transport media logo

Truck & Business 288 – Magabook #02 (december 2024)

Zuurstof voor de economie graag!

Vroeg of laat zullen we een federale regering hebben. Die zal dan snel rond de tafel moeten zitten met de gewestregeringen om economische relancemaatregelen te nemen. De conjunctuur zit namelijk in slechte papieren. De verwachte heropleving voor eind 2024 zit er niet echt aan te komen en de vooruitzichten voor 2025 worden er ook niet beter op. Aangezien de taart niet groter wordt, zal het een strijd worden om een beter stuk te krijgen.

De Belgische transporteurs zien met lede ogen aan dat de Belgische industrie kwakkelt en de definitieve sluiting van Audi Brussels zal de zaken niet bepaald vooruithelpen. Noch het feit dat de loonkloof met onze buurlanden iets kleiner is geworden in 2024. De voormalige topman van Google Belgium geeft in dit magazine aan dat we dus de kaart van de innovatie moeten trekken om het hoofd boven water te houden.

‘De elektrificatie van het wegvervoer zou een ‘zaak van nationaal belang’ moeten zijn.’

Ik weet niet of we het nog echt over innovatie kunnen hebben als we over elektrische vrachtwagens praten (de technologie staat min of meer op punt), maar hun inzet zit toch nog altijd in een experimentele fase. De hinderpalen zien we niet meteen bij de voertuigen zelf, maar eerder bij het energievraagstuk: waar kunnen we die halen en aan welke prijs? Deze factoren zijn bepalend om een business case al dan niet rendabel te maken.

Het is toch ongelooflijk om te vernemen dat een transportbedrijf zal moeten verhuizen als het elektrische vrachtwagens wil gebruiken, wegens een gebrek aan energie in de industriezone. Dit is toch een duidelijk signaal dat de elektrificatie een ‘zaak van nationaal belang is’, zoals onze Franse buren het zo graag omschrijven. Er moeten met andere woorden concrete plannen op tafel komen, waarbij de verschillende overheden hun stellingen moeten verlaten. Wanneer dit niet lukt, zullen de Belgische transporteurs de pineut zijn en lijdzaam moeten toezien op dalende statistieken. En dit in de wetenschap dat Belgische vervoerders twintig jaar geleden nog beschouwd werden als de meest innovatieve in Europa…

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.