Van Management 68 (03/2012)

EDITO

The white van man Het was een britse collega van me die voor het eerst met de term ‘white van man’ en de achterliggende betekenis op de proppen kwam. Het fenomeen van de bestelwagenbestuurder of –bestuurster die de verkeersregels vakkundig aan zijn of haar laars lapt is ondertussen wijd en zijd bekend bij de meeste weggebruikers. Ook in ons land lijkt de publieke opinie zich definitief te kanten tegen de roekeloze rijstijl van menig bestelwagenchauffeur, met alle imagoschade vandien. Maar strookt die perceptie ook met de werkelijkheid, of gaat het slechts om spreekwoordelijke ‘rotte appels’ die de fruitmand vergiftigen? Het antwoord ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Is het naiëf te denken dat uw medewerkers de facto als een goede huisvader met hun bestelwagen omspringen? Misschien wel. Vlootbeheerders grijpen dan ook steeds vaker naar track & tracesystemen om de controle over hun vloot te verscherpen. Het is natuurlijk zo dat de bedrijfsvoertuigen en hun chauffeurs vaak het uithangbord van een bedrijf zijn. Bovendien zijn het uithangborden die eigenlijk alleen maar negatieve reclame kunnen maken, want niemand zal zich die hoffelijke chauffeur van bedrijf x nog herinneren wanneer hij of zij een loodgieter of aannemer onder de arm wil nemen. De agressieve chauffeur van bedrijf y daarentegen, des te meer.
Ik ben ervan overtuigd dat track & trace-systemen in staat zijn om excessen in te dijken en de grootste ‘cowboys’ aan banden te leggen, als een soort psychologische stok achter de deur. Toch schuilt slechts een deel van de oplossing in de repressieve aanpak, en vallen er nog veel betere resultaten te boeken met een goede opvoeding en dito begeleiding. Wie wil dat zijn chauffeurs veel zorg besteden aan hun voertuigen, besteedt dus maar beter veel zorg aan zijn chauffeurs. Zoals het een goede huisvader betaamt.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo