Evolutietheorie
Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren zullen beheersen. Het herbekijken meer dan waard!
Ook voor de informele gesprekken was er meer dan stof genoeg: de geopolitieke instabiliteit, de toen nog lopende regeringsonderhandelingen met de vele pistes die ondertussen afgevoerd of geconcretiseerd zijn, maar ook het veranderende Europese kader. De ‘Green Deal’ bevat ambitieuze klimaatdoelstellingen die voor onze sector zo goed als enkel te realiseren zijn door elektrificatie, met in elk geval een hoog kostenplaatje voor constructeurs (onderzoek en ontwikkeling, investeringen, boetes, kosten voor CO2-pooling, …). En ook al lijkt binnen de EU de ‘groene’ koers wat meer in vraag gesteld te worden, de veranderingen zijn eerder een ‘evolutie’ dan een ‘revolutie’.
Één ding is ondertussen duidelijk: een grote omslag naar elektrificatie zal niet van vandaag op morgen gebeuren. De evolutie van paard en kar naar bestelwagens gebeurde ook niet ogenblikkelijk en kwam er niet omwille van financiële impulsen of verplichtingen, maar wel omwille van de voordelen die het bracht. En dat zal voor de overgang naar elektrische bestelwagens niet anders zijn. In dit magazine vind je praktische oplossingen die de elektrificatie van het park – zowel op productvlak als qua dienstverlening – kunnen faciliteren, en ‘vertrouwde’ oplossingen voor wanneer elektrificatie nog geen optie is.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur