TRUCK & BUSINESS 280 (maart-april 2022)

Met blote handen tegen een bazooka

Enkele dagen voor het uitbreken van de verwerpelijke Russische invasie in Oekraïne (in tempore non suspecto, dus), gebruikte ik de uitdrukking ‘de bazooka tevoorschijn halen’ om het Franse steunplan voor de inzet van elektrische vrachtwagens te beschrijven. Wist ik veel dat de uitdrukking in Kiev een veel letterlijker wending zou nemen. Sindsdien zijn de beelden van burgers die zich met blote handen tegen Russische tanks verzetten de wereld rondgegaan en heb ik, alles in acht genomen, de indruk dat de Belgische transporteur binnenkort net zo hulpeloos zal staan tegenover de buitenlandse concurrentie. Laat me dit even uitleggen…

“Tegen 2025 dreigen de Belgische transporteurs al hun aanbestedingen te verliezen.”

Onze drie grote buren hebben enorme steunplannen goedgekeurd voor de aankoop van elektrische bedrijfsvoertuigen. Duitsland is zelfs nog verder gegaan door te anticiperen op een trend waar we niet omheen zullen kunnen: door de brandstof met 8 cent per liter meer te belasten, sluit het nu al aan bij de emissiequota die vroeg of laat aan het wegvervoer zullen worden opgelegd. In België gebeurt er bijna niets… Het resultaat spreekt voor zich: in 2021 werden amper vier elektrische vrachtwagens geregistreerd.
Hetzelfde geldt voor de lichte bedrijfsvoertuigen, waar het aandeel van de elektrische voertuigen nauwelijks 1% bedraagt, tegenover 4,65% in Nederland.

Op zeer korte termijn is dit niet zorgwekkend. Op lange termijn zouden de gevolgen catastrofaal kunnen zijn, en wel om twee redenen.
De eerste houdt verband met ervaring. De ecocombi’s zijn exemplarisch in dit opzicht: onze noorderburen hebben inmiddels zoveel ervaring met wegcombinaties van 25,25 meter dat de Belgen zich verplicht voelen tot protectionisme om geen markten te verliezen. Hetzelfde gevaar dreigt met elektrische aandrijving (en in de toekomst met waterstof).

Maar het kan nog erger. Indien, bijvoorbeeld, in 2025 (morgenochtend, dus) een grote verlader het aanbod van verschillende Europese transporteurs moet vergelijken en de Belg, tegen min of meer vergelijkbare prijzen, de enige is die niet zonder CO2- uitstoot rijdt, wat denkt u dan dat er zal gebeuren? Het Belgische vervoer dreigt gewoon van de kaart van Europa te worden geveegd. De federale en regionale passiviteit leidt er dus toe dat men de Belgische transporteur met zijn blote handen ten strijde laat trekken tegen een zwaar uitgerust leger.
En er zullen niet veel gevallen zijn waarin het kamp van de tegenstander rechtsomkeer zal maken…

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT Management 121 (oktober 2023)

Één op de vier mannen droomde er als kind van om vrachtwagenchauffeur te worden! Naar goede gewoonte deel ik met plezier mijn indrukken over een aantal onderwerpen die de actualiteit in onze sector beheersten de afgelopen tijd. Aarzel niet om op uw beurt uw commentaren/kritiek/bedenkingen met mij te delen… 90 % van de Belgen ziet […]

VAN Management 121 (oktober 2023)

Betaalbaar vergroenen Het Verenigd Koninkrijk dimt zijn ambities op het vlak van elektrificatie van het wagenpark, in Nederland zorgt een belastinghervorming met minder voordelen voor elektrische voertuigen voor terughoudendheid en in Duitsland wordt hetzelfde scenario verwacht wanneer de financiële stimuli afgebouwd worden. Om nog maat te zwijgen van ons land, waar voor bestelwagens nauwelijks sprake […]

LOGISTICS Management 67 (oktober 2023)

Automatiseren en vergroenen Lange tijd was het automatiseren van de activiteiten in de Belgische logistieke centra vooral aan bedrijven besteed die zelf hun logistiek organiseren. Logistieke dienstverleners en 3PL’ers aarzelden: investeren in geautomatiseerde magazijnen kost veel geld. Het afschrijven ervan moet over vele jaren gespreid worden, wat langlopende contracten veronderstelt. Die zijn niet zo gebruikelijk […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo