Vooraf
De herfst wordt in de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen traditiegetrouw ingezet met enerzijds de tweejaarlijkse IAA in Hannover en anderzijds onze eigen Zero Emission Experience. Ook dit jaar viel op beide evenementen op hoe breed het aanbod van 100% elektrische bestelwagens is. En even opvallend: de interesse bij potentiële kopers is groot, wat in schril contrast staat met de op dit moment nog steeds tegenvallende inschrijvingscijfers voor elektrische bestelwagens.
En een betere balans tussen het aanbod en de vraag is welkom, want de tegenvallende verkoop zorgt bij de constructeurs voor een spreidstand. Onder druk van Europese regels rond CO2-reductie werden ze verplicht om miljarden te investeren in elektrificatie, terwijl vooral de verkoop van traditioneel aangedreven voertuigen geld in het laatje brengt. De miljardenivesteringen beginnen ondertussen hun tol te eisen… net op het moment dat er getwijfeld wordt aan de uitvoerbaarheid van de stevige Europese ambities. En we dreigen ook verwikkeld te geraken in een importtarievenoorlog met China, dat heel wat van de EV-technologie en materialen in handen heeft die ook westerse merken nodig hebben.
De oplossing? Een pragmatische wetgever die zich opstelt als partner en een praktische en fiscale houvast geeft aan gebruikers bijvoorbeeld, maar ook een minder dogmatische ‘njet’ van (een aantal van) die gebruikers zelf. Met de juiste begeleiding en keuzes kan een gedeeltelijke elektrificatie niet alleen een positief TCOverhaal geven, maar ook de innovatie verder stimuleren. Laat de wet van vraag en aanbod spelen voor ondoordachte wetten geen keuze meer laten. Misschien laat je je wel inspireren door dit magazine?
In elk geval veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur