VAN Management 101 (april 2019)

Een toekomst onder hoogspanning of een spannende toekomst?

De Brussels Motor Show heeft het nog maar eens aangetoond: de toekomst van de mobiliteit ligt bij de elektrische voertuigen. Maar dat begint nu wel surrealistische vormen aan te nemen. Zo zag ik op het salon hoe een bezoeker een stand meteen links liet liggen, enkel en alleen omdat het merk geen elektrisch aanbod had. Het is slechts een van de vele voorbeelden, maar wat vast staat, is dat dieselbashing een onrustwekkend niveau van desinformatie heeft bereikt. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen wil geen enkel merk achterblijven: iedereen wil zo snel mogelijk een elektrische bestelwagen op de markt brengen. Maar voor welk type klant? Volkswagen CV zet duidelijk in op de levering van pakjes in de stad. Het komt met een voertuig waarvan het evenwicht actieradius – nuttige last is berekend in functie van de behoeften van die exclusieve doelgroep. Andere merken hanteren een meer allround aanpak. Zoals u in dit nummer van VAN Management kan lezen, zal de kwestie van de oplaadinfrastructuur nog het makkelijkste op te lossen zijn van allemaal (ik heb het dan niet over de beschikbare elektrische energie in hartje winter). De constructeurs zullen immers hun beste onderwijskwaliteiten (en enkele cruciale marketingkeuzes) uit de kast moeten halen om een aanzienlijk deel van de fleetmanagers ertoe te brengen de overgang naar elektriciteit te overwegen. Samen met onze toekomstige politieke meerderheden zullen zij ervoor moeten zorgen dat bedrijven elektrische bedrijfsvoertuigen niet langer aankopen omdat ze geen andere keuze hebben, maar omdat het de wagen van hun keuze is. Claude Yvens, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo