Stilstaan…
Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de sterke stijging van de inschrijvingen voor zijn merk. Het contrast met de Stellantis-groep kan niet groter zijn, met stevige verliezen voor Peugeot, Citroën, Opel en Fiat Professional. Is beterschap op komst nu Stellantis-CEO Carlos Tavares vroeger dan verwacht de handdoek in de ring gooit en het strakke keurslijf voor onder andere de dealers misschien wat meer ademruimte biedt? Dat zal de toekomst uitwijzen.
Stilstaan is achteruitgaan, en dat is een situatie waarin ons land stilaan verzeild geraakt bij het uitblijven van een federale regering. Net nu we voor gigantische uitdagingen staan op begrotingsvlak en de economie slabakt. De bouw krijgt bijvoorbeeld klappen omwille van de onzekerheid rond het toekomstige beleid. En aangezien de bouwsector één van de grote afnemers van lichte bedrijfsvoertuigen is, valt af te wachten wat de impact op de verkoopcijfers volgend jaar zal zijn. Nieuwigheden zijn er in elk geval genoeg, en 2025 wordt eindelijk terug een Salonjaar met heel wat te ontdekken in de Heizelpaleizen. Je bezoek voorbereiden kan aan de hand van de aankoopgids die je in dit nummer vindt.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur