Eén staaltje flair, acht welgemeende pluimen
Sinds we deze nieuwe magabook-formule van Truck & Business hebben opgestart, brengen we in elk nummer een “onverwachte ontmoeting” tot stand tussen een transportondernemer en een opvallende persoonlijkheid. Deze keer brachten we een transporteur aan tafel met Frank Moreels, de ‘baas’ van de transportvakbond UBT én van de internationale vakbondsfederatie ITF. Beide gesprekspartners – waarvoor dank aan Bert Vandecaveye van Tailormade Logistics om het spel mee te spelen! – gaven hun akkoord. Er restte ons enkel nog een datum te prikken.
Enkele dagen voor de ontmoeting stuurde Frank Moreels me een persbericht. Agressief van toon, zoals vroeger wel eens gebeurde? Helemaal niet. Het was een steunbetuiging aan Belgische transporteurs die de regels naleven, maar steeds meer te lijden hebben onder oneerlijke concurrentie door nieuwe vormen van sociale dumping. Perfecte timing! En zoals u kunt lezen in het artikel dat we aan deze ontmoeting wijden, blijken de raakpunten tussen een grote transporteur en een vakbondsleider talrijker dan doorgaans wordt aangenomen. Toeval of een staaltje flair van onze kant? Oordeelt u zelf.
“De raakpunten tussen vakbonden en Belgische transporteurs zijn talrijker dan men zou denken.”
Mijn acht pluimen gaan naar de acht bedrijven die bekroond werden tijdens de Transport & Logistics Awards 2025. Volgens velen lag het niveau dit jaar bijzonder hoog. Mijn waardering gaat ook uit naar de kandidaten die geen trofee mee naar huis namen. Op één of twee uitzonderingen na waren jullie zeker niet minderwaardig – maar soms was er gewoon een iets overtuigendere kandidaat.
Dit alles bewijst dat België nog steeds bedrijven telt die hyperprofessioneel werken, vooruit durven denken en risico’s nemen – ondanks de loonhandicap, ondanks de administratieve rompslomp, ondanks de zesde staatshervorming die alles nodeloos complex maakte… en ondanks een weinig gunstige economische context. Hoog tijd dat de politiek dat ook eens inziet.
Claude Yvens
Hoofdredacteur