan kunnen we ons een systeem van wegtransport voorstellen dat slechts functioneert met autonome vrachtwagens zonder chauffeur, beheerd door een zelflerend systeem met kunstmatige intelligentie. De menselijke factor zou er vooral beschouwd worden als een foutenrisico of van traagheid in plaats van een createur van toegevoegde waarde. Kijken we op een niveau dat gemakkelijker te begrijpen is eens naar de volledig autonome voertuigen. De meest optimistische visies zien die al op bepaalde wegen binnen de vijf jaar. De realisten verwachten ze niet voor 2035. Persoonlijk zou ik niet in de plaats van de transporteur willen staan die moet afrekenen met het risico van kaping van zijn autonome vrachtwagens… Maar misschien zal het niet langer de transporteur zijn die de risico’s moet dragen. Wie heeft er uiteindelijk zin in om voertuigen te bezitten die zelf rijden? Ze gebruiken ja! Maar ze aankopen? Wie wordt dan de transporteur van morgen? Een constructeur van bedrijfsvoertuigen op zoek naar een businessmodel? Amazon? Alibaba? Ik heb echt geen antwoord op die vraag, maar het huidige ritme van de digitale veranderingen die aan de transporteurs van vandaag opgelegd wordt, zal misschien niet zo snel gaan als de apostels van ‘alles digitaal’ voorzien. Een voorbeeld? In 2017 stelde Daimler Fleetboard voor als nieuwe ontwikkelingspool voor digitale oplossingen met een ‘startup’ instelling vorm gegeven door de CEO Daniela Gerd Tom Markotten. Enkele maanden later was dezelfde CEO reeds benoemd tot CEO van een andere startup ‘by Daimler’ (Moovel). Het lijkt er sterk op dat het conservatisme van een gedeelte van het ecosysteem van het wegtransport daar voor veel tussen zat. Dat geeft natuurlijk geen enkele transporteur het excuus om zijn digitale ommezwaai niet voor te bereiden. Misschien beter laat dan nooit, maar dan wel met het risico dat men ondertussen is gepasseerd door anderen die sneller waren.   Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo