Van Management 68 (03/2012)

EDITO

The white van man Het was een britse collega van me die voor het eerst met de term ‘white van man’ en de achterliggende betekenis op de proppen kwam. Het fenomeen van de bestelwagenbestuurder of –bestuurster die de verkeersregels vakkundig aan zijn of haar laars lapt is ondertussen wijd en zijd bekend bij de meeste weggebruikers. Ook in ons land lijkt de publieke opinie zich definitief te kanten tegen de roekeloze rijstijl van menig bestelwagenchauffeur, met alle imagoschade vandien. Maar strookt die perceptie ook met de werkelijkheid, of gaat het slechts om spreekwoordelijke ‘rotte appels’ die de fruitmand vergiftigen? Het antwoord ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Is het naiëf te denken dat uw medewerkers de facto als een goede huisvader met hun bestelwagen omspringen? Misschien wel. Vlootbeheerders grijpen dan ook steeds vaker naar track & tracesystemen om de controle over hun vloot te verscherpen. Het is natuurlijk zo dat de bedrijfsvoertuigen en hun chauffeurs vaak het uithangbord van een bedrijf zijn. Bovendien zijn het uithangborden die eigenlijk alleen maar negatieve reclame kunnen maken, want niemand zal zich die hoffelijke chauffeur van bedrijf x nog herinneren wanneer hij of zij een loodgieter of aannemer onder de arm wil nemen. De agressieve chauffeur van bedrijf y daarentegen, des te meer.
Ik ben ervan overtuigd dat track & trace-systemen in staat zijn om excessen in te dijken en de grootste ‘cowboys’ aan banden te leggen, als een soort psychologische stok achter de deur. Toch schuilt slechts een deel van de oplossing in de repressieve aanpak, en vallen er nog veel betere resultaten te boeken met een goede opvoeding en dito begeleiding. Wie wil dat zijn chauffeurs veel zorg besteden aan hun voertuigen, besteedt dus maar beter veel zorg aan zijn chauffeurs. Zoals het een goede huisvader betaamt.

Recente publicaties

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo