VAN Management 101 (april 2019)

Een toekomst onder hoogspanning of een spannende toekomst?

De Brussels Motor Show heeft het nog maar eens aangetoond: de toekomst van de mobiliteit ligt bij de elektrische voertuigen. Maar dat begint nu wel surrealistische vormen aan te nemen. Zo zag ik op het salon hoe een bezoeker een stand meteen links liet liggen, enkel en alleen omdat het merk geen elektrisch aanbod had. Het is slechts een van de vele voorbeelden, maar wat vast staat, is dat dieselbashing een onrustwekkend niveau van desinformatie heeft bereikt. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen wil geen enkel merk achterblijven: iedereen wil zo snel mogelijk een elektrische bestelwagen op de markt brengen. Maar voor welk type klant? Volkswagen CV zet duidelijk in op de levering van pakjes in de stad. Het komt met een voertuig waarvan het evenwicht actieradius – nuttige last is berekend in functie van de behoeften van die exclusieve doelgroep. Andere merken hanteren een meer allround aanpak. Zoals u in dit nummer van VAN Management kan lezen, zal de kwestie van de oplaadinfrastructuur nog het makkelijkste op te lossen zijn van allemaal (ik heb het dan niet over de beschikbare elektrische energie in hartje winter). De constructeurs zullen immers hun beste onderwijskwaliteiten (en enkele cruciale marketingkeuzes) uit de kast moeten halen om een aanzienlijk deel van de fleetmanagers ertoe te brengen de overgang naar elektriciteit te overwegen. Samen met onze toekomstige politieke meerderheden zullen zij ervoor moeten zorgen dat bedrijven elektrische bedrijfsvoertuigen niet langer aankopen omdat ze geen andere keuze hebben, maar omdat het de wagen van hun keuze is. Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2022)

Logistics in Belgium, anno 2022 Wat wordt de volgende hotspot? In 2021 werd onze vrijheid opnieuw aan banden gelegd, maar de tweede helft van het jaar werd vooral gekenmerkt door verschillende macro-economische factoren die veel bedrijven ertoe hebben aangezet hun voorraden te vergroten of zelfs speculatieve voorraden aan te leggen. De vraag naar (nieuwe) magazijnruimte […]

LINK2LOGISTICS Management 62 (juni 2022)

Van ‘just-in-time’ tot ‘just-in-case’ Tot voor enkele jaren stond de logistiek in het teken van de globalisering van industrie en handel, samen met de wens om de voorraden zo veel mogelijk te beperken. Als gevolg daarvan zijn de toeleveringsketens langer geworden en zijn ‘just-in-time’-leveringen wijdverbreid geraakt. Beide trends werden nog versterkt door de opkomst van […]

TRUCK & BUSINESS 280 (maart-april 2022)

Met blote handen tegen een bazooka Enkele dagen voor het uitbreken van de verwerpelijke Russische invasie in Oekraïne (in tempore non suspecto, dus), gebruikte ik de uitdrukking ‘de bazooka tevoorschijn halen’ om het Franse steunplan voor de inzet van elektrische vrachtwagens te beschrijven. Wist ik veel dat de uitdrukking in Kiev een veel letterlijker wending […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo