transport media logo

TRUCK & BUSINESS 280 (maart-april 2022)

Met blote handen tegen een bazooka

Enkele dagen voor het uitbreken van de verwerpelijke Russische invasie in Oekraïne (in tempore non suspecto, dus), gebruikte ik de uitdrukking ‘de bazooka tevoorschijn halen’ om het Franse steunplan voor de inzet van elektrische vrachtwagens te beschrijven. Wist ik veel dat de uitdrukking in Kiev een veel letterlijker wending zou nemen. Sindsdien zijn de beelden van burgers die zich met blote handen tegen Russische tanks verzetten de wereld rondgegaan en heb ik, alles in acht genomen, de indruk dat de Belgische transporteur binnenkort net zo hulpeloos zal staan tegenover de buitenlandse concurrentie. Laat me dit even uitleggen…

“Tegen 2025 dreigen de Belgische transporteurs al hun aanbestedingen te verliezen.”

Onze drie grote buren hebben enorme steunplannen goedgekeurd voor de aankoop van elektrische bedrijfsvoertuigen. Duitsland is zelfs nog verder gegaan door te anticiperen op een trend waar we niet omheen zullen kunnen: door de brandstof met 8 cent per liter meer te belasten, sluit het nu al aan bij de emissiequota die vroeg of laat aan het wegvervoer zullen worden opgelegd. In België gebeurt er bijna niets… Het resultaat spreekt voor zich: in 2021 werden amper vier elektrische vrachtwagens geregistreerd.
Hetzelfde geldt voor de lichte bedrijfsvoertuigen, waar het aandeel van de elektrische voertuigen nauwelijks 1% bedraagt, tegenover 4,65% in Nederland.

Op zeer korte termijn is dit niet zorgwekkend. Op lange termijn zouden de gevolgen catastrofaal kunnen zijn, en wel om twee redenen.
De eerste houdt verband met ervaring. De ecocombi’s zijn exemplarisch in dit opzicht: onze noorderburen hebben inmiddels zoveel ervaring met wegcombinaties van 25,25 meter dat de Belgen zich verplicht voelen tot protectionisme om geen markten te verliezen. Hetzelfde gevaar dreigt met elektrische aandrijving (en in de toekomst met waterstof).

Maar het kan nog erger. Indien, bijvoorbeeld, in 2025 (morgenochtend, dus) een grote verlader het aanbod van verschillende Europese transporteurs moet vergelijken en de Belg, tegen min of meer vergelijkbare prijzen, de enige is die niet zonder CO2- uitstoot rijdt, wat denkt u dan dat er zal gebeuren? Het Belgische vervoer dreigt gewoon van de kaart van Europa te worden geveegd. De federale en regionale passiviteit leidt er dus toe dat men de Belgische transporteur met zijn blote handen ten strijde laat trekken tegen een zwaar uitgerust leger.
En er zullen niet veel gevallen zijn waarin het kamp van de tegenstander rechtsomkeer zal maken…

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT Management 126 (november – december 2024)

De sector van het wegvervoer in België, door de ogen van artificiële intelligentie Iedereen heeft het erover. Wij pasten het toe in ons beroep, met name op de redactie, en dan meer bepaald op dit editoriaal. Waarover hebben we het eigenlijk? Over artificiële intelligentie natuurlijk. Dit stukje werd opgemaakt door ChatGPT, op basis van de […]

VAN Management 126 (november – december 2024)

Vooraf De herfst wordt in de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen traditiegetrouw ingezet met enerzijds de tweejaarlijkse IAA in Hannover en anderzijds onze eigen Zero Emission Experience. Ook dit jaar viel op beide evenementen op hoe breed het aanbod van 100% elektrische bestelwagens is. En even opvallend: de interesse bij potentiële kopers is groot, wat […]

LOGISTICS Management 71 (september 2024)

Samen op een schip Al van Shipped By Sail gehoord? Het zijn schippers gevestigd in het Engelse Winchester die goederen emissieloos vervoeren per … zeilschip! Onder de producten: olijfolie uit Portugal, chocoladebonen van de Caraïben en Colombiaanse koffiebonen. In het Panorama-stuk op de volgende pagina’s nemen we een kijkje naar de invoer van zulke koffiebonen […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.