VAN Management 81 (11/2014)

De tweet van 2 miljard

37 karakters. Meer had Tesla-topman Elon Musk niet nodig om begin oktober de hele Twitter-community en dus ook de échte wereld – want de wereld draait immers rond Twitter, nietwaar – op zijn kop te zetten. “About time to unveil the D and something else”, zo twitterde de flamboyante Musk ’s avonds vanuit zijn luie zetel. Resultaat? Massa’s elektriciteit in de lucht, zelfs in tijden van mogelijke black-outs. Het aandeel van Tesla klom spoorslags 5 procent hoger, Elon Musk kon met een gerust gemoed – en met bijna 2 miljard nieuwe dollars onder zijn matras – gaan slapen. Ook wij zaten ’s anderendaags op het puntje van onze stoel, want terwijl iedereen zich hardop afvroeg wat Musk zou bedoelen met “something else”, hadden wij onze glasheldere analyse al gemaakt: de eerste Tesla-bestelwagen, dat kon niet missen. Onze ontgoocheling kon op 9 oktober dus nauwelijks groter zijn, toen bleek dat Tesla ‘maar’ een BMW M5-concurrent met 700 pk uit zijn hoed had getoverd. Een gemiste kans, zonder meer. De Tesla Model S P85D is briljant, we zijn de eersten om dat toe te geven. De rijzige berline streelt de zintuigen, en blaast daarbij niet het minste grammetje CO2 de lucht in. Maar wat Tesla volgens ons nodig heeft om écht door te breken, is een licht bedrijfsvoertuig. Omdat professionals de voordelen van elektrische voertuigen ten volle kunnen benutten, wegens meer repetitieve trajecten over relatief korte afstanden, zo rekende Renault ons bij de introductie van de Kangoo Z.E. al voor. Ook tijdens onze allereerste Van Day, waarvan u in dit nummer een uitgebreid verslag leest, bleken de fleet owners bijzonder gecharmeerd door de rijkwaliteiten van die elektrische Kangoo. Dus, beste Elon, als je nog eens iets op Twitter zet, laat het dan een Tesla-bestelwagen zijn. Wedden dat je nòg beter zal slapen? Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo