Tijd voor meer maatwerk
Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, mits een tol op basis van de ecologische impact, ook een vergroening? De (eventuele) invoering is echter nog niet voor meteen…
Als het één ding duidelijk maakt, is het wel dat de huidige situatie met een uiterst beperkte impact van fiscaliteit en de quasi onbestaande controle op het gebruik van bestelwagens wel eens eindig zou kunnen zijn. Misschien wordt het dus tijd om ons wagenpark aan een kritische blik te onderwerpen en te kijken waar het anders kan om zo beter in te spelen op de huidige conjunctuur en te anticiperen op eventuele veranderingen. In plaats van ‘one size fits all’ is een bredere differentiatie misschien nodig, met verschillende afmetingen naargelang de job, van (heel) klein naar (heel) groot. En alternatieve aandrijvingen voor een aantal toepassingen, terwijl de diesel voor andere ‘incontournable’ blijft? Tijd voor maatwerk dus.
De keuze is aan u, maar VAN Management belicht in dit nummer in elk geval het volledige aanbod! Zo is er onze jaarlijkse aankoopgids met een overzicht van traditionele en minder traditionele bestelwagens op de markt, maar hebben we ook aandacht voor de oplossingen voor de ‘last mile’, een segment dat vandaag misschien nog abstract lijkt, maar de komende jaren sterk zal groeien. Stof tot nadenken…
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.