Stem voor de Most Loved Van 2022!

Voor de zesde keer kunnen professionele gebruikers hun favoriete lichte bedrijfswagen kiezen in het kader van de Best of VAN! TRANSPORTMEDIA en FEBIAC bieden aan professionele gebruikers (onderworpen aan BTW) de mogelijkheid om hun favoriete lichte bedrijfswagen te kiezen uit de volgende acht modellen:

(1) Ford E-Transit

Na een voorzichtige teen in het water te hebben gestoken met de plug-in hybride Transit Custom, waagt Ford nu ook de sprong in het diepe met de volledig elektrische E-Transit. Het is de elektrische variant van de grotere Transit 2T en meteen het eerste model in een heus EV-offensief van Ford, dat tegen 2024 vijf verschillende elektrische bedrijfswagens zal aanbieden, waaronder ook de net aangekondigde E-Transit Custom. Ondanks het feit dat dit het eerste elektrische bedrijfsvoertuig is van Ford, kan je niet spreken van een halfbakken poging: een rijbereik van 317 km, een maximaal laadvermogen van 1.758 kilo (in de 4,2T-versie), drie verschillende koetswerkvarianten (gesloten bestelwagen, dubbele cabine en chassis-cabine) en een gloednieuw en geconnecteerd infotainmentsysteem. Bovendien gaat de lancering van de E-Transit gepaard met de lancering van Ford Pro, een totaalpakket in termen van de constructeur dat alle aspecten van vlootbeheer omvat: de voertuigen, financiering, software, laadoplossingen en service. Niet slecht voor een eerste poging…

(2) LEVC VN5

LEVC (London Electric Vehicle Company) is een nieuwkomer op onze markt. Het is de constructeur achter de moderne ‘London taxi’, en dat zie je duidelijk terug in de VN5, de bestelwagenvariant van de TX-taxi. Onder zijn klassieke vorm schuilt echter een moderne aandrijflijn, want de LEVC VN5 is een zogenaamde ‘REEV’, een ‘Range Extended Electric Vehicle’. Dat betekent dat de (achter)wielen steeds worden aangedreven door de elektromotor, maar dat er ook een benzinemotor aanwezig is die de batterijen bijlaadt tijdens het rijden. Concreet komt dit erop neer dat je 101 km aan elektrische range hebt dankzij de 31 kWh grote batterij. Met de 36 liter grote benzinetank komt de totale range neer op 490 km. Het laadvermogen bedraagt maximaal 830 kilo en er is 5,5 m³ aan cargoruimte. Aan boord merk je dat LEVC deel uitmaakt van dezelfde Geely-groep als Volvo, want de comfortabele zetels, de bediening en het moderne infotainmentsysteem doen meer denken aan een personenwagen dan aan een LCV. En zijn taxi-DNA geeft de VN5 nog een unieke feature: zijn ultracompacte draaicirkel van 10,1 m, waarmee manoeuvreren kinderspel wordt.

(3) Maxus eDeliver 3

De eDeliver3 is het kleinste model dat het nog vrij jonge merk Maxus bij ons aanbiedt. De compacte bestelwagen is er in twee formaten: een korte wielbasis met een laadruimte van 4,8 m³ en een lange wielbasis met 6,3 m³ aan laadruimte. Het maximale laadvermogen bedraagt 930 kilo. Het USP is natuurlijk dat de eDeliver3 steeds volledig elektrisch is, met een kobaltvrije LFP-batterij van 50 kWh die hem een rijbereik geeft van 228-238 km WLTP. En dat zijn vrij realistische waarden volgens onze ervaring met het model. Daarmee is het model het meest gericht op professionals die meestal in of rond de stad rijden, waar de eDeliver3 zich het meest thuis voelt. Nog een extra service van Maxus: de bestelwagen wordt steeds geleverd met een vloerbescherming en afgewerkte zijwanden. Nieuw voor dit jaar is dat de eDeliver3 ook beschikbaar is als chassis-cabine, voor meer flexibiliteit qua opbouwmogelijkheden.

(4) Mercedes-Benz Citan

De kleinste telg van de familie mag het Mercedes-Benz Vans-kamp vertegenwoordigen. De nieuwe Citan werd in 2021 voorgesteld en kreeg een duidelijkere merkidentiteit. Het interieur is volledig Mercedes en heeft het geconnecteerde MBUX-infotainmentsysteem, dat zowel via het centrale aanraakscherm als via gemakkelijke sneltoetsen op het stuur te bedienen is. Met zijn compacte afmetingen voelt deze veelzijdige bestelwagen zich zowel thuis in de stad als op de snelweg. De Citan is er als gesloten bestelwagen met een laadvermogen van maximaal 782 kilo (in een ruimte van 2,9 m³) en als Tourer met vijf zitplaatsen. Het motorenpalet bestaat uit een 1,5 liter-diesel en een 1,3 liter-benzinemotor in verschillende vermogensversies van 75 tot 131 pk. In de tweede helft van 2022 komt de elektrische eCitan met een rijbereik van 285 km en een L2-variant met een langere wielbasis.

(5) Renault Kangoo Van

De Renault Kangoo rijdt al drie generaties en 25 jaar lang rond op onze wegen. De Kangoo werd in 2021 volledig vernieuwd en is daarmee helemaal up-to-date met de rest van het gamma van Renault, zowel qua design als qua technologie. Zo is er onder meer het Easy Link-infotainmentsysteem, dat smartphonekoppeling ondersteunt en 11 rijhulpsystemen die de verkeersveiligheid verbeteren. De compacte bestelwagen heeft een nuttig laadvermogen van maximaal 823 kilo en een maximaal laadvolume van 3,9 m³ dankzij een draaibaar tussenschot met een neerklapbare passagiersstoel, maar de Kangoo heeft nog een troef in de mouw: de Open Sésame-zijdeur, die dankzij het ontbreken van een B-stijl een opening van 1,45 m creëert. Het motorenaanbod omvat een 1.5 diesel en een 1.3 benzine met turbo, met vermogens van 75 tot 130 pk. Binnenkort volgt een elektrische Kangoo E-Tech met een rijbereik van 300 km.

(6) Renault Trucks Trafic Red Edition

De Trafic is het nieuwste LCV-model van Renault Trucks, maar het is natuurlijk geen onbekende. Net als de Master wordt de Trafic nu overgenomen uit het gamma van Renault VU om de klanten van Renault Trucks een groter LCV-aanbod te bieden bij dezelfde verdelers als voor de vrachtwagens. De Trafic ‘Red Edition’ is er in bijna alle varianten: van L1H1 tot L2H2, met enkele of dubbele cabine, als 9-zits bus of als platform-cabine. De Trafic werd in 2021 grondig vernieuwd met een nieuwe look, een vernieuwd interieur en het Easy Link-infotainmentsysteem. De 2-liter Blue dCi-turbodiesel is er in vier vermogensvarianten van 110 tot 170 pk, met een EDC-automaat voor de twee krachtigste versies. Het nuttig volume varieert van 5,8 tot 8,9 m³ en het laadvermogen bedraagt maximaal 1.257 kilo. Dankzij een luik in het schutbord kan de L2-versie zelfs tot 4,15 m lange voorwerpen vervoeren. Met het Red Edition-label belooft Renault Trucks ook service op het niveau van zijn zware vrachtwagens.

(7) Volkswagen ID.Buzz Cargo

De Volkswagen ID.Buzz Cargo moet zowel nostalgici als progressievelingen aantrekken met zijn retrodesign en zijn volledig elektrische basis. VW Commercial Vehicles steekt het niet onder stoelen of banken dat de klassieke T1 Microbus als inspiratiemiddel diende voor de ID.Buzz, het eerste bedrijfsvoertuig op basis van het modulaire MEB-platform van het merk. Zijn batterij van 77 kWh zou voor een rijbereik van zo’n 424 km moeten zorgen. Dankzij zijn snellaadvermogen van 170 kW recupereer je tot 80% in 30 minuten tijd en de ID.Buzz kan ook als thuisbatterij worden gebruikt dankzij bidirectioneel laden. Met een laadvolume van 3,9 m³ en een laadvermogen van 650 kilo is hij iets compacter dan de T6.1. Naast de ID.Buzz Cargo is er ook een personenversie met vijf zitplaatsen en iets meer luxe aan boord, al ontbreekt het de Cargo ook niet aan digitalisatie en connectiviteit. Volkswagen aanvaardt nu al bestellingen, maar de eerste leveringen worden pas in de herfst van 2022 verwacht.

 

(8) MAN TGE Individual Lion S

MAN brengt de TGE Individual Lion S naar voren als kandidaat, een speciale reeks van de TGE voor professionals die op zoek zijn naar een sportief design én naar extra comfort dankzij de Individual-afdeling van het merk. Je herkent de TGE Individual Lion S aan zijn zwarte en rode accenten, het stalen element op de voorbumper dat doet denken aan een bullbar en zijn zwarte lichtmetalen velgen. Ook de treeplanken en zijspiegels voegen extra sportiviteit toe met hun carbon accenten. Binnenin zijn er leren zetels met rode stiksels en een geborduurde MAN-leeuw, speciale vloermatten, nog meer rode accenten en handige verlichting in de opbergvakken van de deuren. Een badge van MAN Individual maakt het af. De TGE Individual Lion S leent trouwens zijn naam van de TGX Individual Lion S, het topmodel van de trucks van MAN. Op technisch vlak is er geen verschil: er is nog altijd de keuze tussen een 2.0-dieselmotor van 102 tot 180 pk en een elektrische versie met een rijbereik tot 130 km.


De stemmen zijn afgesloten.
Tot volgende week op Best of VAN!


 

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo