Alles voor de veiligheid?
Het ligt misschien aan mij, maar ik erger me steeds vaker aan de alomtegenwoordige piepjes, waarschuwingssignalen en corrigerende stuurbewegingen in bestelwagens. Ze zijn niet bij elk merk even ‘aanwezig’, dat konden we tijdens vele tests vaststellen: over het algemeen zijn de systemen van constructeurs met een ontwikkelingsbasis in Europa minder intrusief. Een teken dat de verschillen in regels en infrastructuur in de Europese landen groot zijn en de signalisatie beter en uniformer kan?
Ik snap het wel: de EU wil het dodental in het verkeer tot nul herleiden. Daar kan natuurlijk niemand iets op tegen hebben. Maar wat baten al die veiligheidssystemen wanneer je ze als chauffeur na verloop van tijd gaat negeren of telkens uitschakelt omdat ze storen en afleiden? Bij de aankoop van een bestelwagens zou een goede werking en afstelling van die systemen voor mij een belangrijk criterium zijn, eerder dan een ondoordacht opbod van steeds meer en steeds dwingender.
Ik ben trouwens niet de enige die worstelt met al die sensoren, camera’s en radarsystemen. Ook bij de vele bedrijven die bestelwagens ombouwen op maat van de activiteiten van hun klanten, zorgt het stilaan voor grijze haren. In die mate dat de ‘GSR 2’-technologieën op dit moment bovenaan de lijst staan van de frustraties in hun ateliers. Maar zoals altijd zullen ze oplossingen bedenken om ermee om te gaan, vindingrijk als ze zijn. Dat ontdek je in het ombouw-dossier in dit magazine.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts
Hoofdredacteur