Van Management 68 (03/2012)

EDITO

The white van man Het was een britse collega van me die voor het eerst met de term ‘white van man’ en de achterliggende betekenis op de proppen kwam. Het fenomeen van de bestelwagenbestuurder of –bestuurster die de verkeersregels vakkundig aan zijn of haar laars lapt is ondertussen wijd en zijd bekend bij de meeste weggebruikers. Ook in ons land lijkt de publieke opinie zich definitief te kanten tegen de roekeloze rijstijl van menig bestelwagenchauffeur, met alle imagoschade vandien. Maar strookt die perceptie ook met de werkelijkheid, of gaat het slechts om spreekwoordelijke ‘rotte appels’ die de fruitmand vergiftigen? Het antwoord ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Is het naiëf te denken dat uw medewerkers de facto als een goede huisvader met hun bestelwagen omspringen? Misschien wel. Vlootbeheerders grijpen dan ook steeds vaker naar track & tracesystemen om de controle over hun vloot te verscherpen. Het is natuurlijk zo dat de bedrijfsvoertuigen en hun chauffeurs vaak het uithangbord van een bedrijf zijn. Bovendien zijn het uithangborden die eigenlijk alleen maar negatieve reclame kunnen maken, want niemand zal zich die hoffelijke chauffeur van bedrijf x nog herinneren wanneer hij of zij een loodgieter of aannemer onder de arm wil nemen. De agressieve chauffeur van bedrijf y daarentegen, des te meer.
Ik ben ervan overtuigd dat track & trace-systemen in staat zijn om excessen in te dijken en de grootste ‘cowboys’ aan banden te leggen, als een soort psychologische stok achter de deur. Toch schuilt slechts een deel van de oplossing in de repressieve aanpak, en vallen er nog veel betere resultaten te boeken met een goede opvoeding en dito begeleiding. Wie wil dat zijn chauffeurs veel zorg besteden aan hun voertuigen, besteedt dus maar beter veel zorg aan zijn chauffeurs. Zoals het een goede huisvader betaamt.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo