transport media logo

VAN Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Tijd voor meer maatwerk

Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, mits een tol op basis van de ecologische impact, ook een vergroening? De (eventuele) invoering is echter nog niet voor meteen…

Als het één ding duidelijk maakt, is het wel dat de huidige situatie met een uiterst beperkte impact van fiscaliteit en de quasi onbestaande controle op het gebruik van bestelwagens wel eens eindig zou kunnen zijn. Misschien wordt het dus tijd om ons wagenpark aan een kritische blik te onderwerpen en te kijken waar het anders kan om zo beter in te spelen op de huidige conjunctuur en te anticiperen op eventuele veranderingen. In plaats van ‘one size fits all’ is een bredere differentiatie misschien nodig, met verschillende afmetingen naargelang de job, van (heel) klein naar (heel) groot. En alternatieve aandrijvingen voor een aantal toepassingen, terwijl de diesel voor andere ‘incontournable’ blijft? Tijd voor maatwerk dus.

De keuze is aan u, maar VAN Management belicht in dit nummer in elk geval het volledige aanbod! Zo is er onze jaarlijkse aankoopgids met een overzicht van traditionele en minder traditionele bestelwagens op de markt, maar hebben we ook aandacht voor de oplossingen voor de ‘last mile’, een segment dat vandaag misschien nog abstract lijkt, maar de komende jaren sterk zal groeien. Stof tot nadenken…

Veel leesplezier!

Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 288 – Magabook #02 (december 2024)

Zuurstof voor de economie graag! Vroeg of laat zullen we een federale regering hebben. Die zal dan snel rond de tafel moeten zitten met de gewestregeringen om economische relancemaatregelen te nemen. De conjunctuur zit namelijk in slechte papieren. De verwachte heropleving voor eind 2024 zit er niet echt aan te komen en de vooruitzichten voor […]

LOGISTICS Management 72 (december 2024)

Groei en paradoxen De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel. De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector. Als werkgever […]

TRANSPORT Management 126 (november – december 2024)

De sector van het wegvervoer in België, door de ogen van artificiële intelligentie Iedereen heeft het erover. Wij pasten het toe in ons beroep, met name op de redactie, en dan meer bepaald op dit editoriaal. Waarover hebben we het eigenlijk? Over artificiële intelligentie natuurlijk. Dit stukje werd opgemaakt door ChatGPT, op basis van de […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.