Voor de uitreiking van de ‘Most Loved VAN’ tijdens de 2024-editie van Best of VAN gaan we dit jaar op zoek naar de populairste bestelwagen met verbrandingsmotor in het 3,5 ton-segment. Dit zijn de zes kandidaten in alfabetische volgorde (stemmen kan tot en met donderdag 13/06).

(1) Ford Transit 2T

Hoewel Ford Pro stevig inzet op de 100% elektrische E-Transit, blijft ook de Transit 2T met 2.0 EcoBlue dieselmotoren populair. Voor 2024 geeft het merk zijn grootste bestelwagen een opfrisbeurt, die op het eerste gezicht vooral impact heeft op het interieur. Er is een 8 duim grote digitale tellerpartij en de connectiviteit wordt verzekerd door het SYNC 4 infotainmentsysteem met standaard een 12 duim groot aanraakscherm en ook een 5G-verbinding. Daarnaast worden ook meer veiligheidssystemen gestandaardiseerd. Een breed gamma van koetswerkversies blijft beschikbaar, met voortaan ook een optionele versterkte vooras en ‘Upfit Integration’ die ombouwtoepassingen moet faciliteren. De Ford Transit 2T is beschikbaar met voor-, achter of vierwielaandrijving in combinatie met de 2.0 EcoBlue diesel met een vermogen tot 165 pk, optioneel met een nieuwe automatische achtbak. Op de automatische versies is een ‘Delivery Assist’ beschikbaar die het leven van koeriers makkelijker moet maken en 20 seconden per levering kan uitsparen door een aantal repetitieve taken te automatiseren.

(2) MAN TGE

De MAN TGE ‘Next Level’ bouwt verder op het model dat in 2017 het gamma van de vrachtwagenbouwer uitbreidde naar de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen. De 2024-versie krijgt qua look een bescheiden opfrisbeurt, maar vooral binnenin zet hij een grote stap voorwaarts, met een nieuw dashboard. Dat pakt uit met een digitale cockpit en het MAN Media Van infotainmentsysteem met een 10,4 groot centraal scherm (optioneel 12,9 duim) en een brede connectiviteit. Ook nieuw zijn een multifunctioneel stuur, een elektronische parkeerrem, een smartphone-vak met draadloze oplaadfunctie en een Keyless-Go functie om het leven van de chauffeur makkelijker te maken, naast een lange lijst van veiligheidssystemen. Verder blijft de MAN TGE ook gewoon een capabele bestelwagen, met verschillende koetswerkuitvoeringen in gesloten bestelwagen en als chassis-cabine en een motorenpalet met 2.0 liter dieselmotoren met een vermogen van 140 tot 177 pk. Voor- achter- en vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden, net als een achttraps automaat.

(3) Maxus Deliver 7

Verrassing bij Maxus: het merk is voortaan met een tweede dieselmodel actief in het 3,5 ton-segment. Er is nu immers ook een dieselversie van de ‘7-reeks’ van Maxus: de Deliver 7, met een 2.0 liter viercilinder diesel. Die is 110 kW/150 pk sterk, levert een koppel van 375 Nm en wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij is verkrijgbaar als L2H1, met een lengte van 5.372 mm en een laadvolume van 7,2 m³. Het laadvermogen bedraagt 1.220 kg en het sleepvermogen maximaal 2 ton, met een treingewicht dat oploopt tot 5,2 ton. Uiterlijk valt de Deliver 7 nauwelijks te onderscheiden van zijn 100% elektrische broer, met een opvallende neus, LED koplampen en ook achteraan LED lichtblokken. Ook qua uitrusting zijn beiden identiek: de Deliver 7 is dus uitgerust met een 12,3 duim groot infotainmentdisplay met Apple Carplay en Android Auto en een uitgebreide actieve veiligheidsuitrusting. Maxus geeft 5 jaar of 160.000 km garantie op de Deliver 7. De eerste exemplaren worden geleverd in het vierde kwartaal van dit jaar.

(4) Mercedes-Benz Sprinter

De huidige generatie van de Mercedes-Benz Sprinter is op de markt sinds 2018 en krijgt voor 2024 een grondige update. Naast een 100% elektrische eSprinter met een sterk uitgebreid elektrisch rijbereik, blijft de 2.0 liter OM654 diesel leverbaar met een vermogen van 114 tot 204 pk, met afhankelijk van de gekozen aandrijving een handgeschakelde zesbak of een automatisch schakelende 9G-tronic, en voor-, achter- of vierwielaandrijving. Als gesloten bestelwagen is hij leverbaar met een laadvolume tot 15,5 m³. De grootste vernieuwing is echter binnenin te vinden, met een hertekend dashboard dat gebruik maakt van de nieuwste generatie van het geconnecteerde MBUX infotainmentsysteem van Mercedes, dat sneller werkt, standaard voorzien is van een 20.25 duim groot centraal scherm en zich ook via spraak laat bedienen. De look van het dashboard is sterk gemoderniseerd met elementen die zo weggeplukt lijken uit de luxueuze auto’s van het merk. Ook op het vlak van veiligheidssystemen is de Sprinter voor 2024 weer helemaal bij de tijd.

(5) Renault Master

De Grootste bestelwagen van Renault is aan zijn vierde generatie toe. Het merk lanceert een zuinige elektrische versie met een rijbereik van meer dan 410 km, maar ook modellen met Blue dCi dieselmotoren met een vermogen van 130 tot 170 pk. Die zijn verkrijgbaar met voor of achterwielaandrijving en worden optioneel geleverd met een nieuwe negentraps automaat. Qua design krijgt de nieuwe Renault Master een opvallende neus, die ondanks zijn imposante look moet bijdragen aan een doorgedreven aerodynamica. Het moet er volgens het merk voor zorgen dat de Master ongeacht de aandrijving de zuinigste in zijn klasse wordt. Renault biedt 20 versies van de gesloten bestelwagen, waarbij het laadvolume oploopt van 11 tot 22 m³, en nog eens 20 versies voor uitgebreide ombouwmogelijkheden. Het interieur pas helemaal in de huidige tijdsgeest, met onder andere een geconnecteerd OpenR Link-multimediasysteem met 10 duim groot scherm, Google-integratie en draadloze compatibiliteit voor Android Auto en Apple CarPlay.

(6) Volkswagen Crafter

De tweede generatie van de Crafter kwam in 2017 op de markt en Volkswagen trakteert hem voor 2024 op een vernieuwingskuur. Aan de laadruimte wordt daarbij niet geraakt en de Crafter blijft verkrijgbaar met een keuze uit twee wielbasissen, vier dakhoogtes, een lengte tot 7,4 meter en een laadvolume tot 18,4 m³. De grote vernieuwing is te vinden in het interieur, met een gloednieuw dashboard met volledig digitale cockpit en een 10.3 duim groot aanraakscherm (optioneel 12.9 duim) met daarop de nieuwste software van Volkswagen Commercial Vehicles, die ook via spraakcommando’s te bedienen is. Daarnaast is het aantal veiligheidstechnologieën sterk uitgebreid. Wat de aandrijving betreft is de Volkswagen Crafter verkrijgbaar met 2.0 liter viercilinder dieselmotoren met een vermogen van 140 tot 177 pk, in combinatie met voor-, achter- of vierwielaandrijving. Naast een handgeschakelde zesbak is er voortaan ook keuze uit een automatische achterversnellingsbak voor die drie aandrijfversies.


Het stemmen is nu gesloten.
Tot op de Best of VAN voor de uitslagen!


Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo