EDITO
De bomen en het bos In tegenstelling tot de voorbije twee magere jaren is het jaar 2011 zeker niet onopgemerkt voorbijgegaan in bestelwagenland. Enerzijds zijn er natuurlijk opnieuw gunstige(re) verkoopscijfers, anderzijds zijn er in de loop van het jaar heel wat nieuwe of vernieuwde modellen in de markt gezet. Constructeurs maken zich immers massaal op voor de Euro 5-norm die begin 2012 in voege treedt, en dat gaat gepaard met een heel aantal facelifts en lanceringen die de verkoop nog verder moeten stimuleren. In dit nummer ontdekt u onder meer de vernieuwde Fuso Canter, de Iveco Daily én een uitgebreide test met de elektrische Renault Kangoo Z.E., die de Euro-normen laat voor wat ze zijn en het meteen over een heel andere, emissievrije boeg gooit. Uit alle productvoorstellingen die we dit jaar hebben meegemaakt, blijkt dat de constructeurs van lichte bedrijfsvoertuigen – gelukkig maar – veel verder kijken dan hun neus lang is. Geen mens die echter met stellige zekerheid kan zeggen waar we binnen vijf jaar zullen staan: zullen de batterijproducenten een oplossing vinden op het autonomievraagteken? Zijn elektrische bedrijfsvoertuigen die zware lasten kunnen torsen een utopie, of is het slechts een kwestie van tijd? Is de toekomst überhaupt wel elektrisch? Wat er ook van zij: er breken enorm boeiende, maar ook cruciale tijden aan voor de bestelwagenindustrie. Als journalisten kunnen we alleen maar blij zijn dat we alles vanop de eerste rij mogen volgen, als klant wordt de keuze van het juiste voertuig een steeds complexere opgave. Uiteraard is het ook onze taak als vakblad om u door de bomen het bos te tonen. En dat doen we dit keer met een dossier over bedrijfswageninrichting, een sector waar slechts weinig vlootbeheerders een grondige kijk op hebben.