Van Management 68 (03/2012)

EDITO

The white van man Het was een britse collega van me die voor het eerst met de term ‘white van man’ en de achterliggende betekenis op de proppen kwam. Het fenomeen van de bestelwagenbestuurder of –bestuurster die de verkeersregels vakkundig aan zijn of haar laars lapt is ondertussen wijd en zijd bekend bij de meeste weggebruikers. Ook in ons land lijkt de publieke opinie zich definitief te kanten tegen de roekeloze rijstijl van menig bestelwagenchauffeur, met alle imagoschade vandien. Maar strookt die perceptie ook met de werkelijkheid, of gaat het slechts om spreekwoordelijke ‘rotte appels’ die de fruitmand vergiftigen? Het antwoord ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Is het naiëf te denken dat uw medewerkers de facto als een goede huisvader met hun bestelwagen omspringen? Misschien wel. Vlootbeheerders grijpen dan ook steeds vaker naar track & tracesystemen om de controle over hun vloot te verscherpen. Het is natuurlijk zo dat de bedrijfsvoertuigen en hun chauffeurs vaak het uithangbord van een bedrijf zijn. Bovendien zijn het uithangborden die eigenlijk alleen maar negatieve reclame kunnen maken, want niemand zal zich die hoffelijke chauffeur van bedrijf x nog herinneren wanneer hij of zij een loodgieter of aannemer onder de arm wil nemen. De agressieve chauffeur van bedrijf y daarentegen, des te meer.
Ik ben ervan overtuigd dat track & trace-systemen in staat zijn om excessen in te dijken en de grootste ‘cowboys’ aan banden te leggen, als een soort psychologische stok achter de deur. Toch schuilt slechts een deel van de oplossing in de repressieve aanpak, en vallen er nog veel betere resultaten te boeken met een goede opvoeding en dito begeleiding. Wie wil dat zijn chauffeurs veel zorg besteden aan hun voertuigen, besteedt dus maar beter veel zorg aan zijn chauffeurs. Zoals het een goede huisvader betaamt.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo