Vraag en aanbod, een kat-en muisspel
Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een aantal merken hun kat. Twijfels aan het nut van een concept als een salon, andere katten te geselen, … allemaal begrijpelijke redenen.
Over die spreekwoordelijke katten gesproken, de halfgeleidercrisis en grondstofschaarste hebben een stevige impact op de sector. Wat begin dit jaar begon als een eerder beperkt probleem dat er kwam bovenop de coronacrisis en de forse investeringen op het vlak van elektrificatie, is vandaag een domper op de markt. Levertermijnen lopen sterk op, en ook ombouwers krijgen af te rekenen met hogere prijzen voor staal, hout en aluminium, terwijl de economie wel weer aantrekt en de vraag naar bestelwagens gelijke tred houdt. Het was één van de gespreksonderwerpen nummer één tijdens de Best of VAN Xperience die Transportmedia eind september organiseerde.
Lange levertermijnen of niet, de aankoopgids in dit nummer van VAN Management zal je in elk geval helpen om een keuze te maken uit het ruime aanbod van bestelwagens die door de verschillende constructeurs aangeboden worden. Ter voorbereiding van het Salon in januari, of om zo snel mogelijk een keuze te maken en geen dag te verliezen om een bestelling te plaatsen. De markt lijkt op dit moment immers eerder op een kat-en-muisspel van vraag en aanbod. En werken zonder het juiste materiaal is nu eenmaal onwerkbaar.
Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur