VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel

Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een aantal merken hun kat. Twijfels aan het nut van een concept als een salon, andere katten te geselen, … allemaal begrijpelijke redenen.

Over die spreekwoordelijke katten gesproken, de halfgeleidercrisis en grondstofschaarste hebben een stevige impact op de sector. Wat begin dit jaar begon als een eerder beperkt probleem dat er kwam bovenop de coronacrisis en de forse investeringen op het vlak van elektrificatie, is vandaag een domper op de markt. Levertermijnen lopen sterk op, en ook ombouwers krijgen af te rekenen met hogere prijzen voor staal, hout en aluminium, terwijl de economie wel weer aantrekt en de vraag naar bestelwagens gelijke tred houdt. Het was één van de gespreksonderwerpen nummer één tijdens de Best of VAN Xperience die Transportmedia eind september organiseerde.

Lange levertermijnen of niet, de aankoopgids in dit nummer van VAN Management zal je in elk geval helpen om een keuze te maken uit het ruime aanbod van bestelwagens die door de verschillende constructeurs aangeboden worden. Ter voorbereiding van het Salon in januari, of om zo snel mogelijk een keuze te maken en geen dag te verliezen om een bestelling te plaatsen. De markt lijkt op dit moment immers eerder op een kat-en-muisspel van vraag en aanbod. En werken zonder het juiste materiaal is nu eenmaal onwerkbaar.

 

Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur

Recente publicaties

LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2022)

Logistics in Belgium, anno 2022 Wat wordt de volgende hotspot? In 2021 werd onze vrijheid opnieuw aan banden gelegd, maar de tweede helft van het jaar werd vooral gekenmerkt door verschillende macro-economische factoren die veel bedrijven ertoe hebben aangezet hun voorraden te vergroten of zelfs speculatieve voorraden aan te leggen. De vraag naar (nieuwe) magazijnruimte […]

LINK2LOGISTICS Management 62 (juni 2022)

Van ‘just-in-time’ tot ‘just-in-case’ Tot voor enkele jaren stond de logistiek in het teken van de globalisering van industrie en handel, samen met de wens om de voorraden zo veel mogelijk te beperken. Als gevolg daarvan zijn de toeleveringsketens langer geworden en zijn ‘just-in-time’-leveringen wijdverbreid geraakt. Beide trends werden nog versterkt door de opkomst van […]

TRUCK & BUSINESS 280 (maart-april 2022)

Met blote handen tegen een bazooka Enkele dagen voor het uitbreken van de verwerpelijke Russische invasie in Oekraïne (in tempore non suspecto, dus), gebruikte ik de uitdrukking ‘de bazooka tevoorschijn halen’ om het Franse steunplan voor de inzet van elektrische vrachtwagens te beschrijven. Wist ik veel dat de uitdrukking in Kiev een veel letterlijker wending […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo