transport media logo

Truck & Business 289 – Magabook #03 (mei 2024)

Eén staaltje flair, acht welgemeende pluimen

Sinds we deze nieuwe magabook-formule van Truck & Business hebben opgestart, brengen we in elk nummer een “onverwachte ontmoeting” tot stand tussen een transportondernemer en een opvallende persoonlijkheid. Deze keer brachten we een transporteur aan tafel met Frank Moreels, de ‘baas’ van de transportvakbond UBT én van de internationale vakbondsfederatie ITF. Beide gesprekspartners – waarvoor dank aan Bert Vandecaveye van Tailormade Logistics om het spel mee te spelen! – gaven hun akkoord. Er restte ons enkel nog een datum te prikken.

Enkele dagen voor de ontmoeting stuurde Frank Moreels me een persbericht. Agressief van toon, zoals vroeger wel eens gebeurde? Helemaal niet. Het was een steunbetuiging aan Belgische transporteurs die de regels naleven, maar steeds meer te lijden hebben onder oneerlijke concurrentie door nieuwe vormen van sociale dumping. Perfecte timing! En zoals u kunt lezen in het artikel dat we aan deze ontmoeting wijden, blijken de raakpunten tussen een grote transporteur en een vakbondsleider talrijker dan doorgaans wordt aangenomen. Toeval of een staaltje flair van onze kant? Oordeelt u zelf.

“De raakpunten tussen vakbonden en Belgische transporteurs zijn talrijker dan men zou denken.”

Mijn acht pluimen gaan naar de acht bedrijven die bekroond werden tijdens de Transport & Logistics Awards 2025. Volgens velen lag het niveau dit jaar bijzonder hoog. Mijn waardering gaat ook uit naar de kandidaten die geen trofee mee naar huis namen. Op één of twee uitzonderingen na waren jullie zeker niet minderwaardig – maar soms was er gewoon een iets overtuigendere kandidaat.

Dit alles bewijst dat België nog steeds bedrijven telt die hyperprofessioneel werken, vooruit durven denken en risico’s nemen – ondanks de loonhandicap, ondanks de administratieve rompslomp, ondanks de zesde staatshervorming die alles nodeloos complex maakte… en ondanks een weinig gunstige economische context. Hoog tijd dat de politiek dat ook eens inziet.

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.